Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!
Kontakta namninsamlingens skapare
jag är delad
Kan man inte betala sina skulder, varför ska man då få behålla pengar till ett djur?
Finns vissa prioriteringar i livet och dessa är :
1. Hyra
2. El
3. Mat
4.räkningar
5. Ev.skulder
6.sparande
7.övrigt
Har man dragit på sig skulder, bör man prioritera att bli av med dessa så fort och smidigt man kan, men ett drägligt liv javisst, men husdjur är ingen rättighet, det kostar både tid,vetrinärvård,mat,omsorg.har man inte råd med det utan skulder, så har man definitivt inte råd med det dom skuldsatt.likadant med de som röker fr flera tusen per månad när de hade kunnat amortera den summan istället.
Om man har hamnat så djupt i skulder så att man blir utmätt av kronofogden och de börjar ta saker... Kan man verkligen betala veterinär och mat till sitt husdjur om man inte kan betala sina skulder?
Jag tycker det inte är rätt att sälja dem som om de vore en stol eller något. Men veterinärkostnader kan bli riktigt höga. Om en barn hamnar på sjukhus är det inte samma kostnad.
Då kanske ens husdjur, hur mycket man en älskar dem och se dem som en familjemedlem, får det bättre i ett nytt hem? Men då anser jag att det ska vara omplacering och inte till försäljning.
Re: jag är delad
Håller med det som du skriver. Det är den ordningen som pengarna bör gå. Även om man älskar sina djur. Och kan man inte betala den kostnadern som de faktiskt kostar... Och de blir inte billigare heller när de blir äldre. De behöver mer veterinärvård då och i mitt fall dyrare mat...
Enligt lagen får kronofogden inte kräva andra familjemedlemmar för att håva in skulder.. som ens barn tex.
Våra husdjur är FAMILJEMEDLEM eftersom personerna i fråga tar djuret/ djuren hem till sin bostad.
Men om djuret/djuren blir grovt vanvårdade kan det vara en välgärning om någon tar det ifrån ägaren.. på så sätt kanske man kan utöka kampen för djurens rättigheter till ett bra liv, och ENDAST då.
Förövrigt ska det inte ens vara lagligt att ta djur från ägaren bara för att man har skulder.. detta göra mig gruvligt förbannad.
Re:
Vårdkostnaderna på ett barn och vårdkostnader på ett djur kan bli kan bli exakt lika stora beroendet på omständigheterna och vilken typ av vård som krävs..många ggr blir kostnaderna mycket högre på ett barn.
Så att jämföra kostnaderna som ett argument om man är värd att ha ett djur bara för att man har skulder är omoraliskt.
Då undrar jag en sak då...kan man verkligen betala all vård och konsumtionskostnader mm. till sitt barn om man har hamnat i så djupa skulder?
Och jag håller med..det är inte rätt att sälja dom som om dom är en sak, men att ägaren i fråga får en chans att och möjligen stöttning utefrån att osjälviskt lämnar ifrån sig djuret till ett hem med bättre ekonomiska möjligheter..men tyvärr tänker inte alla så.
Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren
| This discussion has been closed. |