SVT-avgiften är ovärdig en demokratisk stat.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition SVT-avgiften är ovärdig en demokratisk stat..


Gäst

#1

2013-05-13 16:02

Jag använder inte TV och radio i Sverige, trots alt dessa har jag fåt faktura att betala, detför dom frågade mig om jag har dator, och jag svarade ja, det har jag. Det låter konstig för mig att jag ska betala för nonting som jag inte använder.
Victor R

#2 Re:

2013-05-13 17:30

#1: - Ja, det underliga är att användandet också kräver flera andra betalningar. För att få tillgång till det som numera kallas för "teknikneutral" mottagning av SVT, SR och UR och det som de menar innebär Public Service. Du måste ha köpt utrustningen själv. Du har tillgång till elektricitet, som driver utrustningen. Du har en leverantör av nätverket. Du har en distributör av bredbandet eller annan källa till uppkopplingen. Du betalar naturligtvis moms för allt detta, vilket innebär att du redan betalar skatt för allt du har betalat med dina egna pengar.
Samtidigt lever vi i en tid, där alla förväntas ha någon av dessa tekniska hjälpmedel i vår ego eller i vår bostad. Man skulle lätt kunna kalla det för att det tillhör "allmänbildningen" att ha tillgång till Internet idag.
Är regering och riksdag verkligen så angelägna om pengar till SVT, SR och UR, att man är beredd att tvinga de som inte har råd med någon SVT-avgift, att hellre göra sig av med utrustningen. Och vara utan dator med internet-uppkoppling, smartphone, surfplatta eller dvd-spelare?
Är det egentliga målet att återgå till en "digital analfabetism" i landet, bara därför att Sveriges regering och riksdag ser en "politisk objektiv och neutral" Public Service, som så nödvändig?

 


Gäst

#3

2013-05-23 15:09

jag har sen ca 7år en obrukbar gammal tjock tv hemma. sen ca två år har rikab= radiotjänst jagat mig för att jag ska betala licens de påstår det finns riksdags beslut att obrukbara tv skall betla licens. De har även via kronofogden stulit 4200kr via löne utmätning olagligt då de i två år vetat om via en av deras pejlare vid besök hos mig fått veta att tv finns men den e obrukbar sen 7år. Trots detta har de krävt licens av mig.
dom e jo annmälda och annmälda till förvaltnings rätten men viker ej ner sig
Thomas sthlm

Gäst

#4

2013-05-25 08:21

SVT borde vara kodat så kan ju de de som Vill ha de kanalerna få komma i åtnjutande av dem...Varför ska vi vara tvingade att ha nåt som är till 95% smörja?
mia

#5 Re:

2013-05-25 08:26

#1: -

men har man ingen tv ska man ju inte betala avgift...! Datorn kan man ju ha utan internetuppkoppling.. Eller inte alls, -biblioteken har ju...Vill man sitta timvis kan man ju boka på olika bibliotek...

 

Demokraten

#6 Heja SVT

2013-05-30 08:31

Jag skulle vilja säga att SVT-avgiften är nödvändig i en demokrati! Dessutom är jag dj**** trött på all reklam i de kommersiella kanalerna. Programmen på SVT är ju dessutom till 95% bättre!
frihetsrevolutionen

#7 Re: Heja SVT

2013-06-24 08:40

#6: Demokraten - Heja SVT

Vad kul för dig. Betala det själv bara så är jag jättenöjd, men tvinga inte mig att betala för ditt tidsfördriv och fördummande.


Gäst

#8

2013-06-25 12:41

Ena gången är motivet för avgiften en reklamfri tv å då kan det ju bara gälla 1an å2an men det bryts det väl emot när mångaprogram sponsras av de å de företaget.Tycker själv att det är reklam. Sen är det om du äger en bildmottagare,å då ingår även videokamera.Det enklaste vre vl om dessa 2 kanaler kodade sin utsändning så att gemene man fick bestämma själv om man vill ha dem i sitt tv-utbud.Fortsätter det på detta viset så kan väl snart el-boage ta ut en månadsavgift om du har microugn ellr tvättmaskin
Licensskolkarn

#9 Re: Re: Heja SVT

2013-06-25 12:46

#7: frihetsrevolutionen - Re: Heja SVT 

 Håller med.Kollar nån film ibland men det är på kanaler som jag redan betalar dyrt för


Gäst

#10

2013-07-23 05:50

Lägg ner svensk radiotjänst och finansiera med reklam i stället.

