Behåll den livsviktiga tågtrafiken mellan Borås och Herrljunga


Gäst

#1

2013-11-27 11:36

För att kunna resa vidare måste det finnas goda möjligheter att kliva på tåget längs med vägen. Det är sådant som får folk att föredra tåg som färdmedel. Älvsborgsbanan är ingen stambana. Den väsentliga funktionen är uppsamlingstrafik. Därför är det ointressant om det går att spara någon minut genom att inte stanna vid de mindre stationerna.

Gäst

#2

2013-11-27 11:40

Ser tåget mellan Borås och Herrljunga som en pendel med från tex Herrljunga anknytning både till Stockholm Örebro Köping Västerås mm.
Om man kommer med tåg till Herrljunga och skall till Mollaryd måste det ju finnas anslutning som stannar annars är det omöjligt att ta tåg som transportmedel.

Gäst

#3 Färre stopp = färre Västtrafik-kunder

2013-11-27 11:55

Ju fler stopp som dras in desto fler kunder tappar Västtrafik. Det är svårt att utnyttja/åka med en tåglinje som inte stannar där man behöver gå på eller av.
Mollarydarn

#4

2013-11-27 12:37

Tågen i Herrljunga kommun, inklusive tågstationen i Mollaryd, gör det möjligt för mig och min familj att bo här. Om det inte vore för de bra tågförbindelserna skulle kommunen gå miste om två heltidsarbetandes skatteintäkter.


Anonymous

#5

2013-11-27 13:00

Fint - fortsätt att samla våra tankar och synpunkter på Västtrafiks resenärovänliga förslag. Jag tror definitivt att fler skulle välja att resa med tåg om det bara anpassades för lokala resenärer snarare än de på genomresa. Denna sträcka och de stoppen de gör nu möjliggör även för oss två heltidsarbetande ett mer miljövänligt boende och dessutom har vi ökat resandet på sträckan och nyligen beställt årskort på Västtrafik! SOm i princip blir som att kasta pengarna i sjön då de spar in.

Gäst

#6

2013-11-27 14:16

Behåll den livsviktiga tågtrafiken mellan Borås och Herrljunga

Gäst

#7

2013-11-27 19:12

Vi ska inte susa förbi de viktiga stoppen här i livet !

Gäst

#8

2013-11-27 19:35

Västtrafik skulle kunna vara i framkant, visa att det är värt att åka kollektivt, att det inte är bortkastat att leva hållbart på landet och att det inte är bortkastat att vara få som åker till byar med få invånare.

Gäst

#9

2013-11-27 21:11

Jag hälsar på Mollaryd någon gång i månaden för att hälsa på vänner där och då med tåg. Skulle vara jätte tråkigt om den möjlighet inte finns kvar.
JH

#10

2013-11-28 07:55

Att jag varje månad införskaffar ett nytt periodkort beror på mitt dagliga resande mellan Herrljunga och Mollaryd, en förbindelse som är enda sättet för mig att ta mig mellan dessa orter då jag saknar körkort. Tas hållplatsen Mollaryd bort, eller tågsträckan försvinner helt, går Västtraffik miste om mig (och säkerligen många andra) som kund. Att spara in några ynka minuter på tågtider känns som ett föga övertygande argument när det ställs mot faktumet att många av deras regelbundna kunder försvinner helt.

Gäst

#11

2013-11-28 09:58

ja tågen behövs! det är inte bara en möjlighet utan också en förutsättning för att kunna leva hållbart på landet. agerandet här är motsatsen till vad som skulle kunna vara ökad landsbygdsutveckling, mer kul, större engagemang, gemenskap etc. också: nedskärningar som dessa är en markering som säger att somligas sätt att leva prioriteras högre än andras, och att det är viktigare att vara på väg vidare än att vara framme.

Gäst

#12

2013-11-28 10:03

Det går även att skriva direkt till Västtrafik med en synpunkt här: http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/kontakt/lamna-synpunkt/

Gäst

#13

2013-11-29 21:21

Västtrafik vill spara in 1-2 minuter för dem som ska resa från Borås och vidare upp till Stockholm. Detta innebär att de istället för att få vänta i 40 minuter i Herrljunga, får lyxen att få vänta i 42 minuter istället. Och detta tycker de är värt att överge mellanstationerna för.

Seriously, Västtrafik!?

Kommer vi behöva starta egna trafikbolag i varje kommun som inte heter Göteborg?

Gäst

#14

2013-12-01 21:53

Lokaltrafiken är viktig för att människor ska kunna färdas utan att äga bil så att de kan ta sig till skola eller jobb i sitt dagliga pendlande. Detta betyder också mycket ur miljösynpunkt. Bevara den livsviktiga tåglänken mellan Borås och herrljunga!

Gäst

#15

2013-12-03 07:23

Herrljunga blev för några år sedan utsedd till Sveriges landsbygdskommun. Hur ska vi som kommun kunna ha en levande landsbygd om inte tåget stannar på landsbygdsstationerna?

Gäst

#16

2013-12-03 11:23

Omöjligt för mig att ta emot vänner i Molla om trafiken mellan Herrljunga och Borås tas bort. Jag kommer inte att ha ett miljövänligt alternativ att resa själv heller. Jag måste ändå gå 3 km till min stuga. Vi måste värna landsbygden i Sverige. I framtiden kommer det att finnas stora utvecklingspotentialer här, när fler och fler går sönder i dden stressande storstadsmiljön.

Gäst

#17

2013-12-03 11:27

Tänk på alla oss studenter och arbetare som är beroende av denna linje för att ta oss till bla Borås för skola och jobb.

Gäst

#18

2013-12-03 13:31

Det är jätteviktigt att behålla alla stopp vid Torpåkra och Mollaryd. Jag kan åka tåg från Gävle till Torpåkra och behöver inte använda bil för att komma hela vägen till Molla. Dessutom annonseras Torpåkra ibland t o m redan vid Stockholm innan bytet där! Torpåkra är på Sveriges järnvägskarta! Jag är stolt!

Gäst

#19

2013-12-03 14:17

Det finns ingenting att spara in på. Låt alla som vill med, komma med.
gäst

#20

2013-12-03 16:45

Använder inte någon av stationerna själv, men åker med tåget och känner inte att några få minuters insparande är värt att folk inte ska möjlighet att åka med.

Gäst

#21

2013-12-03 20:59

Landsbygdsutveckling, inte landsbygdsavveckling Västtrafik. Det är (bland annat) därför ni finns...

Gäst

#22

2013-12-04 10:21

Vi vill att vår landsbygd ska leva och att det inte ska vara omöjligt för oss och våra vänner att kunna använda allmänna kommunikations medel när vi ska till arbetet eller umgås med varandra. För Herrljunga kommun som vill växa är det här inte alls bra. Kommer säkerligen att innebära att många inte kan bo kvar.


Gäst

#23

2013-12-04 13:08

Jag är helt beroende av att tåget stannar i Mollaryd. Alternativet är att gå fem kilometer till Borgstena på en hårt trafikerad landsväg utan trottoar. Vi skulle snarare behöva fler tågtider, absolut inte färre!

Gäst

#24

2013-12-04 13:09

Vår familj är helt beroende av att tåget stannar i Mollaryd! Alternativet är att gå/cykla 5 km på mörk, hårt trafikerad landsväg för att ta tåget ifrån Borgstena.

Gäst

#25

2013-12-05 20:25

Om vi inte har kvar tågtrafiken mellan borås och varberg så kommer jag inte kunna träffa min kompis längre på ett enkelt sätt eller kunna gå i skola i borås och bo i min nuvarande stad.