Ge Frans en chans

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Ge Frans en chans.

Katarina

#1

2012-10-23 10:44

Ge Frans en chans!

Anonymous

#2 ge de duktiga lärarna en chans

2012-10-23 21:15

tror någon att elever från Farsta och Frans följer med. lärarna blir arbetslösa/övertaliga och marknaden öppnas för några fler riskkapitalister.
pelle

#3

2012-10-23 22:57



Till politiker och tjänstemän i utbildningsnämnden och övriga berörda
Under helgen kom det till min kännedom att ett ärende vid utbildningsnämndens sammanträde torsdag 25 oktober kl 16.00 kommer handla om

förändring av skolsituationen för många av Stockholms gymnasieelever.

Jag citerar vad Lars Adiels har skickat till nämnden tidigare:



“Till politikerna i utbildningsnämnden

På torsdag 25/10 skall ni fatta flera viktiga beslut. Ett beslut rör flytt och nedläggningar av ett antal gymnasium. Detta

beslut är förberett för omedelbar justering (punkt 18 på dagordningen).

Jag ber dock alla politiker att noga fundera över vad beslutet betyder. Frans Schartau och Farsta gymnasium är båda

skolor med många elever som har en mångkulturell bakgrund. Eleverna på båda dessa skolor behandlas som brickor i ett

spel. Det beslut förberetts av tjänstemännen speglar en människosyn som jag inte tror delas av något av de partier som

är representerat i utbildningsnämnden.

När man flyttar ut eleverna på Frans Schartau skickar man signaler om att multietniska studenter är inte välkomna på

Stockholms stads innerstads skolor.

När man ber eleverna i Farsta gymnasium att resa in till staden och sedan ut igen så motiverar man det med att det är

goda kommunikationer. Men eftersom de flesta eleverna har någon form av lokal anknytning förlängs deras restider

kraftigt. Man behandlar barnen utan respekt. Även här förmedlas en besynnerlig syn på integrations politik som inget

närvarande parti säger sig stå bakom.

Bordlägg frågan och tänk igenom på nytt. Man kan tänka sig många konstruktiva förslag.

Lars Adiels

070-7102251”



Efter att ha tagit del av Lars Adiels skrivelse har jag läst underlaget för beslut i nämnden (punkt 18 på dagordningen, Inriktning för förändrad organisation inom kommunala gymnasieskolan, med omedelbar justering!), och vill tillägga följande:

Min son sökte sig till Frans Schartaus eftersom han inte trivdes på en annan skola, och har inte ångrat det, vilket vi som föräldrar ju självklart är glada för.

Jag övertygad om att ni som sitter i nämnden som politiker och som arbetar på förvaltningen som tjänstemän förstår vad det betyder för oss att våra barn går på en skola som de är nöjda med. OCH inte mist mot den bakgrund som Lars i ovanstående skrivelse tar fram, den stora betydelse skolan har i det mångkulturella samhället. Och vilka signaler det skickar att man utan tvekan lägger ned ett fullt fungerande gymnasium som dessutom tillgodoser de kriterier vi vill ha i integrationsfrågor. Här har vi multietniska studenter som på ett naturligt sätt får en anpassning till livet i Stockholm och kan känna samhörighet med en fungerande central geografisk utbildningsplats.

Under slutet av vårterminen kom vår son hem och berättade att de antagligen skulle avsluta sitt tredje skolår i andra lokaler, eftersom något skulle hända med Frans Schartaus lokaler.

Sen dess har vi som föräldrar inte hört NÅGONTING från skolans ledning, skolförvaltning, tjänstemän eller politiker. Inte förrän här om kvällen när en förtvivlad mamma till en av sonens klasskompisar ringer och med förtvivlan förklarade för mig innebörden av det hon har hört att utbildningsnämnden avser besluta.

Självklart blir vi, jag och min fru och son, också upprörda. Vi är vana med att ärenden som berör så stora förändringar informeras om och är transparenta, från nämnd till skolans ledning, lärare, elever och föräldrar, inte bara mellan tjänstemän, politiker och andra intressenter!

