Upprättelse åt Joakim Selin

Per

/ #13 Olika bemötande

2012-08-10 17:11

Hur kan det vara så att några upplever en person så fantastisk som några beskriver Joakim samtidigt som jag sitter här och undrar vem ni egentligen pratar om. Jag har mött en helt annan Joakim (fast det är samma person). Honom vill jag helst inte möta igen. Det är inte konstigt att han fått sparken, jag är inte alls förvånad.
Det KONSTIGA är att vi har så olika uppfattningar om honom - som att han är två olika personer. Självklart ska arbetslagstiftningen följas men samtidigt måste det finnas gränser för vad en chef får säga och göra till människor omkring sig. Sandor skriver någonstans att där går falska rykten och hörsägnen (eller något liknande). Hur kan du veta att det är rykten? Bestämmer du om det är sant eller falskt?

Jag känner igen det Lars skriver. Erfarenheter av ett negativt ledarskap, som inte lyssnar, inte följer ordningar utan gör som han vill. Så fungerar inte en kyrka. Det är inte ett företag utan en gemenskap av troende. De som sitter i kyrkorådet är valda dit. Om de sitter på flera stolar beror det ofta på att det är svårt att få folk att engagera sig. Kyrkorådet har fattat ett beslut (ur min synvinkel ett korrekt sådant) fast kanske inte med det bästa underlaget. Har Joakim behandlats fel bör att han få upprättelse - men jag tror att där är ganska många som kan framträda och berätta om samme Joakim som jag mött.

Allt vi vet är att vi har olika erfarenheter av Joakim. Han har helt enkelt (tror jag) bemött människor olika - en del på ett bra och trevligt sätt (vilket gör mig glad - grattis till er!) andra på ett mindre trevligt sätt. (det är fakta!). Jag förstår kyrkorådet och tycker att de varit starka!! Som man bäddar får man ligga - helt enkelt! Joakim har nog inte bäddat för sig så väl och nu får han ta konsekvenserna. Beklagligt för er som tyckte om honom - tråkigt att ni förlorar en präst ni tyckte om. För andra kanske det är en lättnad.