64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

/ #46

2016-03-10 08:05

Tack för att ni lyfter detta! Jag vill även lyfta fram handikappersättningen som är helt åt skogen! Vet ni att de räknar kronor/år och har egen mall för hur länge hjälpmedel ska fungera? T ex tvättmaskin, som man kan ha rätt till. Man är tvungen att köpa den billigaste för man har inte pengar egentligen. Fk beräknar att tvättmaskinen sedan ska hålla i 10 (!)år och delar då upp summan du är berättigad i antal mån för 10 år. En specialosthyvel som kostar ~300:- beräknas hålla 5 år och delas då upp på månadskostnad över dessa år. Maxtaket är ~2500 kr /mån! Det täcker inte en bråkdel av vad många multisjuka har för utlägg. Det SKA finnas möjlighet att söka en större summa för enskilt ändamål, men ytterst sällan (kanske aldrig) händer det! Låt säga att man drabbas av en olycka och plötsligt behöver massa hjälpmedel som inte bekostas av landstinget. T ex här i Dalarna får man köpa allt anpassat husgeråd själv, strumpådragre, diskmaskin, tvättmaskin etc själv. Hjälpmedelsavgift är 150:-/hjälpmedel. Man har mediciner, vårdkostnader, hemhjälpkostnader, extra höga el- och värmeräkningar etc och att inte få mer än ~2500:- /mån är skamligt! Det är vad jag betalar enbart för hemtjänst och Trygghetslarm /månad! Ett hån mot sjuka är vad det är! Hur kan dessa ersättningar få stå still? ALLT blir dyrare runtom oss. Jag vet att trots att jag har full handikappersättning täcker den inte mina månadskostnader, men visst, för 10-20 år sedan hade den kanske gjort det! Systemet är förlegat! Vilken billig tvättmaskin håller idag i 10 år t ex? Man får vara glad om den håller garantitiden ut!

Jag skulle gärna se att ni som orkar och har drivet även tar upp denna ersättning. Jag vet att det ser olika ut i olika kommuner och landsting ang hjälpmedel och hjälpmedelskostnader och jag tycker att fk borde utgå ifrån de faktiska kostnaderna eller åtminstone verklighetens priser och hållbarhet!