Godkän dubbelgult anglag

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Godkän dubbelgult anglag.


Gäst

#1

2013-09-30 18:08

Skriv på! En häst ska inte dömas ut bara för att den har dubbelt av ett anlag som bevisligen inte har någon negativ påverkan på arten eller individen. Det är ingen defekt det handlar om, snarare om trångsynthet o vidskepelse. Till styrelsen för Föreningen Nordsvenska Hästen; Vakna upp o ta ett vettigt beslut i färgfrågan och godkänn dubbelt gulanlag! Gallra ut de individer med stor andel Ardenner-blod istället!


Gäst

#2

2013-09-30 19:53

Look at the spanish horses - Pura raza espanola

They are now agreeing color horses and also producing sport shaped PRE. What is more similar to a true baroque PRE ? A guldbrun stallion ? Or a pooor sport shaped stallion ? I choose the perfect morphology and mental, not the color.

Gäst

#3

2013-10-01 08:15

!

Gäst

#4

2013-10-02 12:10

Tycker d e så kasst me dessa färg o tecken restricktioner vi har i Sverige när d gäller alla hästraser. Om hästen är renrasig o den får en viss färg eller teckning så är ju detta naturligt för rasen, låt då detta bli godkänt. Utomlands är dessa färger o tecken godkända som orginal, men Sverige e så inskränkta av vad dom anser är rätto inte. Lika så vissa kroppstyper, som är orginal ska avlas bort för att d ska se bättre ut o rasen ska bli lättare. Om det är för hälsoskäl så skulle d ju vara ok, men nu är de ju inte så i d flesta fall. Utan tvärtom, raserna blir bara sämre o sämre av sönderavling. Nä, låt hästarna varaden individ dom är o bedöm dom utifrån d!!
Tokloke

#5 ....

2013-10-03 09:16

Tänk att det varit så här i människovärlden också, tragiskt.

Gäst

#6

2013-10-10 09:53

Tycker det är bra att det inte finns fler färger att välja på. Du och flera andra har valt häst just efter färg. Hade Vindus varit brun så hade du inte köpt honom. Finns det bara "tråkig brun" färg så väljer man inte häst efter färg. Ser att du har border collie. Försök och ändra på färgerna hos dom och du kommer inte vara populär inom border folket. Precis som dom vill vi ha ett djur som avlats på bruksegenskaper och inte för att visa upp sin annorlunda individ. Du får många kommentarer om hans färg men inte om hur han är som körhäst. Det som han är avlad för! Just därför ska inte färgen godkännas.
Sanna Evelina Törnqvist
Ansvarig för denna petition

#7 Re: Evelina

2013-10-10 18:46

#6: -

Så att pga att HAN inte visar hur duktig HAN är som körhäst eller får kommentarer om det så bör färgen inte godkännas? Han är inte den ända med denna färg och i alla fall en av de andra 3 jag vet med denna färg körs mycket och med i prinip allt bakom sig. Och att färgen inte skulle godkännas pga just VINDUS prestationer låter bara otroligt dumt.
Som att säga "nej den där färgen är skit, för just den hästen med den är ingen bra körhäst". Kan lova att det finns många bruna som inte körs eller passar som körhäst också.
Vindus är inkörd som 3åring men inte körd sedan dess,  tanken är att jag ska ta upp det igen men först och främst är han ridhäst för mig och planen är att vi ska försöka kvala in i ett tornerspelslag, så de går före körningen för mig. För mig handlar inte godkänndet av färgen om att MIN häst ska bli godkänd för avel eller liknande, hade det varit de hade vi nog lagt mer massa tid på körning då de är ett viktigt moment i godkännande för hingstarna i nordsvenska aveln, men som sagt har inte de varit inom planerna för oss. Så att vi inte får kommentarer om han körbarhet osv är inte konstigt eftersom vi inte lagt upp en ända grej om honom framför vagnen, ingen bild, inget utlåtande och ingen film.
Han är dock jäkligt fin att tömköra, till och med finare än i ridningen, så han har i alla fall visat mig vad han är avlad för, även om de inte är något jag fortsatt att utveckla, men det valet är endast mitt val.


Hos border collie är förresten alla färger som finns godkända så vitt jag vet. Och de bedöms inte pga färg eller utseende utan sin förmåga att valla. Liksom de bör hos nordsvensken, inte pga färgen utan sina egenskaper.


Låter som om det är Erik Broms bakom tangenterna men jag kan ha fel :) 



Och att jag bara skulle gå på hästar via färg kan jag ju tala om att min förra häst var en vanlig "tråkig brun" som du kallar det och hästen innan det var svart. Hästen som varit allra viktigast i mitt liv har också varit just BRUN. Sen tänker jag inte förneka att jag är väldigt förtjust i Vindus färg, mest efter av att lärt känna honom dock. Och gillar även hästar som ser speciella ut. Men skulle aldrig gå enbart på färgen, hade inte Vindus och jag passat, hade jag absolut inte gjort valet att köpa honom, så att de skulle vara anledningen är helt felaktigt.


Gäst

#8

2013-10-15 08:46

Har ju godkända föräldrar och är då ingen korsning varför ska då färgen ha betydelse på avkomman. Färgen kan väl inte ha så stor betydelse!

Gäst

#9

2013-10-23 11:27

Älskar denna färg <3 det är klart att den ska godkännas i alla raser :)

Gäst

#10

2013-12-13 19:27

Vet man att det inte är något genetiskt fel på dessa djur så är det ju löjligt att ta bort dem från ren nordsvensk

Gäst

#11

2013-12-24 22:34

Jag förstår inte varför denna färg inte ska godkännas! I synnerhet inte när hela rasen står på utrotningens brant! I mina ögon är det inte den vackraste färgen... Men sådant är ju bara en personlig smaksak...? Tror inte det finns någon "risk" att alla nordisar kommer att ha denna färgen i framtiden (!) men varför inte några åtminstone? Spelar roll????

Gäst

#12

2013-12-26 00:22

Född nordsvensk av nordsvenska föräldrar = nordsvensk lätt att förstå.

Gäst

#13

2014-03-23 21:58

Är färger som gulbrun, isabell, gulsvart och gulsvartbrun tillåtna inom en ras, så borde det vara en självklarhet att även de dubbelgula hästfärgerna är godkända. Man är inte speciellt kunnig eller insatt inom färggenetik om man tycker annat.

Gäst

#14 Re:

2015-06-07 16:52

#4: -  

 Jag håller även med om att det i grunden är individen som är det viktiga, det viktiga att det är en häst som passar en själv. Dock måste jag ändå påpeka att hästar som är dubbelgul faktiskt är solkänsligare och får oftare solexem, så denna färg är inte helt okej för hästarna. Därför är jag emot denna färg, vilken ras de än är, sedan får andra tycka som de vill. Vad det gäller andra raser så är denna färg godkänd i dem där färgen funnits länge och därför anser man den som okej. Det är precis samma logik som för den Nordsvenska hästen, men att eftersom att gulgenen varit (och fortfarande inte är supervanlig) i rasen så har inte heller färgen pärlvit funnits, och därför så är den inte godkänd. Det handlar om bevarande av rasen så som den är och det är inte heller något som är speciellt för nordsvensken utan alla raser som så gott jag vet.