Nej till en bandyhall

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till en bandyhall.


Gäst

#76 Re: JA till bandyhall

2014-02-05 13:59

#75: Sessan - JA till bandyhall

Fast Sessan, vad är det för sorts namninsamling som verkar samla namn från alla möjliga håll som Linköping, Umeå, Stockholm, Vänersborg, Haparanda till exempel, eller till och med Helsingfors? Känns sådär relevant för Kalix vidkommande. Ska det inte vara de som bor och verkar i Kalix och betalar skatt här som ska tycka till?

Sessan

#77 Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-05 14:46

#76: - Re: JA till bandyhall

Då kan man med samma resonemang fråga sig vad detta är för sorts namninsamling där man inte ens ser namnen på säkert över hälften av de som röstar. Känns ju faktiskt ännu mindre relevant. Dessutom tycker jag det är konstigt att man så bestämt kan rösta nej till något som förmodligen visar sig bli en ren vinstlott för hela kommunen när allt kommer omkring.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?JA_till_Bandyhall_Multiarena


Gäst

#78 Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-05 14:57

#77: Sessan - Re: Re: JA till bandyhall

Inte alls Sessan. Tanken är att denna namninsamling ska ligga till grund för att väcka frågan om en folkomröstning och det är därför folk ska fylla i namn ort och personnummer och sedan verifiera sin underskrift via sin mail.

Din lista verkar vara ett mer allmänt upprop för ja till bandyhall där vem som helst kan delta oavsett bostadsort och verifiering. Det är inte relevant alls i sammanhanget.


Gäst

#79

2014-02-05 15:52

Har skrivit under! Inte för att jag inte vill ha en bandyhall, utan för att nog många nej leder till en folkomröstning. En folkomröstning leder till att hela konceptet, hela finansieringen och alla driftskostnader måste upp i ljuset, med ett reellt förslag att ta ställning till.

Gäst

#80

2014-02-05 18:21

Tjejerna i Kalix har väntat i evigheter på en anläggning. Hur ska de kunna utvecklas om det inte finns möjlighet till ordentlig träning och tävling? Det har satsats på bandy och allt möjligt, men tjejerna får hela tiden stå tillbaka, det är så ojämställt som det bara kan bli!!
xxx

#81 Re:

2014-02-05 18:32

#80: -

Hur många tjejer? Jämför bandy och fotboll. Ett tiotal i bandy i fotboll ett hundratal.

Kloka tankar

#82

2014-02-05 18:36

Nu är det väl dags att nyansera debatten vad gäller bandyhallen. Om kommunen ska gå in och bygga hallen och driva den måste det bli sedan man har säkerställt kärnverksamheten skola, vård, äldreomsorg infrastruktur (vatten och avlopp och gator). Sedan är det viktigt att underhålla befintliga anläggningar. Finns det sedan ekonomi är det väl ingenting som hindrar kommunen att gå in i ett hallbygge.
De finns de som pratar om en evenemangsarena, jag tror inte att de riktigt vet vad de pratar om. Hur många evenemang arrangeras i befintliga lokaler, ishallen eller sporthallen? Strandängarna är däremot ett projekt som ger ett mervärde genom att handeln ökar och det ger arbete till kalixborna.
Om nu bandyhallen/evenemangsarenan är så viktig kan det kanske finnas de som ser en affärside i att bygga och driva anläggningen.
Jag är inte emot en hall om det finns ekonomi för det. Jag jobbar själv i skolan och där finns inte klassuppsättningar i alla läromedel, behöver vi snygga till en vägg finns det inte pengar till det, många bänkar som eleverna har är under all kritik (era barns arbetsplats).
Politikerna måste väl också träda fram och tala om hur de ser på saken. Sedan får väl väljarna rösta på den åsikt som de tycker är bäst.
Kommunen får gärna ta på sig ansvaret för en bandyhall, men måste först säkerställa den verksamhet som är lagstadgad.
Funderande

#83 Främja bandyungdommen...

