Rädda Haninges kulturpark

Quoted post


Gäst

#4

2013-06-06 08:48

Under sju års tid var Roj i Gamla folkets hus hela mitt liv! Jag spelade teater där som jag älskade och lyssnade även på musik när ultra som förlorat sina lokaler pga rivning nyttjade gamla folkets hus för spelningar.
Jag hade alla mina vänner där, som jag förutom att spela teater med, firade Valborg, midsommar och andra festligheter med.
De åren var de bästa i mitt liv. Sen fick jag barn och hade inte längre möjlighet att tillbringa så mycket tid på Roj. Men få platser ligger mig så varmt om hjärtat! Jag tycker absolut att andra människor ska få samma chans att känna all den glädje som jag har känt under Gamla folkets Hus tak.
Om huset försvinner, missar kommande generationer den förmånen och det är inte rättvist.
Alla de som höll till i Ultrahuset känner fortfarande sorg i hjärtat över att de inte fick ha sitt kulturhus kvar, hur många brustna hjärtan ska Haninge kommun vara upphov till egentligen?

Svar

Peter Olevik Dunder

#25 Re:

2013-06-25 11:19:58

#4: -

Planuppdraget som kommunstyrelsen beslutat innebär i första läget att stadsbyggnadsnämnden tar fram ett förslag som går ut på samråd, det finns således inget beslut om rivning.

(Personligen uppskattar jag RoJ och Gamla Folkets hus. Min första bostad i Haninge var i PEAB:s första etapp.)

teateramatör

#31 Re:

2013-06-27 18:15:56

#4: -

Kan bara stämma in i vad du berättar. Min tid på RoJ var fantastiska under tonåren. Stärkte min självkänsla på scen. Hur många ungdomar idag skulle inte behöva det. Kultur,teater,musik allt behövs. Riv inte nåt som Haninge ska vara stolta över. G:a Folkets Hus har historik i väggarna. Min far var komunpolitiker och jag fick möta flera politiker på den tiden. Ingen ville ha bort G:a Folkets hus. Nils Listam(?) bodde tom i huset på den tiden man visade bio. Förstår ni vad ni håller på med.Vi tog striden förra gången dårskap ville ha bort RoJ. Vi segrade då och vi kommer segra nu också.

Länge leve kulturen