Upprättelse åt Joakim Selin

Trötter

/ #25 Inte bara svart och vitt

2012-09-09 12:42

Om jag för fyrtio år sedan fått ett papper med hundra ämnen och frågor att dela in i någon av de tre grupperna bra, dåligt eller båda delarna hade jag snabbt och enkelt kunnat gruppera det mesta som antingen bra eller dåligt, svart och vitt var enkelt då när jag var ung.

Skulle jag gjort samma fylleriövning, med samma ämnen, för tjugo år sedan hade det inte varit lika enkelt utan betydligt mer saker hade hamnat i gruppen som betecknar något som både bra och dåligt. Idag skulle nästan allt hamna i den gruppen och jag skulle klassa väldigt få saker som enbart bra eller dåliga.

Den argumentering som du Sandor, med hjälp av Blomstrand, Bastholm och Pihlblad driver ser jag som en förenklad svart-vit framställning av något som definitivt borde innehålla fler nyanser.
Denna inställning gör det meningslöst att vidare diskutera anledningarna till Joakims avsked - förutom lämpligheten att över huvud taget göra det på Internet starkt måste ifrågasättas.

De fyra anledningarna till avsked som redan är nämnda och kända är som jag tolkar det som:

1. Har använt en stor del av sin arbetstid till privata angelägenheter, affärer, bisysslor och liknande.

2. Har fuskat med lediga dagar/semester.

3. Har behandlat personal illa.

4. Har undanhållit information för sin styrelse och vägrat verkställa beslut.

Jag tolkar de fyra ovanstående punkterna som att KR har bra på fötterna för ett avsked. Jämför gärna med de tio undersköterskorna som avskedats i Vilhelmina sedan de lurat arbetsgivaren på arbetstid motsvarande totalt 70 000 kronor, alltså i snitt sjutusen kronor var.

I Sverige har vi en väl utvecklad demokrati med yttrandefrihet som ett signum. Ett annat tecken på en demokrati är ett mycket väl fungerande rättssystem. Regler och lagar innebär att det finns tydliga ordningar för hur olika tvister skall hanteras.

Med denna bakgrund så frågar jag mig varför Joakim inte litar på rättssystemet utan uppviglar och mobiliserar för att göra konflikten större och orsaka Veddige ytterligare skada. Och du Sandor, hur tänker du, varför litar inte du på det svenska rättsystemets hantering av tvister?
Joakim kommer aldrig tillbaka till Veddige men ändå skitas allt fler ner i dina inlägg. Med tanke på samhället, kyrkan och alla som bor här vädjar jag till dig Sandor, låt proffsen hantera fortsättningen i det här.