2014-02-05 19:21

Minns när jag var på bandyplanen med yngsta killen för några år sedan och det samtidigt var en träning på andra sidan av planen. Tog inte lång stund innan vi blev tillsagda att lämna planen trots att man vara nyttjade en fjärdedel av planen till träningen. Hur ska det bli med en bandyhall? Då lär dörren vara låst, någon kan ju komma in och störa träningen .... Säger inte att alla tränare är på samma sätt. Men om man vill få in ungdomar till bandyn så är det nog mer än tak över planen som behövs
Airdome

#84 En folkomröstning kan ju driva fram olika alternativ på hallar.

2014-02-05 19:38


Gäst

#85 Re: Re:

2014-02-05 22:08

#37: klasse - Re:

Spara? Att skotta bort snö är mkt billigare än vad hallens driftkostnader är!

1. Du måste först kyla ner för att det ska bli is.

2. Sen måste du värma upp hallen för att någon ska vilja vistas inne i den.

3. Du måste ha belysning inne i hallen 24h om dygnet eftersom det inte finns något naturligt ljus.

4. Det måste finnas ett fungerande ventilationsystem pga det är innomhus.

5. Underhåll av hallen så att den ej rasar, tex skottning av tak etc.

Så att kommunn skulle spara pengar på att först betala x-antal miljoner och sedan åtskilliga 100 000kr/år för drift etc är nog bland det roligaste jag hört! För allas skull hoppas jag verkligen inte att du har någon form av ekonomiskt ansvar annat än för din egna ekonomi. :)


Gäst

#86

2014-02-06 01:19

Det är hög tid att satsa på ridsporten i Kalix. Vi har en unik gård på Björknäs Herrgård där Kalix ryttarförening håller till.
Med travbanan bredvid och tilltänkt gå/cykel väg efter älven, gör denna anläggning
till ett fantastiskt utvecklingsmöjlighet för Kalix kommun.
Där finns stora utvecklingsmöjligheter.

aaa

#87 Re:

2014-02-06 05:34

#86: -

Så sant!

klasse

#88 Re: Re: Re:

2014-02-06 07:52

#85: - Re: Re:

Nu är du helt ute och cyklar och ditt inlägg bevisar att du har inte en susning om hur detta med hallar fungerar.

 

1. Finns redan konstfrusen is

2. Någon värme är inte aktuell att ha igång även om möjligheten att installera sådan finns

3. Befintlig belysning försvinner ju i och med att miljövänligare och effektivare belysning inne i hallen ersätter den. Här blir det ännu en besparing alltså. Lyset är ju heller knappast på på natten heller.

4. Det finns vettiga lösningar som inte kostar särskilt mkt.

5. Någon skottning blir inte aktuell eftersom taket naturligtvis får en lutning.

 

För din egen skull föreslår jag att du har lite mer på fötterna nästa gång du uttalar dig så folk slipper skaka på huvudet åt dina vanföreställningar. :-)

klasse

#89 Re:

2014-02-06 07:55

#86: -

Jag stödjer också en satsning på ridsporten så länge investeringarna sker på kommunal mark. Det är fullständigt vansinne att bebygga annans mark för kommunala medel.

Tänkvärt

#90

2014-02-06 07:56

Eftersom denna lista ska lämnas in till kommunen,så blir den den väl offentlig,så alla kan hämta ett ex.Då är det kanske inte så bra att personuppgifterna finns på den.Men det blir skoj att se hur mycket hockeyfolk som skrivit på.
money

#91 Re: Oj

2014-02-06 08:06

#90: Tänkvärt -

man kan få betalt för såna uppgifter

Gäst

#92 Tänk i andra banor

2014-02-06 08:06

Med samma hjälp till damfotbollen som bandyn får skulle vi ha ett elitlag i kommun i en sport som är större än alla andra lagsporter tillsammans. Det ni, då kan vi snacka om marknadsvärde för kommun och kanske få det kön som är mest benägna att flytta att stanna kvar. Naturligtvis behövs arbetstillfällen också. Undrar vad förstudien av bandyhallen kostat, förmodligen bortkastade pengar.
Sessan

#93 Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 08:14

#78: - Re: Re: Re: JA till bandyhall

Det var värst vad du tycks fokusera på JA-listan. Du började med att klanka ner på att folk som inte har Kalix som postort har röstat. Jag noterade bara att i din lista seglar över hälften av namnen under anonymitetsflagg och därmed vet vi alltså inte vilken postort dessa har. Att du anser detta mer relevant än att öppet stå för vad man tycker får stå för dig.  JA-listan kräver för övrigt också verifiering via mail och blir det nog många namn på den så lär den också bli underlag för att väcka frågan om en folkomröstning.

