Inget gruppbyte för HT2011 studenter!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Inget gruppbyte för HT2011 studenter!.


Gäst

#1

2013-12-26 19:07

Förskräckligt att det ska vara såhär!

Gäst

#2

2013-12-26 20:17

Fullständigt DUMT!

Gäst

#3

2013-12-26 21:15

Dålig planering kunde varit mer förberedande och kunde genomförts tidigare

Gäst

#4

2013-12-27 14:06

Hej, mitt namn är Natalie Gustafsson. Jag studerar förskollärarutbildningen (5:2). Jag har igår den 26/12-13 blivit informerad på facebook av andra studenter om att vi i nästkommande kurs (6:1) blivit omgrupperade i nya grupper. Dagen efter får vi ett mail på IL där det står skrivit: ”Avsikten var att ni skulle få information om detta, samt motivering till varför vi valt att dela in er i nya grupper inför denna kurs, redan föregående tisdag – dvs. den 17 december. Den mänskliga faktorn – eller kanske snarare den tekniska – ville annorlunda[…]”.
Även efter att ha läst den ödmjuka förklaringen till varför vi inte blivit informerade tidigare utan mitt under det så kallade ”juluppehållet”, drygt två veckor innan kursstarten blir jag fotfarande konfunderad och ställer mig själv och er frågan: Var är mitt och de övriga studenternas inflytande?
Vi går en utbildning där det talas mycket om delaktighet och inflytande i beslut som rör individen/barnet. Vad finns det för mening att göra detta levande i t.ex. förskolan om man senare i livet, i ”vuxedomen” ändå blir överkörd?
Argumenten och syftet med omgrupperingarna låter väldigt övertygande vilket inte var oväntat. Allt för många gånger dyker detta utslitna argument upp: ”Det är en del i utbildningen att ställas inför nya utmaningar. Dessa kan bestå såväl av att sätta sig in i nya teorier och att skriva avancerade texter, som att möta och samarbeta med nya individer. Allt detta är lärandesituationer som på olika sätt förbereder inför det kommande yrkeslivet[…]”.