Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?

ML

/ #119

2014-02-03 22:55




"Genom undertecknandet, protesterar du för att förbudet skall upphöra som lag, samt att örter naturligt växande inom Sverige Europa och världen,eller importerade från ekologiska odlingar etc som används inom fytoterapi, homeopati etc ska vara fria från avgifter!"
Behöver jag ens kommentera det här? importera vatten bäst ni vill, men att kalla det läkemedel är bara lurendrejeri.

"Örterna har läkande verkan i kroppen och har använts inom hälsa i många (i vissa fall hundratals) år"
Ja, handen på hjärtat hur bra var egentligen sjukvården på 1500-1600-talet? Skulle någon välja åderlåtning framför modern sjukvård? tror inte det. De örter som faktiskt har en läkande effekt används inom skolmedicinen, de som inte har någon bevisad effekt säljs som alternativ medicin.

"Det får ej heller stå på en förpackning vad det är bra för!"
Nej precis, man får inte ljuga om att den här örten hjälper mot förkylning, smärta, cancer, trötthet, att du kommer leva i 150 år eller vad de nu hittar på. Man måste ha B E V I S i form av forskning för att få säga det. Jag tycker det låter rätt rimligt.

"Samtidigt tillåter de försäljning av skadliga mediciner i kiosker, varuhus och bensinstationer med en 18 årsgräns, men den som sitter i kassan har ingen kunskap i ämnet, värktabletter har många dött utav!"

Det finns en liten lapp med i förpackningen som heter bipacksedel. Om man kan läsa så står det faktiskt hur stor dos som rekommenderas att ta, vilka biverkningar som finns, vilka läkemedel som inte får blandas och en maxdos. Om man nu kan läsa och har någorlunda förstånd så tar man inte mer än vad som står. Så enkelt är det. Läkemedel med större risker sälj på apotek med utbildad personal, är man osäker så rekommenderar jag att man vänder sig dit.