Låt Lisa komma hem!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt Lisa komma hem!.


Gäst

#651

2013-08-27 13:17

Kan mågon förklara VARFÖR det blev så här tokigt för Lisa?

Gäst

#652

2013-08-27 15:56

Det finns inte ord som räcker till för denna hjärtlöshet. Personalen borde bytas ut omgående.
Jag får värk i hjärtat.
Sylvia

Gäst

#653

2013-08-29 14:48

Barnet är störst, dess törst på lek&Liv!
Olanyas

#654 Botkyrka....

2013-08-29 21:04

Och så är denna kommun i blåsväder igen. Det är inte kul att bo h.är när sånt här uppdagas.
Skäms på er. Men det lär väl inte bli ngn bättring. Översittare finns det gott om :'( Och svara på
frågor, har dom svårt med. Och sen så är dom inte konsekventa. Nej den sociala biten
i denna kommun är ganska hemsk....... Tack för ordet

Gäst

#655

2013-08-30 18:32

låt lisa komma hem.
tiffany

#656 lisa

2013-08-30 18:33

låt lisa komma hem
Ida

#657 Lvu-sekretessbrott

2013-09-02 14:02

Botkyrka anmäldes i våras för sekretessbrott i ett annat LVU-mål. Det tystas ner av åklagare.
Ida

#658 Re:

2013-09-02 21:13

#651: -

Den frågan undrar även jag över. Fast oavsett VARFÖR bär kommunen skyldighet enligt lag att placera inom sociala nätverket i första hand. Detta alternativ skall alltid ses över som första möjlighet. Det är av stor vikt barnet får vidhålla sina relationer & sin grundtrygghet. Dessutom utifall något brister skall kommunen ge insatser som leder till förbättrade villkor mellan barn-föräldrar/nätverk. Tyvärr brister de flesta kommuner & de håller sig sällan till paragraferna. Se på statistiken... Det har blivit en generell trend att omhänderta barn. Gärna där det inte behövs medan där det verkligen behövs ett agerande händer absolut ingenting. Vissa föräldrar kämpar i flera år med att få hjälp & nekas. Det har gått så lång att dessa föräldrar hamnar på psykakuten som ex medan barnen begår kraftigt kriminella handlingar. Den förödande statistiken är kraftigt olika mellan kommunerna. Västerås har en hög statistik i antal omhändertagande. Detta har diskuterats mycket tidigare i media. Årligen har de legat bland topp & hur är det ens möjligt att Förvaltningsrätten inte reagerar där? Den höga statistiken visar på MÅNGA placerade barn. Det är skrämmande. Och det är uppenbart lagförändringar behöver komma till, fast uppgivet kan jag undra vad det hjälper när de missbrukar positionen för troligen oftast ekonomisk vinning.


Gäst

#659

2013-09-04 23:32

Lisa ska komma hem till sina morföräldrar, där hon hör hemma!


Gäst

#660

2013-09-08 12:39

ofattbart att samhället behandlar ett barn så här!!?? Och pappan mördaren alltså ska ifråntas vårdnanden omgående tror säkert att han har med det här att göra!! Så sjukt att man kan inte fatta att det kan gå till så här.
Hur tanker myndigheterna eller gör dom det överhuvudtaget??

Gäst

#661

2013-09-10 18:49

En stor jävla skandal,det måste bli ett slut på dessa missförhållanden inom socialtjänsten!
Madelene

#662 Behöver mer information

2013-09-11 08:09

Var kan man läsa om detta? Och då menar jag inte skvallerpress utan var kan man få korrekta fakta?

Har Lisa bott hos en familj nu i 1 år, eller var det nyligen hon blev placerad i jourhem? Har hon alltså hunnit rota sig i detnya hemmet och om jag skriver under vill jag att hon en tredje gång ska byta hem? Behöver mer fakta så jag vet vad det är jag ska skriva på.

