Rädda Petersvik undan rivning


Gäst

/ #5

2012-01-26 00:56

Planerna för Petersvik är en paradox som går på tvärs mot trenden i övriga landet. Just nu försvinner gamla sjönära industriområden i många städer då marken blivit attraktiv att bygga bostäder på pga urbaniseringen. På sin höjd brukar det bli strama "människocontainers" i nyfunkis. I Västerås har man på så sätt byggt för sjön med en egen "Berlinmur" i 6 - 12 våningar.

Samtidigt stoltserar Sundsvall med en av få historiskt förankrade sjönära villaidyller som finns kvar från förra sekelskiftet, full av snickarglädje och mänsklig värme.

Hur länge bär sig den planerade kombiterminalen? Risken finns att den kan bli ett spökområde om de större industrierna några år från nu tvingas lägga ned pga global konkurrens, vilket inte är omöjligt. Det är precis vad som händer i landet. Avindustrialiseringen av Sverige pågår för fullt. Vi ska tydligen bara "bo" i framtiden. Kommer vi då att vara lyckligare utan Petersvik?

Petersvik satte djupa intryck när jag varit där. Det är precis en sådan genuint människovänlig plats jag skulle vilja att mina barn växte upp på. Som alla barn förtjänar växa upp på.

John Eklund, Västerås
Elmuseum.se
Medlem i föreningen Ångkraftverkets Vänner