Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Onöjd Kommentarläsare

#466 Re: Re: Ämne

2013-08-26 14:27

#464: Elin - Re: Ämne

Katthemmen har ju faktiskt tillåtelse och tar redan emot bortsprungna katter ifall ingen hämtar dem från Polisen.

"Om polisen hittar ägaren måste han eller hon hämta djuret inom en viss tid annars övergår äganderätten till staten. Om ett djur tillfaller staten innebär det att djuret kommer att säljas eller i vissa fall avlivas."

Angående ditt antagande att jag tycker att även hemlösa människor ska avlivas så måste jag tyvärr säga att du har fel. Människor är aldrig ägodelar och deras liv/död kan aldrig bestämmas av någon annan, till skillnad från katter (oavsett hur mycket du vill förneka det så är katter faktiskt ägodelar).

Om jag köper en katt och den springer iväg så är det ju givet att jag letar efter den t. ex. genom att ringa polisen. Gör jag inte det har jag inte gjort min del som kattägare. Det är här katthem faktiskt kan köpa katter av polisen men det finns ju en anledning till varför de inte gör det. Om en katt blir köpt från polisen av ett katthem har inte katthemmet tjänat lika mycket pengar på katten som de hade kunnat göra ifall de tog katten direkt från en person som lämnar in den, gratis. Det kan verka som att alla gör det för att de har goda hjärtan, men man kan ju inte driva ett företag som går i förlust.

För övrigt vill jag bara poängtera att avsluta ett argument med "såna som dig" inte speglar tillbaka på dig på ett bra sätt.

Svar

Hittekatter.iFokus.se

#475 Re: Re: Re: Ämne

2013-08-27 17:23:01

#466: Onöjd Kommentarläsare - Re: Re: Ämne

Märker på din kommentar att du inte har den blekaste aning om hur katthem fungerar och jobbar. Det finns inget katthem som tjänar pengar på sin verksamhet. Det är inte heller det som det handlar om för deras del. Ett katthem jobbar ideellt och för den goda saken skull. Det fungerar inte heller på det sättet att katthemmen köper katter av polisen. Det är Länsstyrelsen som besutar om vad som ska hända den omhändertagna katten. Bedömer Länsstyrelsen katten som skygg kommer den att avlivas och har inte en chans även om det finns väntande hem för den. Skulle katten bedömas som möjlig att omplacera kan den ändå avlivas. Detta då den bara ges 10-14 dagar att omplaceras. Det är inte alls säkert att katthemmen ens får veta att katten finns omhändertagen. Många katter dödas trots att de skulle kunna fått nya hem då de aldrig får chansen.




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...