Jag undrar även om detta beslut har inneburit att Lisa inte får träffa sina mor- och farföräldrar, eller finns de fortfarande som en naturlig del i hennes liv?


Gäst

#663

2013-09-17 04:35

Alltså socialen TROR att de kan göra vad som helst. Om ALLT har varit ok hos morföräldrarna, så VARFÖR föra bort ett barn från tryggheten.

Gäst

#664 Re: Behöver mer information

2013-09-18 14:29

#662: Madelene - Behöver mer information

Som jag förstår det är kontakten med morföräldrar samt den övriga stora familjen bruten. Möte var andra eller tredje vecka med övervakare som om de var kriminella eller missbrukare vilket ej är fallet.


Gäst

#665

2013-10-17 09:25

Jag skulle aldrig skriva under. Gruppen börjar gå till anklagelser på familjehemmet som "Lisa" finns hos.
Anmäla familjehemmet och försöker sabotera deras semester.
Det gynnar inte Lisa alls. Soc har mer än vad sociala medier har.
De kan inte hänga ut varken morföräldrar eller Lisa.
Om vi nu säger att "hjälpLisa-gruppen" skulle skicka anmälningar mot familjehemmet..
Så skulle inte soc skicka Lisa hem till morföräldrarna. Utan hon skulle skickas till ny familj.
Hur har man hjälpt "Lisa" då? Nä det börjar urarta.
Misstänker starkt att denna kommentar tas bort fortast möjligt.
Precis som de kastar ut alla som är vän med familjehemmet på Facebook fast vi mest är nyfikna på "båda" sidorna.
Man kan älska barn som inte är av sitt eget kött och blod.
Om man inte kan älska andra så bör man ta sig en funderare.
Om soc gjort fel kämpa då på rätt ställe. Men gå inte och smutskasta familjehemmet.
De försöker inte bryta någon kontakt med morföräldrarna.

Gäst

#666

2013-10-20 13:44

det är klart hon ska komma Hem till sina nära o kära

Gäst

#667

2013-10-20 14:56

hej jag tycker hon ska komma hem till sina nära o kära

Gäst

#668 Re:

2013-10-20 19:34

#665: -

Ojdå, här var det många sakfel, men du verkar ha fått en hel del information från familjehemmet ifråga.

Det är ingen som har försökt att förstöra någon semester, däremot så vore det kanske smart att välja ett bättre land än pappans hemland då det kan finnas en hotbild kring Lisa som Botkyrka inte har gått vidare med att utreda, de tar alltså inte åklagarens order och oro på allvar och det gör tydligen inte familjehemmet heller eftersom att de valde just det landet att resa till.

Du och familjehemmet har ju bara valt att gå på den informationen som har kommit via Soc. i Botkyrka och därför är det alltså ni som inte har sett båda sidorna utav mynet, vilket faktiskt "vi på Lisa-sidan" gjort då vi är mycket väl medvetna om socialtjänstens syn på det hela, tyvärr är den helt felaktig.

Det här handlar inte om att man inte kan älska någon som inte är av samma kött och blod för det kan man ju självklart göra. Det handlar om att Lisa på helt felaktiga grunder och och utan anledning har ryckts bort från sin familj! Och det är ju självklart bäst att få vara med sin familj om den är bra och det är den i detta fallet. Om familjehemmet verkligen älskade Lisa så skulle de värna om konakten mellan henne och morföräldrarna och proppsa på det i så fall, de borde också se till att få hela bilden för att skapa sig en egen uppfattning om hur det verkligen ligger till, istället som för nu, bara se till den bild som soc. har målat upp för dem, en förvrängd och förljugen bild av verkligheten.

Hoppas verkligen att Lisa får komma hem!

 

 


Gäst

#669 Re: Re:

2013-10-22 06:49

#668: - Re:  

 Läs det jag skrev igen.

Skrev jag inte "om soc gjort fel så kämpa då på rätt ställe och gå då inte och smutskasta familjehemmet".

