RÖR INTE VÅRA SKOLOR i Tuna, Rumskulla, Djursdala och Gullringen

Claes Junhammar

/ #133 Djursdala för resten av MITT liv

2015-04-02 22:10

Efter diverse flyttande och utbildande i ungdomen så har jag och min sambo återvänt hem till det Djursdala där jag en gång växte upp. Vi har köpt lite mark här, i Djursdala. Vi har byggt hus här. Vi har två barn, ett i Djursdala skola respektive förskola. Dom ska växa upp här. Jag har alltid sagt att jag ska aldrig (läs: ALDRIG) mera flytta någon annanstans utan betraktar nu denna plats som mitt/vårt livsval. Jag tänker leva här och jag önskar att jag en dag, som gammal, bli buren ut ur huset. Jag viker mig inte en tum i den uppfattningen, trots hot om skol- och förskolenedläggningar. Nej, snarare får det motsatt effekt på mig. Det får mig att vilja "växla upp" och ta strid för allt som gör det attaktivt, funktionellt och ger mervärde åt livet på landsbygden. Jag är övertygad om att den absoluta merparten av oss som valt att bo på andra orter än inne i den större byn, alltså Vimmerby, inte har hamnat i t.ex. Gullringen, Tuna, Djursdala eller Rumskulla av en slump. Nej, det är något som vi VALT.  Nu är det återigen dags att vi står upp och kämpar för de olika val vi har gjort. Tillsammans. För vi måste komma ihåg att tillsammans kan vi vara en stark röst och vilja, om vi väljer att vara det. Precis som Patti Smith sjunger i sin låt: people have the power!