 

mvh Sessan

 

http://namninsamling.com/site/get.asp?JA_till_Bandyhall_Multiarena


Gäst

#94 Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 08:21

#77: Sessan - Re: Re: JA till bandyhall

Snälla Sessan er namninsamling följer dessvärre icke reglerna enligt kommunallagen. För upplysning innan du klankar ner på denna lista:

För att en namninsamling ska kunna godkännas som folkinitiativ enligt reglerna för kommunallagen ska antalet namnunderskrifter vara minst 10% av de RÖSTBERÄTTIGADE I KOMMUNEN och namnen ska vara insamlade under sex månader före inlämnandet. NAMN, PERSONNUMMER, ADRESS ska framgå.

Dessa behöver givetvist inte vara offentliga såsom i alla val i en demokrati. Man ska inte behöva utsättas för påhopp bara för att man har en egen åsikt om det som berör oss som skattebetalare!

Av vad jag har kunna se på Ja-listan finns där både flertalet icke röstberättigade samt många som inte tillhör Kalix kommun.

Denna lista behöver även den bekräftas via mail=)

Mvh/ en som tror att Kalix att kalix kan blomstra även utan bandyhall!

 

 

Sessan

#95 Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 08:37

#94: - Re: Re: Re: JA till bandyhall

Snälla gäst, varför är du så bekymrad över JA-listan egentligen? Kan det möjligen vara så att du inser att du hoppat i galen tunna? Mitt förslag är att du håller dig till din egen lista men känner du att du nu hellre vill vara med och utveckla Kalix så är du mer än välkommen att byta sida s.a.s.

mvh

Sessan

http://namninsamling.com/site/get.asp?JA_till_Bandyhall_Multiarena


Gäst

#96 Re: Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 08:41

#95: Sessan - Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

Var mitt första inlägg i denna debatt. Nej tack, jag tror att kalix kan blomstra även utan bandyhall.


Gäst

#97 Re: Re: Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 08:49

#96: - Re: Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

och utan ishall, sporthall, slalombacke, ridhus, bowling, galleria, bibliotek, skola, äldreomsorg och affärer också?

Kommuner som inte vågar satsa har ett gemensamt och det är en stadigt sjunkade befolkning. Framgångsrika kommuner vågar satsa. Då kommer också jobben och därmed ökade skatteintäkter.

 

Tobbe

#98 Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 09:53

#94: - Re: Re: Re: JA till bandyhall

Man kan ju i så fall också fråga sig vilken relevans den här nej-listan egentligen har inför ett eventuellt godkännande om folkomröstning, då den mer tycks bygga på avundsjuka och missnöjesyttringar än fakta. Än är ju inget officiellt underlag i frågan presenterat som man kan ta ställning till. Att då kategoriskt rösta nej utan att veta vilka effekterna blir, såväl positiva som negativa, ter sig ju minst sagt en aning märkligt. Tänk om det visar sig att utfallet är som en del skribenter påtalat, en ren vinstlott för Kalix kommun? Känner man sig inte lite förd bakom ljuset då om man redan varit och skrivit på denna nej-lista?

 

Olle

#99 Nej lista

2014-02-06 10:08

Fegt att inte stå för sin åsikt utan välja att inte synas!!! På er nej lista så finns det också en massa folk som inte tillhör kalix kommun!!

Gäst

#100 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

2014-02-06 10:26

#97: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: JA till bandyhall

Det är det ingen som har sagt, tvärtom, är just därför jag röstar nej. För att vi ska ha råd att utveckla samhället på andra områden än enbart bandy. På områden som kommer långt fler kommuninvånare till användning. Ett samhälle med en bredd och mångfald, ett samhälle som har råd att utvecklas på alla fronter. Byggs en bandyhall för mångmiljonbelopp är risken stor att just dessa områden blir lidande. Därför är det viktigt att vi som medborgare får insikt i alla kostnader, byggnation, drift och underhåll. Finns mkt material om arenabyggen av olika slag och dess konsekvenser för kommunen, ser tyvärr i de flesta fall dystert ut. Viljan är god men verkligheten blir en annan...