Mot snabbspår inom äldreomsorgen
Kontakta namninsamlingens skapare
Vårt yrke som undersköterska har redan låg status. Att folk som har tagit hand om äldre släktingar ska få räkna det som merit är att förminska vår kunskap och den utbildning vi andra har. Att anställa dessa snabbutbildade personer med lägre ingångslön kommer sänka våra löner på sikt. Ingen arbetsgivare vill ha mej som vet mitt värde och kräver därefter i lön. Alla ska ha samma utbildning och samma möjlighet att söka arbete. Förenkla möjligheterna för studiemedel och språkförstärkt utbildning för dom som behöver. Men samma utbildning och samma villkor ska gälla. Jag är industriarbetare från början, blir det såna här villkor inom vårdyrket går jag tillbaka till att borra Billybokhyllor för 29000:-/månaden.
Än viktigare är det för utlandsfödda att få tid att lära sig språket, våra normer m.m för att kunna ge en bra vård. Alla blir förlorare när okunskap spelar huvudrollen
snabbspår till undersköterska kommer påverka kvalitet och patientsäkerhet - Vården kan heller inte användas som arbetsmarknadsregulator det krävs mer kunskap idag istället för mindre. Våra äldre blir allt mer multisjuka och kräver mer avancerad vård samtidigt som kompetensen sjunker - det går inte ihop. Vi behöver satsa mer på utbildning och inte mindre för att skapa en värdig vård av kvalitet.
Tycker det är djupt orättvist och kränkande att man vill ge våra äldre människor sämre utbildad personal i vård och omsorgen Våra Seniorer är värda inte sämre, utan bättre utbildad personal Skamligt att nedvärdera en redan lågt värderad grupp Våra Seniorer som med sitt, blod svett och tårar byggt vårt Sverige
Viktig för alla inom vården
| This discussion has been closed. |