Ge oss nattbussarna tillbaka!

FD Alingsåsbo

/ #19 Nattbuss o mer buss

2015-11-10 09:01

Som tidigare boende i Alingsås brukade jag åka o träffa polare ute i Sollebrunn o åka hem senare med nattbussarna. Fet var perfekt då o jag besöker fortfarande vänner i Alingsås och Sollebrunn. Förutom nattbussarna hade det vart bra om dom kunde få tillbaka bussen till Trollhättan via Sollebrunn. det funkade hyfsat bra och resande via Sollebrunn och Alingsås sparade både tid och pengar på att ta den bussen när den väl gick. nu måste du åka runt alltihopa. Ska du till Trollhättan eller vänersborg eller någon annan stad i den riktinignen från Sollebrunn måste man åka till Göteborg och sen ta tåget upp igen. det är onödigt långt att resa.

Felet som Västtrafik har gjort med Nattbussarna och Trollhättebussarna som gick på helgerna är att dom anpassar inte storleken efter antalet resande. Vad jag menar med det är att dom kör med dom större bussarna fast dom resande bara är några stycken. dom skulle ha använt mindre bussar istället för att lägga ner och det gäller inte bara nattbussarna. Det är ju bättre att det går en mindre buss än att det inte går någon alls.

Om det skulle fungerat med bussarna skulle kanske fler ha åkt, nu tar dom som kan bilen istället.

på helgerna borde det finnas någon buss som går efter kl 19:00 i alla fall och om det skulle bli något till Trollhättan och kanske även till Nossebro eller Vårgårda skulle det vara ett plus. en annan ide som jag tänkt på hade varit det som dom har i vissa kommuner här i götaland och det är beställningstrafik. man kan ringa och beställa en resa till Sollebrunn och beroende på hur många man är så tar dom fram något som är lämpat. beroende på hur många som ska resa kan man få fram en lagom stor buss eller taxi. För att göra så får man ringa ca 1 timme innan resa men det skulle kunna funka men det blir jobbigt men det gäller att hålla det mesta öppet

MVH en fd Alingsåsbo