Godkän dubbelgult anglag

Denna "Petition" är startad för att hjälpa till att få det dubbelgula anlagen godkända i rasen Nordsvensk Brukshäst, denna sida ska ersätta för Facebook gruppen "Vindus rätt som Nordsvensk" och ska istället för att bli en grupp vara enbart en namninsamling. Vill man följa Vindus på facebook finns hans egna sida Björkgårdens Vindus.
Inom den Nordsvenska rasen blir dessa hästar med dubbelt gult anlag "diskriminerade" då de kastas ut till avd.2 där de delar plats med alla korsningar och jämnlika i färg, de får inte ställas ut på samma villkor som resterande hästar i sin egen ras och får inte räknas som levande föl i avkommepoäng.
En hästs värde ligger inte i färgen, en bra häst har ingen färg.

Text från facebookgruppen "Vindus rätt som Nordsvensk"
Björkgårdens Vindus är en renrasig Nordsvensk född 2007. Då uppfödaren inte visste att hennes sto (premierad med över 40p) bar gulgen (de som gör hästen isabell, gulbrun, gulsvart) så betäckte hon med en godkänd isabell hingst vid namn Isvind. Resultatet blev ett dubbelt gult hingstföl, Vindus. (dubbel gul = dubbla gulgener = perlino cremello eller smokey creme)

Denna färg är inte godkänd i Nordsvenska föreningen, trotts att färgrna den ger och kommer igrån är godkända. Och därav blev Vindus registrerad i Nordsvensk avdelning 2 där alla nordsvenska korsningar hamnar.

Han får i och med de inte räknas som Nordsvensk och ha samma rättigheter som en annan renrasig Nordsvensk.

Alla andra hela färger utöver de dubbeldula är godkända färger. Detta vill jag kunna ändra.
Jag vill att Vindus ska ha samma möjligheter som vilken annan Nordsvensk som helst har, och mest av allt = Accepteras inom sin ras.

Men då inte Föreningen lyssnar på detta och de finns så många som vill förkasta denna färg, vill jag ha lite stöd att nå fram till dom med att visa att denna åskt inte bara är min, en Nordsvensk är Nordsvensk oavsett färg. Detta tycker jag gäller alla färger.
Jag tycker inte att hans färg ska avgöra om han ska få godkännas.
Jag vill att han ska ha samma rätt som alla andra!

Denna färg är inte skadlig för hästen på något sätt, och bär inte med några risker, utan bara inom föreningen inte anses som tillräckligt fin.

Text tagen från Kallblodsängel med en utmärkt beskrivning på färgen:
"Dubbla gulanlag har så stark inverkan att det inte spelar någon roll vilken färg hästen har i grunden, den är i stort setthelt vit, huden är ljust rosa och ögonen blå.

Man, svans, ben och hovskägg bleks något mindre och får en gulare eller mer gräddfärgad ton. Möjligtvis kan manidentifiera om hästen i botten skulle vara fux, då de röda täckhåren i det fallet bleks ännu mer än på den häst som ibotten är brun, svart eller svartbrun.

Namnsättningen på den här färgen är något av en djungel. Jag har valt att använda pärlvit, eftersom det trots allt är enetablerad benämning i Sverige, och den som används hos Nordsvensk Brukshäst. Andra raser i Sverige använder Pärlvitrespektive Gräddvit (om hästen ansetts vara fux i botten). Namnen ger en bra beskrivning av färgen och har enmotsvarighet i de benämningar som används i Spanien och USA; Perlino respektive Cremello. SvenskaHästavelsförbundet har numera fastslagit att färgen ska ändras från Albino till Blåögd Gräddvit. Det kan tyckas onödigtlångt, då det ju inte finns några brunögda gräddvita.

Kallblod har registrerats som Albino, vilket är mycket missvisande och bör förändras.

I och med att gulanlagets genetik kartlagts och kunskapen om den pärlvita färgen ökat så har många avelsförbundtagit bort eventuell reservation vad gäller registrering och diskvalificering från premiering av pärlvita hästar.Diskvalificeringen av dessa djur har kommit till av en oro över att de skulle besitta genetiska svagheter och sjukdomarsom förknippas med albinism och det så kallade ”vitfölssyndromet”. Vitfölssyndromet är något helt annat ochförekommer inte hos våra inhemska raser. Det får nog anses ha varit en ansvarsfull strategi ur avelssynpunkt motbakgrund av den brist på information som man hade då.

I dag vet man att färgen uppstår som en naturlig konsekvens av att gulanlag förekommer inom rasen. Den enda skillnaden som dessa hästar har nedärvningsmässigt, jämfört med andra individer, är att samtliga avkommor får gulanlag och blirgulbruna, svartbruna eller isabeller. Den rosa huden och de blå ögonen nedärvs inte eftersom de är en konsekvens avdet dubbla anlaget. Dessa hästar ska självklart ges chansen att bedömas från sina övriga meriter precis som alla andrahästar."

Evelina Törnqvist    Kontakta namninsamlingens skapare