Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!
Kontakta namninsamlingens skapare
För övrigt är jag sällan emot och snarare entusiastisk inför moderna byggnadskonstruktioner men ovanstående byggnadsprojekt är alltför avvikande övrig arkitektur i närheten och kommer att "ta död på" Blasieholmen istället för att försköna den.
Fanns inget val
Så härhar åter SD tagit över en sida, niär alla sura och bittra SD-anhängare. Vi Stockholmare vill att Blasieholmen byggs ut, dells med Nobel och sedan med riktigt höga flerfamiljshus, det vore även bra att riva alla gamla hus längs Södermalm och bygga upp 10 till 40 våningars hus ut mot vattnet, de som tidigare haft sjöutsikt har haft den färdigt och ska nu öppna sina hjärtan och låte nya innerstadsbor få ta del av utsikten.
/Klass mot klass
Ingen som hänsyn tilll kulturminnesvårdens intressen, stadens historia, olämplig miljö för skrytbygget osv...
odugliga och okunniga politiker osv...
Tillslut återstår inget annat än stadens museer för att se något annat än påtvingade lådor av glas och metall. När den dagen kommer vaknar nog de flesta människor, men då är det sedan länge försent. Som läget är nu finns ännu möjligheten att rädda lite av staden och dess historia.
Men tiden är knapp.
It's now or never.
mest på grund av intrycket av elefantiasis som byggnaden ger,
anser jag.
Jag vill inte se detta hus på Blasieholmen. Frågan är, om en knapp andel politiker utan absolut majoritet, d.v.s. mer än 2/3,av rösterna, valda på fyra år, skall kunna ha mandat av oss att besluta i en sån här fråga, utan att ta hänsyn till en majoritet av enligt uppgift 90% av remissinstanserna och en samlad opinion av "Riktiga Stockholmare", alltså inga s.k.0-åttor(= inflyttade landsortsbor) utan de, som sedan länge bor och har fötts i Stockholm. Jag är övertygad om, att penninggivarna har villkorat pengarna. Alltså att en förutsättning för att Nobelstiftelsen skall får pengarna är, att huset uppförs på just där på Blasieholmen. Att inackordering för Nobelpristagarna sedan sker på Grand Hôtel, blir ju ett ytterligare skäl för att huset uppförs där.
I vissa länder kallas det korruption, om pengar ges till beslutsfattare o. likn. för att uppnå en penningstark grupps önskemål/krav. Sådant förekommer inte i Sverige, där kallas det t.ex. kulturgåva. Det finns bara fula ord för det här, och det lämpar sig nästan inte för skrift i seriösa sammanhang, ett är: FY F.....N! *#&%"?+++#...
Detta övergrepp på demokratin får inte fullbordas..!
Bo Petersson, Stockholmaren i 3:e generationen
Varför måste ni förstöra något för att bygga? Stockholm tillhör inte bara elitpolitiker!
| This discussion has been closed. |