Avkriminalisering

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Avkriminalisering.

Jimmy Öström

#26

2012-11-21 00:04

Get up! Stand up!
Oneshot

#27 Lyssna, skriv under, sprid länken

2012-11-23 13:44

Tompalainen

#28

2012-11-28 19:59

Avkriminalisera snarast möjligt! Flera år jobbade jag levde familjeliv och rökte på i lagom måtta, tills jag började dricka, och halvåret senare arbetslös och hemlös! Snacka om skillnad på missbruk och MISSBRUK ..
jah jah

#29 är de ett skämt

2012-11-29 18:48

vid de här laget ska det vara 100.000 tals påskrivningar ??
Joey

#30

2012-12-04 16:57

About f-ing time! Skriver väl under då även fast rubriken kunde vara lite mer precis ("Avkriminalisering" ...av VAD?)
Det är inget fritt land vi bor i så länge polis och tull hindrar folk att *själva* välja vilket rusmedel de vill ha, eller vad man nu använder cannabis till (alternativa medvetandetillstånd etc).

Behandlar oss VIKINGAR som vi vore barn! Vet hut, dags för UPPROR för fan

ruwfas

#31

2012-12-05 17:27

Det enda rätta.
YOLO 420

#32

2012-12-16 22:47

Krävs mer undervisning, inte den gamla propagandan om hur enfall har fått en vidrig syn på det, och det måste sluta använda försvaret "leder till tyngre drpger"
gnome

#33 kort om 4 viktiga anledningar!

2012-12-17 07:29

1.Staten skulle tjäna oerhört mycket pengar på alla håll med en ev. avkriminalisering och taxering.
2.Upp till var och en i vårt avlånga land om dom vill förbruka något så simpelt som en växt.
3.Kommer nästintill slutas att sälja utanför den kända marknaden så Cannabis kommer inte längre vara en inköpsport.
4.Cannabis är den största inkomsten för organiserad brottslighet, så att avlägsna denna inkomstkällan skulle betyda dramatisk minskning i organiserad brottslighet.
Daniel batteman Johansson
Gäst

#34 Droger

2012-12-17 15:47

Vi behöver droger för att må bra och saker.

Daddy Kush

#35 420 Blaze it faggot

2012-12-17 15:47

Kush daddy holla it up on the E-Coastz LA reprezent bäst i söder när jag smöger 420 zuttla-daddy hälsar brushan
Chilenaren

#36

2012-12-17 18:04

Att avkriminalisera marijuana är det bästa vi kan göra just nu och man kan bara hoppas att regeringen ser hur mycket pengar och läkemedel osv. det finns att hämta här!
alexander skogås

#37

2012-12-17 18:47

dags att avkriminalisera. jag är 30 bast idag och har inte lust att bli gripen för cannabis (lagarna idag är omänskliga). jag har frivilligt valt bort alkohol på helgerna och kör cannabis istället. jag vill betala skatt för mitt röka, jag vill ej stödja kriminella som idag och jag vill inte att ungdomar ska röka. åldergräns på minst 20 år och statligt kontrollerat är det många vill. jag började själv efter 23 års ålder.

Gäst

#38 AVKRIMINALISERA!

2012-12-18 02:12

Tycker självklart att det ska bli avkriminaliserat annat vore dumt.

Gäst

#39 Re: kort om 4 viktiga anledningar!

2012-12-18 02:16

#33: gnome - kort om 4 viktiga anledningar!

Skulle inte säga det är en inköpsport, mer alkohol som är.


Gäst

#40

2012-12-18 23:06

Jag röker cannabis, när jag är glad, när jag mår piss, rullar vi spliffen kompis ingen kompromiss!

Gäst

#41

2012-12-20 21:26

legaliseraaaaaaa!!!
Henrik

#42

2012-12-29 19:23

Det är illa nog att alkohol är lagligt. Vi behöver inte fler lagliga droger. Återinför motboken i stället för den gjorde faktiskt nytta.
sanna

#43 håller med legalisera cannabis!

2013-01-03 20:34

samma som rubriken legalisera, vi som inte vill dricka alkohol varför ska vi diskrimineras från att njuta och varva ner efter en tuff dag?! rätta mig om jag har FEL?!
Jessica Arvidsson

#44 Genomför en legalisering av cannabis

2013-01-03 23:15

Oavsett om man är emot alla slags droger och helst skulle förinta dem alla så kommer majoriteten av befolkningen fortsätta att bruka. Att det är illegalt gör då mer skada än nytta för det samhälle vi lever i. Människan har i alla tider använt olika slags droger och det går inte att stoppa, lagligt eller ej.

