Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen

Gäst

/ #300

2015-11-08 17:47

Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur det är att bli ME-sjuk och sedan inte få någon förståelse eller hjälp. Att få rätt diagnos var det bästa som kunde hända mig. Först då fick jag en egen förståelse för vad som behövde göras för att min kropp skulle må lite bättre. Det var inte psykoterapi och det var inte GET. Det var att förstå var mina gränser går, vad jag måste undvika för att så långt det är möjligt undvika försämring som gör mig sängliggandes. Allmänläkarna på vårdcentralerna har inte dessa kunskaper och ger fel råd. De vill t.ex. behandla med psykofarmaka trots att depression inte föreligger m.m. Jag är glad att jag fick min diagnos medan Gottfriesmottagningen fortfarande fanns men tycker oerhört synd om dem som i framtiden kommer att betraktas som felaktigt utmattningsdeprimerade eller kanske allmänt lata. Att det inte finns behandling mot ME betyder inte att det inte är en sjukdom. Tvärt om, för oss som har sjukdomen är det i allra högsta grad just en sjukdm som hindrar oss från att uppnå de mål och drömmar vi tidagre hoppats på. Man får börja om, tänka om och foga sig efter sina begränsningar. Både den drabbade och de närmaste blir stort lidande av detta. Tack vare en diagnos har jag ändå lyckats att få ett liv med mycket innehåll och kvalitet. Utan Gottfriesmottagningen/diagnos skulle jag fortfarande leta efter en möjlig, tänkbar orsak till allt mitt lidande. Låt Gottfriesmottagningen vara kvar! För ett friskare Västra Götaland!