Rätt till vård för personer med lipödem

Plingan
Gäst

/ #69 Öka kunskapen om Lipödem

2016-02-27 20:56

Det råder STOR OKUNSKAP om lipödem bland läkarna och i sjukvården. Jag har träffat otaligt många läkare runt om i landet och ingen har kunnat ge mig en rätt diagnos. Diagnosen har blivit fettma, du måste gå ner i vikt. Trots ihärdigt sportande i olika former under alla dessa år, har jag inte kunnat gå ner i vikt. Däremot har lipödemet hållts i schack med motionen. Jag har också gått med ständig magnesiumbrist, vilket jag själv ser ett samband med lipödemet. Magnesiumbristen ledde till epileptiska anfall. I fyra månader behandlades jag för epilepsi. Jag slutade med medicineringen och tog magnesumtabletter istället. På två dagar försvann allt som hade med anfallen att göra. Neurologen varnade mig för att jag kommer att åka på ett stort anfall. Det har nu gått 25 år och än har jag inte haft något anfall. Jag har klarat mig med magnesiumtabletterna som jag äter periodvis. Kroppen känner av när det är dax med en kur. En veterinär sa; om ett djur har nog stor magnesiumbrist kan de få epileptiska anfall. Den kunskapen finns inte inom sjukvården. Efter 38 år med lipödem fick jag äntligen en diagnos. Utan diagnos får man ingen behandling. Med rätt diagnos leder det också till rätt behandling. Under alla dessa år som jag inte fått någon hjälp från sjukvården har jag varit tvungen att söka alternativa vägar för att klara av det vardagliga livet. Jag kostat på tusentals kronor och åter tusentals kronor i olika former av behandlingar som kinesik akupunktur, olika massage, varm- och kallbad, naprapater, kiropraktorer, örtmediciner, qigong, medicinsk yoga, meditation, olika kurbad, microelektroniska stötar, laser, lymfmassage, etc. Laserbehandlingen har gett den bästa effekten. Det finns otaligt många människor som går och bär på denna sjukdom utan att veta om det. De som söker hjälp blir feldiagnostiserade och fel medicinerade. Det är HÖG TID FÖR LÄKARVETENSKAPEN och sjukvården att öka kunskapen om lipödem. BÖRJA FORSKA NU. Jag är frivillig att ställa upp för forskarlaget.