Pensionssystemet


Gäst

/ #260

2016-05-13 04:55

Jag har haft arbetsskadelivränta (men hittills dock inte fått full kompensation som utlovats) , inte heller något jobbskatteavdrag ,trots att jag jobbat hårdare än de flesta (60 tim/vecka.) Om jag inte hade ansträngt mig och utsatts för all den a stress och allt detta buller ,hade
jag säkerligen klarat att behålla hälsan och jobbet också mycket längre. Lärare skulle jag i alla fall inte rekommendera någon att bli idag, när situationen förvärrats ytterligare med mera byråkrati och mera hot och ännu sämre rektorer dessutom. På min tid fanns dock inte begreppet "skolmassaker" ens i tankevärlden!
Detta är något nytt som också illustrerar lärarnas försämrade arbetsmiljö!Att löneutvecklingen inte heller utvecklas i någon positiv eller ens rättvis riktning är något som påverkar pensionen framöver också ,och som får unga förmågor att också lämna yrket och andra att fly lärarutbildning gen. De har redan hört om hur samhället svek lärarna redan på 90-talet, när många blev tvångssjukskrivna och den byråkratiska Försäkringskassan inte använde avsatta medel till rehabilitering och därmed möjlighet att behålla jobbet och få bättre pension! (Verkningslös )"psykoterapi "var slagordet för samtliga reabåtgärder , även för fysiska handikapp, som hörselskador! Men psykoterapi hjälper inte mot buller och för tung arbetsbelastning! Var så goda och pröva själva!