Vad som gäller i nuläget verkar vara att personal vid Frans Schartaus antigen inte vet, eller inte vågar berätta vad de vet om det förestående beslutet, vilket för mig framstår som ett helt unikt avsteg från alla traditioner vi har lyckats etablera i svensk demokrati. Underlaget är mycket oprecist och generellt utformat. Det innehåller inga analyser av vilka konsekvenser det kan ha för de elever som går sina utbildningar nu. Dessa har inte bett om att få börja på en ny skola. I underlaget för beslutet anförs bl. a en statistik på minskande elevunderlag i gymnasiet i Stockholm som jag har svårt att förstå.



“Antalet ungdomar i gymnasieåldern i länet har under de senaste åren minskat och kommer enligt prognoser att minska ytterligare. Enligt KSL:s prognoser

utvecklas antalet 16-åringar i länet enligt följande:

2012: 22 533

2013: 21 890

2014: 22 154

2015: 22 202

2016: 22 216 för att sedan fortsätta att öka.

Eftersom hela länet är samverkansområde så behöver Stockholms stad minska lokalytan för sina gymnasier och se till att skolorna är ekonomiskt bärkraftiga.”

Konsekvenserna är för mig svåra att förstå:

Från 2012 till 2013 minskar antalet 16-åringar i länet med 643.

Från 2013 till 2014 ÖKAR antalet 16-åringar i länet med 264.

Från 2014 till 2015 ÖKAR antalet 16-åringar i länet med 48.

Från 2015 till 2016 ÖKAR antalet 16-åringar i länet med 14 för att sedan fortsätta att öka. (Min markering).

Hur rimmar det med påståendet:

“Antalet ungdomar i gymnasieåldern i länet har under de senaste åren minskat och kommer enligt prognoser att minska ytterligare. Enligt KSL:s prognoser

utvecklas antalet 16-åringar i länet”?



“Skolan ligger mycket centralt ur kommunikationssynpunkt. Organisation och schemaläggning på skolan ska utgå från de speciella krav som det ställs på en skola med elitidrottsinriktning. Utbudet av nationella program ska vara så brett som möjligt. Idrottsträningen kan även fortsättningsvis vara förlagd till Farsta.”

Se Lars Adiels skrivning citerad ovan betr. denna fråga!





“International school of the Stockholm region (ISSR) har bildats och delar för närvarande lokaler med Frans Schartaus gymnasium. ISSR växer och det har tidigare beslutats att Frans Schartau gymnasium ska flytta till nya lokaler och ska samordnas med gymnasial utbildning av elever med hörselnedsättning/dövhet”



Detta var ju intressant! Vår son har sagt att det flyttar in ny verksamhet i delar av skolan, och de är förbjudna att röra sig i de lokalerna, medan det är fritt fram för dessa hyresgäster att röra sig i de lokaler som gymnasiet har.

Nu förstår jag. ISSR har alltså redan flyttat in, och ska ta över lokalerna när Frans Schartaus har flyttat ut. Jag finner detta olämpligt. Jag har hatt uppfattningen att man av någon anledning skulle flytta ut Schartaus elever tillfälligt. (Om ISSR behöver ändamålsenliga lokaler så verkar det ju som en enklare lösning att erbjuda dessa platser i Brännkyrka skola, låta Farsta och Frans Schartaus fortsätta utvecklas inom nuvarande och nya områden, och därigenom inte störa pågående verksamhet. Detta bara som ett exempel.)

VI HAR INTE BLIVIT INFORMERADE OM ATT FRANS SCHARTAUS GYMNASIUM SKALL LÄGGAS NED.

Vi finner handläggningen av detta ärende vara mycket bristfälligt och hemställer att nämnden på torsdag säger nej till förvaltningens förslag och att nämnden skickar tillbaka förslaget till förvaltningen för en ny projektering med hänsyn taget till de argument som ovan är anförda.



Nacka 22 oktober 2012





June Gustavsson Lyng 0703845883

june.g.lyng@telia.com

Per Lyng 0707614853

per.lyng@telia.com

Serenadv 19

13153 Nacka

Föräldrar med barn i Frans Schartaus gymnasium


Gäst

#4

2012-10-25 11:40

Har vi glömt vara medmänniska ?
frans

#5 Ge frans en chas

2012-10-25 11:46

Det är vår ansvar att ta och bry sig om barn som drabbas av orättvisa!