Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen


Gäst

/ #23

2015-10-18 13:33

Misstänker att jag själv har ME sedan 35 år och har under alla år blivit feldiagnostiserad pga vårdens dåliga kunskap om sjukdomen. Vi behöver ha kvar all kompetens och klinisk erfarenhet som finns kring ME och också utveckla vården i alla de landsting som saknar kunskap om och strategier för behandling av sjukdomen. Att i det läget säga upp avtalet med en av de två landstingsanslutna ME-kliniker som fn finns i landet, och då den med längst obruten erfarenhet av diagnostisering och behandling, vore skandalöst!

Om jag fått diagnos när jag först insjuknade hade jag haft chans att anpassa mig till sjukdomen och kanske kunnat undvika de  otäcka nya symptom jag fått med kontinuerliga försämringar, vilka nu gjort mig arbetsoförmögen och också medför att jag inte längre pga svår hjärntrötthet ens orkar med minimalt socialt umgänge. 

ME är en svårhanterlig och i slutändan allvarligt handikappande sjukdom. Det finns troligen hemskt många fler som jag, som lider svårt, blivit avvisade av vården under decennier och skulle kunna få åtminstone det stödet att veta varför, av ett besök på Gottfrieskliniken. Den möjligheten måste finnas kvar, och i stället för att avvecklas bör Gottfrieskliniken få stärkta ekonomiska resurser så att de kan ta emot och hjälpa fler utsatta människor!