Upprättelse åt Joakim Selin

Lars

/ #22 Re: Re: Re: Re:

2012-09-02 09:23

#21: Sandor Olah - Re: Re: Re:

Sandor: Du skriver att "KR är vana att göra KH:s jobb under HI:s tid".
I ett inlägg i er facebookgrupp skrev du för en tid sedan följande: "Joakim har inte misskött sitt ämbete, tvärtom. Han tog i från tårna och fick saker att hända. DET var nytt för KR som är vana att hantera en marionett."

Om jag förstår dig rätt menar du att Hans Ivarsson under sin tid som kyrkoherde i Veddige har låtit sig styras av kyrkorådet (som en marionett) och att kyrkorådet har utfört arbete som egentligen hört till hans ansvar.
Vad grundar du det på? Vilka uppgifter är det som ingått i Ivarssons tjänst, men som kyrkorådet utfört istället för honom?

Angående Joakim Selins förmåga att få saker "ta sitt ansvar och ta sitt jobb på allvar" kan tilläggas att han, under sin tid som kyrkoherde i Veddige, har varit duktig på att delegera arbetsuppgifter till andra anställda i församlingen. Bland annat har han inte bedrivit någon konfirmandundervisning, trots att huvudansvaret för konfirmandverksamheten ingick i kyrkoherdetjänsten. Det fick andra sköta. (Dock förväntade han sig att de som skötte konfirmandverksamheten skulle anordna läger mm.)

Eftersom Hans Ivarsson varit kyrkoherde i Veddige under drygt 30 år är det naturligtvis många anställda i församlingen som har hunnit komma och gå. Men jag känner inte till något fall där anställda i församlingen känt sig illa behandlade av honom.

För övrigt är det, som Jonas skriver ovan, något med Joakims ekvation som är märkligt. Han säger följande i en intervju med Kyrkans Tidning:  "Jag har inte arbetat mindre än 60 timmar i veckan under de fyra år jag varit här i pastoratet. Förra året arbetade jag 291 dagar."

Det skulle innebära att han förra året sammanlagt jobbade 60 * 52 = 3120 timmar. I genomsnitt skulle han då under sina 291 arbetsdagar ha jobbat 10 timmar & 43 minuter per dag (samt jobbat närmre 6 dagar i veckan). Därutöver ska han ha skött sina styrelseuppdrag i de tre olika företagen samt pendlat mellan bostaden i Göteborg och tjänsten i Veddige (vilket enkel väg är drygt 6 mil). Jag har mycket svårt att få det att gå ihop.