Inget gruppbyte för HT2011 studenter!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Inget gruppbyte för HT2011 studenter!.


Gäst

#1

2013-12-26 19:07

Förskräckligt att det ska vara såhär!

Gäst

#2

2013-12-26 20:17

Fullständigt DUMT!

Gäst

#3

2013-12-26 21:15

Dålig planering kunde varit mer förberedande och kunde genomförts tidigare

Gäst

#4

2013-12-27 14:06

Hej, mitt namn är Natalie Gustafsson. Jag studerar förskollärarutbildningen (5:2). Jag har igår den 26/12-13 blivit informerad på facebook av andra studenter om att vi i nästkommande kurs (6:1) blivit omgrupperade i nya grupper. Dagen efter får vi ett mail på IL där det står skrivit: ”Avsikten var att ni skulle få information om detta, samt motivering till varför vi valt att dela in er i nya grupper inför denna kurs, redan föregående tisdag – dvs. den 17 december. Den mänskliga faktorn – eller kanske snarare den tekniska – ville annorlunda[…]”.
Även efter att ha läst den ödmjuka förklaringen till varför vi inte blivit informerade tidigare utan mitt under det så kallade ”juluppehållet”, drygt två veckor innan kursstarten blir jag fotfarande konfunderad och ställer mig själv och er frågan: Var är mitt och de övriga studenternas inflytande?
Vi går en utbildning där det talas mycket om delaktighet och inflytande i beslut som rör individen/barnet. Vad finns det för mening att göra detta levande i t.ex. förskolan om man senare i livet, i ”vuxedomen” ändå blir överkörd?
Argumenten och syftet med omgrupperingarna låter väldigt övertygande vilket inte var oväntat. Allt för många gånger dyker detta utslitna argument upp: ”Det är en del i utbildningen att ställas inför nya utmaningar. Dessa kan bestå såväl av att sätta sig in i nya teorier och att skriva avancerade texter, som att möta och samarbeta med nya individer. Allt detta är lärandesituationer som på olika sätt förbereder inför det kommande yrkeslivet[…]”.
Jag anser inte att detta argument rättfärdigar en så pass stor förändring så nära en kursstart och så pass långt in på utbildningen. Det minsta en student kan begära är i alla fall att få ta del av sådan information i god tid innan kursstart.
I min klass har alla studenter utom fyra personer minst tre eller flera från förra gruppen i den nya(jag är en av dem som inte har någon med mig). I en av grupperna är det fem stycken från min klass som är i samma. Ni säger att grupperingarna är slumpmässigt valda vilket kanske inte var den bästa lösningen i detta fall. Ert val av metod hade kanske kunnat se till att man i alla fall fick komma med någon från den ”gamla” gruppen. Jag är medveten om att livet och vårt framtida yrke består av många nya möten och relationer men ur ett studentperspektiv är det inte okej att gömma detta beslut bakom ett sådant övertygande argument. Vi är även människor som skapat nya bekantskaper inom klasserna och som ser en trygghet i att känna tillhörighet inom dessa. Jag är djupt besviken och vet att detta kommer tynga mig i mina fortsatta studier. Jag känner mig trampad på och ensam. Jag vet att många är missnöjda och hoppas att ni tar er tid att fundera kring om detta beslut är ett bra beslut eller om ni möjligtvis ska tänka om; samt ställa er själv frågan om den slumpmässiga metoden skulle kunna gjorts annorlunda?
Tack på förhand!
Vänligen/
Natalie Gustafsson eller student: M11P1500



Gäst

#5

2013-12-27 19:04

Studenter ska få välja !!

Gäst

#6

2014-01-03 14:47

När kommer denna protest att överlämnas till kursledningen?