Rädda Svaneskolan!


Gäst

/ #7

2016-05-20 07:46

Skickat till SDS idag.

Rädda Lunds skolor och börja med Svaneskolan.   Lunds skolor är en av Lunds stads största tillgångar. Detta verkar många av våra politiker ta för givet och de framstår som måttligt intresserade av att värna den kvalitet och det utvecklingsarbete som finns här. Samma politiker som ena stunden säger att de inte tänker spara på skolan, pratar i nästa stund om förändringar som är mer kostnadseffektiva. Man talar alltså om stordrift av våra skolor och lokaloptimering (i brist på bättre ord), vilket, så klart, är olika sätt att spara pengar. Bra skola kan och får aldrig planeras utifrån sådana premisser. Det tror jag alla lundabor vet och det borde politiker också tänka på.   Jag har arbetat som lärare i snart 20 år. Några av dessa på Svaneskolan. När jag började arbeta på Svaneskolan blev jag ganska snabbt imponerad av hur man lyckas kombinera traditionell undervisning och hög kunskapsnivå med moderna pedagogiska idéer och elever som känner trygghet och får stöd. Jag är övertygad om att det ser ut så på fler skolor, både i Lund och andra delar av landet, men inte överallt, och det ska man vara rädd om. Kontinuitet är viktigt. Det säger sig själv. De allra flesta barn med syskon som går, eller gått, på Svaneskolan vill inget hellre än att gå här. De sjätteklassare som varit här under ett år, för att läsa språk, vill gå på Svaneskolan.   I våras började det talas om att Lund behövde en femte gymnasieskola och att det är bråttom. Väldigt många söker sig till Lund och bra gymnasieskolor runt om Lunds kommun har förlorat många duktiga elever. Innan dess förlorade de duktiga lärare osv. Det blir inte bättre av fler gymnasieskolor i Lund. Det borde politiker engagera sig mer i. Men nu har vi fritt skolval och en femte gymnasieskola behövs. Så småningom behövs även en sjätte. Några politiker har sett fördelen med att placera den femte gymnasieskolan så nära både stationen och de andra gymnasieskolorna som möjligt. Ett förslag är att lägga ner Svaneskolan, som ligger på en tomt som kommunen redan äger och bygga en gymnasieskola här.   Processen har varit allt annat än tydlig och kommunikationen minst sagt bristfällig. Elever, föräldrar, lärare, rektorer och skolchefer har inte fått någon, eller knapphändig, information. Möten har hållits med ”muntliga dragningar”, mycket felaktig information om skolan har lämnats och journalister har skrivit vad de kunnat uttolka av dessa. Hela processen har varit hastig, olustig och framstår som ogenomtänkt. Föräldrar vet inte var de ska/kan ställa sina barn i kö, elever undrar om de ska få börja på och sedan gå på Svaneskolan, lärare undrar vad som händer när ens arbetsplats läggs ner etc. Ett besked sägs komma den 25 maj. Detta besked har inte föregåtts av någon gedigen utredning, konsekvensanalys och dialog. Dessutom har man inte utgått från barnkonventionen. Det är allvarligt och mot bakgrund av det är ett negativt beslut för Svaneskolan inget annat än ett negativt beslut.   Men lite underlag förtjänar ni politiker i alla fall ha inför detta. 1. Det planeras en spårväg. Den ska gå mellan centrum och Brunnshög. På Brunnshög kommer sannolikt att byggas minst en grundskola och där finns redan goda kommunikationer. Skulle ni lägga ner Svaneskolan så finns det INGEN högstadieskola i centrum. Varför ska man då förlägga fyra gymnasier i ena änden av spårvägen och ingen i den andra? Samtidigt behövs minst en bra högstadieskola i Lunds centrum och det finns det redan. Eller inte. Beroende på ert beslut. 2. Beslut som rör skola, utbildning och barns framtid ska inte tas förhastat och absolut inte med argument som ”lokalbrist” eller att ”det är bråttom”. 3. De omfattande renoveringarna som Svaneskolan gått igenom känner ni redan till. 4. Slå bort tanken på kombiskolor. F-12 dvs ”Förskoleklass till tredje ring på gymnasiet” är nog ingen bra idé. Elever behöver miljöombyte efter högstadiet och när de så småningom kommer tillbaka och hälsar på, ofta för att berätta hur väl förberedda de var för gymnasiet, har de vuxit jättemycket, på egen hand. Och de som inte gick på Svaneskolan och inte ens på högstadiet i Lunds kommun, de väljer ju Lund. Det är ju därför den här situationen uppstått, inte för att de helst gått kvar på samma grundskola.   Beskrivningen vi får av politiker och tjänstemäns planering av Lunds skolverksamhet är ett runtflyttande av elever mellan lokaler, inte en planering som handlar om pedagogik och utbildningskvalitet. Det är beklämmande.   Så. Utred detta vidare. Förändringar ska vara av godo. Elever, föräldrar, lärare och Lundabor värnar om bra, lagom stora skolor och kontinuitet. En nedläggning skulle kunna ske ganska obemärkt på bekostnad av några hundra barn, om inte stora resurser skjuts till. Det som nu riskerar att hända, om ni inte är förnuftiga, är att de mest resursstarka föräldrarna tar sina barn från Svaneskolan och de mest eftertraktade lärarna söker nya tjänster någon annanstans. Jag kan inte låta bli att ana att det finns de som skulle se det som att ”situationen löser sig själv”. Jag hoppas innerligt att det inte är så. Det vore djupt ansvarslöst.   Det viskas också om att man försöker smyga igenom en nedläggning nu, mellan två val, och ett fåtal partier säger sig stötta att Svaneskolan ska finnas kvar. Det räcker bara, om man inte i andra andetaget gör överenskommelser inom skolområdet som inte omfattar Svaneskolan. Alla Lunds politiker är ansvariga för att Lunds bra skolor finns kvar. Finns det skolor med brister i den pedagogiska verksamheten eller kring elevernas trygghet, så är det politikernas och skolornas ansvar att åtgärda det. Så tror jag att de allra flesta Lundabor ser på saken. Även nästa val.   Björn Svensson, Lärare, förälder, Lundabo.