Värna om Boendemiljön i Slaka! (Linköping)

För allas vår skull

/ #4 Vilken närmiljö vill vi leva i?

2013-09-14 23:10

Hej alla ni potentiella och redan varande underskrivare!

Jag respekterar ert värnande om närmiljön, tryggheten och den säkerhet ni känner i detta vårt gemensamma Slaka. Jag förstår tanken bakom denna driftiga och initiativtagande petition. Dock anser jag inte detta vara en så liten fråga som namnet petition antyder, det är en fråga om vilken typ av samhälle vi vill leva i; Vill vi ha okända människor i vårt närområde? Vill vi leva i ett samhälle där personer med ett problemfyllt förflutet kan komma oss in på skinnet? Vill vi leva i en värld där vi plötsligt tvingas engegeras i problem som under gårdagen inte var våra!?

Svaret på alla dessa frågor är detsamma: Ja!

Nya personligheter som kommer oss nära leder inte till att vi bryts ner moraliskt, det leder till att vi får en bredare, djupare och visare bild av verkligheten! Diskussionen rör allas våra barn, men vilken typ av barn kommer dessa att växa upp till att bli om vi som ansvarstagande vuxna särbehandlar våra medmänniskor och bygger upp en livssyn där människan är ond tills vi lärt känna henne, där vi inte ger de som behöver en andra chans? Tänk er om i framtiden något av era barn skulle befinna sig i en situation där denne behöver hjälp, skulle ni då vilja att någon stängde denna er så kära ute för att eliminera en tänkbart teoretisk möjlighet av risk?

Vi lever i en värld fylld av människor, i ett samhälle fyllt av vänner och till synes i ett närområde där de båda ovannämnda är en bristvara. Jag kan bara hoppas att jag har fel i detta mitt antagande, att det egentligen bor goda och hjälpsamma människor även i Slaka.

Vissa av alla slakabor tenderar att försöka skjuta problemen åt annat håll, istället för att på ett solidariskt sätt försöka bidra till förbättring utan att egentligen behöva ens lyfta ett finger. Om man verkligen står för sitt avståndstagande till detta stödboende och liksom #2 "Gäst" tycker att det kanske skulle lämpa sig bättre i "en mer lantlig miljö på andra sidan 34'an" istället för "den lantliga miljö och den genuina trygghet" som Slaka erbjuder respekterar jag det ni säger, men försvarar till döden min rätt att inte hålla med.

Jag hållar alla mina tummar för en ändrad åsikt.