Stöd Klaverens Hus!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stöd Klaverens Hus!.


Gäst

#1

2013-05-20 13:56

Gävleborgs Län har en utomdentligt möjlighet att stödja något som ha varit och är ett väsentligt ämne i det svenska samhället: klaveret är till och med en av de viktigaste musikbärarna.
Varför skulle jag, Flamländare, låta bygga mig i Flandern en kopia av ett svenskt klavikord?
För kvalitetens skull gjorde jag det. Den kvalitet som tyvärr blev offer för världens globaliseringshantering. Ska man radera minnet av den där rika traditionen? Finns det lite vördnad för arbetet som redan ha gjorts?
A. Coucke klaverspelare.

Gäst

#2

2013-05-20 16:06

gamla instrument är värda att bevaras!

Gäst

#3

2013-05-25 10:50

Låt inte detta viktiga kulturarv skingras och gå förlorat för framtiden!

Gäst

#4

2013-06-04 09:08

Piano är viktigt!

Gäst

#5

2013-06-04 12:12

Eva Helenius!
Perge,ut coepiste!!
(Fortsätt såsom Du har börjat!
Med vänlig hälsning Bertil Sörnäs

Gäst

#6

2013-06-05 08:08

Kära politiker, våga satsa och gör vårt museum till en internationell musikturistattraktion! Det skulle kunna bli en riktigt lönsam affär för kommunen!

Bravo till alla våra eldsjälar
och lycka till! - önskar medlemmen Maja
beos

#7

2013-06-05 19:21

Det finns en tilltagande oförståelse för de kunskaper och färdigheter svenska klavérmakare en gång hade (det gäller även många andra hantverk). Enda sättet att bevara denna hantverkskultur är att samla instrument, arbetsmetoder, verktyg, dokumentation, bilder, inspelningar, intervjuer, noter m.m. Om Klaverens Hus inte kan fortsätta detta insamlingsarbete och ordna och presentera kulturskatterna, kommer kommer vår svenska musiktradition att förlora sina rötter. Instrumenten är nycklarna till vår musikhistoria.

Gäst

#8

2013-06-05 19:22

En viktig del av vårt musikaliska kulturarv!

Gäst

#9

2013-06-09 11:41

Som svensk tonsättare och pianist tycker jag att värdefulla musikföremål och kulturella obiekt med tillhörande dokument ska bevaras för kommande generationer. Detta tillhör Sveriges kulturarv.

Gäst

#10

2013-06-10 17:20

Klaverens hus måse räddas. John Långberg, Uppsala.

Gäst

#11

2013-06-11 22:34

Självklarheter behöver aldrig kommenteras.

Gäst

#12

2013-06-18 17:13

måste vara rädd om kulturen i sverige
Hans Åstrand

#13

2013-06-19 07:45

Då jag under en rad år verkade i anslutning till Klaverens Hus, under ett par år i början som föreningens ordförande, kan jag med god insikt i verksamheten och dess stora betydelse för forskning och kunskapsförmedling rörande klaverinstrumentens historia och nutid varmt förorda allt stöd för denna verksamhet, av omistlig betydelse för bevarande och vidareutveckling av dessa omistliga instrumentgrupper.
Hans Åstrand, professor, ständig sekreterare emeritus i Kungl. Musikaliska akademien

Gäst

#14

2013-06-24 08:36

Stöd Klaverens Hus!

Gäst

#15

2013-06-24 08:39

Gamla instrument är värdefulla!

Gäst

#16

2013-06-26 09:23

Detta museum har ett stort ansvar att bära för kommande generationer De behöver allt stöd dom kan få.

Gäst

#17

2013-07-02 10:00

En omistlig kulturskatt får inte försvinna! Många års hängivna och ideella arbete bör i stället lyftas fram, belönas och fortsätta. Klaverens hus och dess innehåll är vårt gemensamma kulturarv. Uppmaning till kulturministern: Fram med pengarna!

Birgitta Huldt


Gäst

#18

2013-08-18 10:47

It is important for our culturul heritage that the craft and art of musical instrument making is documented and preserved.

The initiative "Klaverens hus" has a world wide unique collection of keyboard instruments with a great potential future.

It is worth all possible public effort and support!

Ibo Ortgies
(Ph.D, musicology), Researcher

University of Gothenburg
Göteborg Organ Art Center (GOArt),
Göteborg, Sweden
http://www.goart.gu.se

Private homepage: http://sites.google.com/site/iboortgies/

Gäst

#19

2013-08-18 13:23

Det är Hög Tid att inse Kulturens betydelse i samhället! Den är inget tidsfördriv i brist på "viktigare" sysselsättning, utan otroligt viktig för människors mående!

Gäst

#20

2013-09-10 08:28

Dette er ein viktig sak. Sveriege har ein lang og rik kulturhistorie som er viktig å ta vare på for komande generasjonar: For å vite kven ein er må ein vite kvar ein kjem frå.
Lukke til med arbeidet, Klaverenes Hus!
Mvh. Ingrid Hagen, stipendiat ved Universitetet i Bergen, Norge

Gäst

#21

2013-09-19 07:03

va fan = en petition?

Gäst

#22

2013-09-23 20:21

Det är synnerligen viktigt att det kulturarv som denna instrumentsamling utgör får allt stöd för att kunna bevaras för framtiden

Gäst

#23

2013-10-08 13:36

Det är ju märkligt att en såpass lång industri-epoks-historia som ju klaverinstrumentfabrikerna i Sverige (Mitten av 1700-tal fram till 1980-talet) representerar inte skal få stöd av det offentliga! Tänk bara på vilket stöd t.ex. SAAB's bilhistoriska museum fick, då föremålen var nära att skingras på offentlig auktion här om året! Och då representerar SAAB's bilhistoriska tid endast tiden efter 2.världskriget, dvs. 1940- talet fram tills nedläggningen av SAAB's fabriker iTrollhättan!
Skärpning svenska statens kulturministerium!
Med hälsning
Nils Backer

Gäst

#24

2013-10-17 13:04

Blev jätteglad när jag upptäckte dessa samlingar! Min morfar Charles Österberg (som jag aldrig hann träffa, eftersom han dog 1953 innan jag föddes) var klaviaturmakare på något företag i Stockholm. Jag skulle vilja veta mer om yrket, och hoppas det går att ta reda på vilket företag det var samt hitta bilder. Kommer absolut att vilja besöka museet när jag får möjlighet!

Stort tack till er eldsjälar som byggt upp detta!
Det måste få ett varaktigt stöd - för vad slags samhälle får vi om vi inte värnar om kulturen?

Anneli Andeer
Eva

#25 Re:

2013-10-17 18:25

#24: - Kanske vardet hos Ossian Johanssons klaviaturfabrik din morfar arbetade. Klaviaturmakare fanns naturligtvis som en egen avdelning i pianofabrikerna, fast många tog från fristående verkstäder, som också gjorde åt orgelbyggare. Vi har verktyg efter Anders Sjögren i Herrljunga, litet ritningar och några fotografier från olika fabriker. Om du ger mig din e-postadress till min eva@klaverenshus.se så kan vi tala vidare om yrket och hur det var förr.