En vanligt förekommande frågeställning är om inte kroppen kan ta skada av cannabis. Jag bemöter detta påstående med frågorna: ” Är alkohol farligt? Är det farligt med en dålig kost? Är koffein farligt? Är Alvedon farligt?”. Vid de sista frågorna börjar personen som har ifrågasatt att tvivla. Det jag gör då är att korta ned den framforskade listan över vad som listats som farligt. Det är nämligen så att cannabis ligger under både Alvedon och koffein. Så om det är farligt? Allt är ju relativt och inget är nyttigt i för stora mängder, dock finns det inte något farligt som direkt kan kopplas till cannabis. Dessutom finns det inte ett ända dödsfall som kan beskyllas på cannabis [Dr Lester Grindspoon, professor Emertius at Harvard medical school i dokumentären the bussniess behind getting high]. Cannabis fördel är att drogen inte går att bli fysiskt beroende av, till skillnad från de flesta andra droger.

En annan sak motståndarna brukar ta upp är det som kallas ”the gateway theory”, som syftar på att cannabis är en ingångsled till andra, tyngre droger. Teorin är väl snarare ett av de starkare argumenten för legalisering. Nu måste den brukande vända sig till en langare. En langare jobbar med att sälja droger och har betydligt mer än den ofarliga cannabisen. De farliga drogerna är dyrare och langaren kommer säkerligen ta till knep för att du ska vilja/behöva köpa.

För den icke påläste kan cannabis felaktigt jämföras med de andra narkotikaklassade drogerna. Detta kan vara mycket farligt för någon som helst undviker alkohol men vill testa runt lite. Det är fel att dessa mycket olika droger ska hamna i samma fack. Jag vill påstå att det gör att man inte inser allvaret i de andra, tyngre drogerna.

Genom att på ett ansvarsfullt sätt genomföra legaliseringen med, exempelvis, ett motsvarande systembolag för cannabis kan samhället tjäna in mycket pengar. Inte bara för alla pengar försäljningen skulle bidra med utan även genom indraget av de resurser som har sats in för att stoppa bruket. En tredjedel av polisarbetet som utförs i dagens samhälle läggs på att hitta brukarna.

Dessa pengar skulle kunna läggas på den nu bristande sjukvården, äldreomsorgen eller till och med till att stoppa andra, farliga, brott som begås. Med pengarna staten skulle få in kunde nya, miljövänliga alternativ genomföras som skulle bidra till en friskare och renare värld.

Jag hoppas att ni kan ta till er av min insändare och precis som jag stötta legaliseringen av cannabis. På så sätt kan vi tillsammans bidra till en lyckligare och hälsosammare planet.

M.v.h
Jessica Nicole Kelly Arvidsson.
Jessica Arvidsson

#45 Re: Eh?

2013-01-03 23:24

#28: Tompalainen -

Att bruka är inte det samma som att missbruka.


Gäst

#46

2013-01-08 14:58

Big up
Gurra

#47 Legalisera

2013-01-08 19:33

....eller avkriminalisera cannabis för dem som inte tål alkohol.....är alldeles för många sådana olykliga själar.
Legalt professionell

#48 Re:

2013-01-10 14:36

#15: -  

 

sluta nu att jämföra cannabis med alkohol. Det går inte att sätta två helt olika substanser mot varandra i en sådan här diskussion. Det är oftast yngre människor som saknar kunskaper och därför blir det så fel. Inget försvar av alkohol hoppas jag att du förstår. Det är som att ställa mord mot snatteri. Men stå på er allihop i dessa frågor o sprid eran kunskap om cannabis men gör de profesionellt.
Magnus

#49

2013-01-10 21:34

Vi måste sprida detta annars kommer det aldrig ut i allmänheten.

Vill även dela med mig av kunskapen av att cannabis faktiskt påverkar ungdomars närminne fram tills 25 års åldern där hjärnan är färdigväxt.
Att staten pumpar in flera miljoner i "Stoppa den farliga drogen cannabis" projectet gör det inte enklare.
Sverige är så enformiga. Våra politiker försöker legalisera snus i EU men får samma respons som vi får på Cannabis, borde dom då inte inse att det är fel att göra en naturlig växt olaglig?

Mvh
Magnus

Gäst

#50

2013-01-10 21:52

Jag som icke användare tycker cannabis ska legaliseras.
Kriminaliteten kommer sjunka enormt!