Upprättelse åt Joakim Selin

Lars

/ #14 Re: Olika bemötande

2012-08-10 22:11

#13: Per - Olika bemötande

Intressant att du nämner ordet företag. De anställda i Veddige församling som jag har pratat med beskriver hur Joakim, kort efter att han blivit anställd i Veddige,  började agera snarare som en VD för ett företag än som andlig ledare.

Även det här med att han framstår som två personer när människor beskriver honom är slående. Om man läser inläggen som skrivits inom Facebookgruppen som kräver Selins återupprättande får man bilden av att han är en modern, nytänkande präst som ger liv åt gudstjänster och är fantastisk på många sätt. Och visst har jag mött anställda i Veddige församling som instämmer i den bilden. Det berättas om hur han gladeligen dricker kaffe med sin personal och bjuder på smörgåstårta. Men samtidigt återger flera anställda att Joakim bara varit vänlig  mot dem som hållt med honom och följt hans vilja. Anställda som inte alltid gjort som Joakim förväntat sig har fått ett bemötande som beskrivs som både ralliant och otrevligt.


Ett exempel är när Veddige församlingshem skulle renoveras för några år sedan. Då styrde Joakim renoveringen utifrån vad han tyckte var estetiskt tilltalande, men han saknade lyhördhet för vad andra anställda fann lämpligt utifrån församlingens verksamhet.


Jag är själv av uppfattningen att kyrkan måste följa med sin tid och att man inte ska vara rädd för förändringar; men en församling är något man bygger tillsammans. Min bild är att Joakim under sin tid som kyrkoherde i Veddige har agerat närmast enväldigt, saknat förståelse för andra uppfattningar än sin egen och behandlat flera anställda illa.

Om någon av er som har haft Joakim Selin som arbetsgivare läser det här, så delge gärna er bild.