Ni har ju inte pratat med familjehemmet och soc ger er inte all info så ni vet ju bara morföräldrarnas sida och medias. Det hjälper inte "Lisa" att anmäla familjehemmet eller spy galla över familjehemmet, det gör inte "Lisa" trygg och hjälper henne inte på något sätt. Tänk om soc skulle flytta henne en gång till pga av er, skulle det kännas bra för er då som vill hjälpa henne? För då är det ni som skapar henne ytterligare ett trauma.

Vi får inte vara med i facebookgruppen utan där blir vi utkastade, varför kan jag undra.

 

 

Undrande

#670 Re: Re: Re:

2013-10-23 09:02

#669: - Re: Re:  

 Jag undrar om familjehemmet vet allt har dom läst alla handlingar och pratat med morföräldrarna för att bilda sig en egen uppfattning eller har dom bara lyssnat på soc och köpt deras version.

Om jag är rätt infomerad så har media läst alla handlingar i fallet.

Gruppen har väl inte "Spytt galla" på familjehemmet men där emot ifrågasatt valet av land man semmestrat i pga hotbilden.

Att man kan älska ett barn som inte är sitt eget är väl klart men betyder det att man rättfärdigar ett felaktigt beslut.

Jag läste någon kommentar om att hon måde bra skrattade och var glad och därför bord få vara kvar hos familjehemmet, barn i flyktingläger kan också skratta betyder de att dom mår bra?

 


Gäst

#671

2013-10-24 06:23

Om vi säger så här, får familjehem vara familjehem om de struntar i vad soc säger? (min tanke)
"Tror" inte de får prata om "ärendet" med varandra.
Men familjehem blir mer insatta i ärendet än vad vi och media får se.

Media har absolut inte fått läsa alla dokumenthandlingar, det är sekretess på sådant. De har fått läsa något som morföräldrarna valt att visa.

Jo gruppen har skrivit många dumma kommentarer om familjehemmet vid flertal tillfällen och fler tar för givet att de vill bryta kontakten med morföräldrar mm men det är inte sant.

Det där med älska ett barn tog jag upp pga av en kommentar jag fick läsa i "gruppen" om att stackars lisa som nu är hos personer som inte älskar henne, men förhoppningsvis tycker om henne.

Jag kan bara svara för mig, att jag tycker att Lisa inte ska behöva byta familjehem för det gynnar inte Lisa alls. Det är det jag vill ha fram.
Sen om nu soc skulle ha gjort fel är något som måste utredas, men utan att "hoppa på" familjehemmet.
Vi vill väl inte att Lisa ska få mer "trauma"?!
Det är väl bra om familjehemmet kan ge henne kärlek och trygghet när hon nu är placerad där?
Om hon inte får "komma hem" till sina morföräldrar är det väl bättre att hon får bo i ett och samma familjehem istället för att slussas runt?

Jag kan inte svara på om soc gjort rätt eller fel, utan det måste utredas på högre nivå.
Men vi kan även hjälpa Lisa genom att inte hoppa på familjehemmet.


Gäst

#672

2013-11-29 11:32

än en gång händer det skandaler runt socialen?! fy vad jag HATAR socialen...
Barnens bästa i fokus - allas vårt ansvar!

#673 Hur kan vi vara så säkra...

2013-11-30 19:37

...på att Socialtjänsten inte har fog för att omhänderta Lisa - även om det är oerhört tragiskt och traumatiskt? Är medveten om att det förekommer förödande prestige, men också att det finns många oerhört kunniga och professionella socialsekreterare som gör jätteviktiga insatser för de mest utsatta barnen och ungdomarna. Tvångsomhändertaganden ska dessutom godkännas av socialnämnden och därefter fastställas i domstol. Måtte de vuxna runt Lisa ta sitt ansvar för att göra vad som är bäst för henne - vad det än är!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-11-30 19:43