Vi säger NEJ till Regeringens erkännande av Palestina som stat!

Gäst

/ #40 NEJ TILL PALESTINSK STAT

2014-10-18 11:51

1. “Den arabiska ledaren Auni Bey Abdul-Hadi sa till den Brittiska Peel kommissionen år 1937: ’Det finns inget land som heter Palestina. “Palestina” är en term som sionisterna uppfann. Det finns inget Palestina i Bibeln. Vårt land var i århundraden en del av Syrien. ’Palestina’ är främmande för oss. Det var sionisterna som införde det begreppet.'”[4]

2. “Den första kongressen för muslimer och kristna organisationer hölls i februari 1919 för att överväga framtiden för det område som tidigare styrts av det ottomanska imperiet, vilket upplöstes efter första världskriget.  Kongressen förklarade: ’Vi anser att Palestina är en del av Arabiska Syrien eftersom det aldrig någonsin har varit separerat från det. Vi är knutna till dem med nationella, religiösa, språkliga, moraliska, ekonomiska och geografiska band.’”[5]

3. “Den berömde forskaren Philip Hittis vittnesmål inför den anglo-amerikanska kommittén 1946, konstaterade att det inte finns något sådant som Palestina i historien, ’absolut inte’.”[6]

4. “Den Palestinske talesmannen Ahmad Shuqeiri berättade i FN:s säkerhetsråd år 1956 att Palestina inte var något annat än södra Syrien.”[7]

5. “Jag tror att det finns en arabisk nation. Jag tror inte att det finns en palestinsk nation. Jag tror att det är en kolonialistisk uppfinning… När fanns det några palestinier?…Fram till det 19:e århundradet var Palestina den södra delen av stor-Syrien. – Azmi Bishara, 1994″[8]

6. Det mest klarläggande uttalandet av alla, kommer emellertid direkt från chefen för det militära högkvarteret i den Palestinska befrielseorganisationen (PLO), Zuheir Muhsein, som den 31 mars 1977 förklarade, “Det palestinska folket existerar inte. Skapandet av en palestinsk stat är endast ett medel för att fortsätta vår kamp mot staten Israel, för vår arabiska enighet … Bara av politiska och taktiska skäl talar vi idag om existensen av ett palestinskt folk, eftersom de arabiska nationella intressena kräver att vi har ett land för det Palestinska folket för att kunna motverka sionismen. Av taktiska skäl kan Jordanien, som är en suverän stat med definierade gränser, inte göra anspråk på Haifa och Jaffa, men som palestinier, kan jag utan tvekan kräva Haifa, Jaffa, Beer-Sheva och Jerusalem.”[9]

7. “I PLOs egen stadga eller godtagna grundlag (Artikel 1) fastslås det att Palestina är en del av den arabiska nationen. I den “arabiska nationen” har det aldrig funnits en stat som kallas Palestina.”[10]

8. Artikel 24 i 1964 års version av PLOs stadgar fastslår att palestinierna inte har några som helst anspråk på varken Västbanken och Gaza, just de områden där de nu vill att världen ska erkänna palestiniernas historiska rättigheter till en egen stat.

9. ”Vid Arabförbundets möte i Amman i november 1987, sa Jordaniens kung Hussein: ’Uppkomsten av en palestinsk nationell stat kommer som ett svar på Israels påstående att Palestina är judisk.’”[11]

10. “Under hela dennes auktoriserade biografi (Alan Hart, Arafat: terrorist eller fredsskapare) hävdar Arafat åtminstone ett dussin gånger: ’Det palestinska folket har inte någon nationell identitet. Jag, Yassir Arafat, är förutbestämt av ödet att ge dem denna identitet genom krig med Israel.'”[12]

Arafat gjorde ett enastående arbete. Men det visar bara, först och främst att den palestinska nationella identiteten är en mycket ny uppfinning. För det andra, baseras den palestinska identiteten främst på kampen för att förstöra en annan stat i stället för att bygga sin egen.

Alla de tio uttalandena ovan, gjordes under en period av 75 år från 1919 t o m 1994 av arabiska ledare och talesmän själva, och visar att palestiniernas nationella identitet inte har några historiska rötter.