Förbjud rökning i lägenheter och på balkonger!


Anonymous

#1

2013-07-11 12:19

Rökning strider mot demokratin, för den drabbar oskyldiga hårt och inskränker på ickerökarens frihet. Varför är det okej att röka på offentlig plats men inte att öppna en öl?
Lisa C

#2 Rökfritt eller lägre hyra!

2013-07-11 12:34

Då rökare inte kan vistas på sina balkonger när grannar röker eller ha öppen balkongdörr och fönster för att vädra utan att rök kommer in måste en betydande hyressänkning införas då man inte kan nyttja de bekvämligheter som rökare kan. Dessutom - då icke-rökare åsamkar mindre slitage och missfärgning av ytor och tapeter i sina lägenheter, skall en lägre hyra sättas på rökfria lägenheter.

Gäst

#3

2014-04-19 07:54

Hoppas verkligen att det blir förbud så man kan öppna fönster och balkongdörren på sommaren då det är varmt:).
Clean Clean

#4 Straffbart

2014-08-09 20:41

Person som utsätter annan person för passiv rökning borde åtalas och dömas för misshandel. Om det är barn som utsätts ska det vara grov misshandel.


Gäst

#5

2014-08-09 20:48

När grannar röker på balkonen fylls vår lägenhet av röklukt. Då vi nu vet hur skadligt det är även med passiv rökning är det ofattbart att folk tillåts röka på balkonger och uteserveringar! Stoppa det nu!

Gäst

#6

2014-08-09 20:50

Kan tänka mig rökhus för rökare enbart, där de kan få röka bäst de gitter i sina egna bostäder. Sedan skulle nog saken ställas på sin spets rätt ordentligt, hur många skulle vilja hälsa på rökande vänner som bodde i sådana hus, liksom...

Gäst

#7

2014-08-09 20:55

Ingen rättighet att blossa

Gäst

#8

2014-08-10 13:20

Jag kan inte välja att hindra få in röken i lägenheten, men rökare har idag rätt att välja när jag ska andas in deras rök.
da

#9

2014-09-21 11:56

Min man har astma,vi har nya grannar, och nu vår lägenhet stinker av rök


Gäst

#10

2014-10-17 17:22

DELA! När man störs av rök i sitt eget hem måste man ha lagen på sin sida! Det spelar ingen roll att sjukhusentrén är ett rökfritt område om man väl hemma tvingas sova i grannens rökos!!
anna

#11 Orimligt lidande man blir utsatt för

2015-04-16 13:04

Vi som störs av rök har fått flytta på oss i många decennier. Nu är det dags att rökarna makar på sig. Helt otroligt att man inte ska kunna freda sig ens i sitt eget hem. Alla som åkt ambulans med en treåring med astmaanfall vet vad jag pratar om. Det är orimligt lidande man blir utsatt för.

Denna post har tagits bort av sajtansvarig (Visa detaljer)

2015-04-23 16:37



Gäst

#13

2015-06-21 08:55

Vill inte ha in rök i min lägenhet.

Gäst

#14

2015-07-14 21:59

Hänsyn måste tas till sin omgivning, rökning är miljöförstörande och att det måste finnas incitament och maktmedel som driver tillbaka allt destruktivt beteende och livsstil. Jag tycker att många rökare visar för dålig hänsyn i sin helhet och så är oförsiktiga i tobaksanvändande.

Gäst

#15

2015-08-16 19:42

Därför att jag hyr en lägenhet i ett lägenhetshus och på balkongen över min sitter det hela dagarna och kvällarna en kvinna och röker! Hon slemhostar och sen hör man tändaren klicka.. Jag kan inge ha balkongdörr eller/och köksfönster öppet för den jävla röken/röklukt finns alltid där! Så förbannat äckligt!

Gäst

#16

2015-10-16 21:11

Människor måste få utnyttja sina bostadsutrymmen, för eget och gästers bruk. Det är inte så när man röker på balkongen under. Det är fråga om skydd för hälsan inte för "lukt", så som fastighetsägare kan välja att kalla det. Skyddet är egentligen en självklarhet, med dagens kunskap om passiv rökning. - Skydd är detsamma som bra regler, lika för alla, ingen uppdelning i grupper, med rätt och fel. Egen erfarenhet kamp mot rök.

