Rätt till vård för personer med lipödem


Gäst

/ #52

2016-02-02 09:42

Kunskapen inom vården måste bli mycket bättre. Remisser besvaras med att överviktsoperation löser problemet med lip- och lymfödem, och detta svar ges utan att ens har träffat och sett patienten. Remisser till medicin avfärdas med att patientens problem inte går under hjärtmedicin eller mag- och tarm och därför anser medicinläkare att patienten inte behöver kallas till medicin på vissa sjukhus. Ingen vill ta ansvar för att patienten ska få rätt diagnos och vård. Läkarna måste lyssna, tro på lymfterapeuterna och sköterskor som verkar ha mer kunskap om lip- och lymfödem än läkarna har. Söker man för kraftigt svullna ben och ett stort öppet vätskande sår på ben, och får remiss med sig från vårdcentral, till akuten. Första meningen står det: Kraftigt överviktig kvinna, och att tidigare bantningsoperation inte hjälp m.m. ökat 10 kg på en vecka. När det ska stå att 10 kg på en vecka + 20 kg på de 2 veckorna efter. Det första läkaren på akuten säger är: Du är överviktig. Benen och det öppna såret värker så tårarna kommer. Läkarens kommentar: Är du ledsen för att du är överviktig. Nää säger jag det är för svullna benen och såret på ena benen. Han menade också på fullt allvar att man visst kan äta sig till 10 kg viktökning på 7 dagar. Hade med mig anhörig som fick honom att fokusera på det som jag sökte för. Remiss till Hudmottagning för såret som blev besvarad utan kallelse och fortsatt s.k. sårbehandling på vårdcentral som efter några veckor skrev remiss till Hudmottagning och då fick jag tid snabbt och rätt sårbehandling, såret läkt med resten av den vård som behöver går mycket långsamt. Så kunskapen måste spridas och vårdutbildningen måste ta med ödem-problem.