Gäst

#11

2013-08-10 08:31

Hurra för Public Service! Usch för bevakningssamhäller som utestänger sämre ställda från deras demokratiska rättighet till PS eller straffar dem för att de ser på TV. Var med och sätt en blåslampa i ändan på Regeringen! Dags att den gör något vettigt.
JT Danielsson
Gäst

#12 Public Service – JA! Förföljelse – NEJ!

2013-08-10 11:55

Denna protest ska inte ses som riktat mot vår Public Service – en mycket viktig demokratisk grundpelare – utan vår Regerings och Riksdags brist på handlingskraft för att få till en finansieringsform för Public Service, värdig ett modernt, demokratiskt samhälle.

JT Danielsson

#13 ALLA ska få del av Public Service!

2013-08-10 12:10

#2: Victor R - Re:

Jag ser också faran att färre nås av ofärgad information p g a dålig ekonomi, då nuvarande (och i viss mån tidigare) Regering främjar en utveckling mot större ekonomiska klyftor med fler fattiga människor. Därför ska man självklart – om man vill ha ett demokratiskt samhälle med engagerade människor – att Public Service betalas på skattsedeln av de som har råd. De som tjänar >200 000,- t ex skulle betala 500,-/år och – i en glidande, progressiv skala – de med >300 000,- skulle betala fullt, kanske 1 500,-/år. Då vi skulle slippa den stora övervaknings-, debiterings- och kronofogdeförfsarandena så skulle detta ge mer än vad som nu kommer in. Inga "skolkare" och inga övervakare, men en bättre, reklamfri Public Service med mer resurser!


Gäst

#14

2013-12-21 00:19

Sveriges regering är så patetisk!! allt annat kan "göras genom demokratiska val, MEN inte tv licens???jag tittar inte ens på svensk tv,, använder enbart tv som skärm. varför? svensk tv är absolut under all krirtik!! bara skit med andra ord!! är det så kallat ""demokrati" att tvinga på folk en avgift dom inte vill ha"" svar nej!!! så en enkel fråga bara,, tror någon att vi kan få en valfråga av detta? jag personligen tror inte det,,då det finns inte nån demokrati kvar i detta land,,, det är bara skitsnack från våra""så kallade folkvalda"....jag är sosse,men hade aldrig hört talas om göran persson,,,, folkvald? tror inte jag va ensam om detta...
demokrati??? skitsnack!!

Gäst

#15 Re:

2013-12-21 00:32

#14: -

senaste jag hörde var att; om man hade "möjlighet" att se svt"" ska man betala licens?? så med andra ord;;om man går på stan, och går förbi en pub"" ska man betala för man hade "" möjlighet"""?? tycker detta kan ha en relevans,,,,man ska fan inte behöva betala för nåt man inte använder!! det är absolut inte " demokratiskt!

cy

#16

2014-03-25 20:25

Jag blir så överjävligt förbannad så det är helt otroligt. Denna typ av lag år 2014 är fullkomligt vansinne! Det märkliga är att det är bara ett enda av alla riksdagspartier som är emot denna lag och det är Piratpartiet. Hur kan det komma sig att alla andra tycker att detta är fullt ok? Jag ska trycka upp Anti-radiotjänsttshirt... Någon som är intresserad? :)
revolution

#17 Re: ALLA ska få del av Public Service!

2015-12-02 20:52

#13: JT Danielsson - ALLA ska få del av Public Service! 

Den västeuropeiska formen av "Public Service" används som täckmantel för aggressiv och utstuderad liberal och vänstervriden propaganda. Med andra ord en utveckling av den propagandamaskin som föddes i kommuniststaterna under 1960-70 talet.

Det har i dag gått så långt att ändamålet helgar medlen. De som sänder "Public Service" bestämmer vad definitionen av PS är samt bestämmer innehållet helt utan insyn utifrån och driver egna bolag för kontroll av efterlevnad. En stat i staten!

Nuvarande och uppväxande generationer vill lämna det stinkande, ruttna frihetsberövandet och frossandet på individens bekostnad bakom oss.

Det finns inte längre något tekniskt eller folkbildande incitament för att behålla en unken "tv licens". Människor kan tänka själva - tack!

Frihet betyder att du själv får välja.

Om någon vill konsumera statstv fritt kanske vederbörande behöver fundera på att arbeta så denne kan betala för kalaset eller skramla tillsammans med likasinnade för att avnjuta hjärntvätten.

Dela ut inloggningar till de som vill delta och låt andra vara i fred.