Gäst

#17

2016-02-04 20:40

Bra initiativ att samla in namnunderskrifter. Bra om annonsering kan underlätta spridningen, att detta går hand i hand.
Lycka till och tack!
Vänliga Hälsningar Lena Palm i Västra Frölunda

Gäst

#18

2016-05-14 16:08

Det är ofattbart att i dagens Sverige finns ingen skydd för alla oss som inte röker men lever dag och natt i sina bostäder som är fulla av rök från grannar som röker. Det räcker med en rökare i hela huset att flera blir utsatta. Rökare har lagen på sin sida, de gör som de vill. När tänker politiker börja tänka på folks hälsa och förbjuda rökning i privata bostäder? Alla vet att rök från balkonger sprids i andra bostäder genom ventilation även om man aldrig öppnar sina balkongdörr eller fönster. Det är som att leva i fängelse när man har rökande grannar. Det går inte att resonera med de. Alla vet att de har laglig rätt att förstöra andars hälsa. 


Gäst

#19

2016-05-14 16:28

Har grannar som röker på balkonger. Min lägenhet luktar rök och jag vill inte att de förstör min hälsa. Det går inte att prata med de. De vet att de kan göra som dem vill. Även om jag stänger fönster kommer röken in genom ventilation. Styrelsen i bostadsrätt är maktlös, ingen vågar förbjuda rökning då förlorar man mot de få rökare som förpestar våra liv.

Gäst

#20

2016-06-09 07:44

I min egen lägenhet vill jag har rökfritt inomhusluft.

Grannar som röker via köksfläkt förpestar köket med röklukt och tidiga morgon 04.30 väcks jag av rökdoft.

 

Gäst

#21

2016-06-16 19:08

Det är galet att rökarna som är 15-20 procent håller oss icke rökare som gisslan. Rökarna bestämmer att jag inte ska ha frisk luft i lägenheten. De bestämer dessutom att min lägenhet ska lukta rök. 

De smått komiska är att ställen man besöker mer sällan ska vara rökfria, (vilket i sig är bra).

Men hemma har jag inga som helst rättigheter. Jag undrar om jag får det någongång. Jag undrar när får möjlighet att använda balkongen? 


Gäst

#22

2016-07-11 21:24

Har två små barn och grannarna röker oavbrutet på sin balkong. Röken går rakt in i våra barn sovrum...

Gäst

#23

2016-07-21 20:07

För att jag är så jäääääävla less på att behöva andas in äckelluft från grannens rökande på balkongen. Det borde inte nånstans vara ok!!! Jag kan inte nyttja min egen balkong pga honom, men han kan nyttja den o göra precis vad han vill. Fy fan, jag är så less så jag kan spy!!!!

Gäst

#24

2016-07-22 11:59

Vi vet att röka är farligt. Vi vet att vara passiv rökare också är farligt. Passiv rökare är man om man står bredvid en rökare. Rökaren har frihet att välja (nu är det ju ett beroende iofs) att röka men icke-rökaren måste också ha frihet att välja bort att uppleva cigarettröken(speciellt då den är ohälsosam). Det handlar inte om att vara oförskämt mot rökare och jaga bort dem, men handlingsutrymmet bör inskränkas om andra drabbas.

Gäst

#25

2016-07-22 18:59

Det är en självklarhet att rökning på balkonger ska förbjudas och inte 2025 utan nu!!! Varför ska man hålla på och förbjuda rökning på offentliga platser först och främst? De ställena kan man ju lämna, men sitt hem kan man knappast lämna. Vi kan aldrig använda vår balkong och röken kommer in även om vi har dörrar stängda. Varför ska min och mitt barns hälsa förstöras när vi valt bort det? Rökare har ingen skam i kroppen. Egoister som förpestar andras liv. Politiker är fega. Kom igen nu och gör någonting! Det är pinsamt att inget har gjorts än. Förbjud rökning nära hemmen! Vi som väljer det sunda måste ha lagen på vår sida!!!