Förslaget att stoppa valfriheten i Boden måste dras tillbaka


Gäst

#1

2012-08-30 22:30

Låt sverige förbi svenskt !!

Gäst

#2 Re: Sverige är svenskt!

2012-08-30 23:32

per

#3 billigare?

2012-09-01 12:26

Skulle tro att priset per timma är liknande. Skillnaden är att privat hemtjänst kan välja bort (eller välja att inte erbjuda hemtjänst till) personer som bör i t.ex. Brännberg, Unbyn och Gemträsk. Spontant skulle jag tro att dessa besök är rena förluster då det kommer till ekonomin. Kan man däremot bara ha kunder med 5-10 min resten mellan får man mer betald tid per timma. Skulle däremot de privata alternativen vara tvungna att erbjuda ALLA inom kommunen sina tjänster skulle det nog se annorlunda ut.
Daniel

#4 Re: billigare?

2012-09-05 18:49

#3: per - billigare?

Enligt kommunens egen granskning av den så kallade "kringtiden" så stämmer inte ditt påstående Per. Kringtiden, alltså tid mellan besök hos kunder, är som störst i centrala Boden och inte ute i byarna. Spontant så skulle jag tro att det beror på bättre planering av besöken när det gäller kunderna ute i byarna.


Gäst

#5

2012-09-06 00:51

Privata företag får inte neka någon, så det stämmer inte! Det går inte alls att välja bort någon Per

Gäst

#6

2012-09-11 11:19

Är helt övertygad om att de privata företagen gärna visar er hur deras verksamhet fungerar.
Storboden

#7 Åldringsvården

2012-09-11 14:22

Hoppas folk som röstar ser till att rösta bort nuvarande kommunalpolitiker..dom har tappat kulor i kulramen,dom kan inte räkna,totalt värdelösa, det är inte roligt eller värdigt att bli gammal i boden,lika hemskt att jobbba inom äldrevården,synd att dom fackliga företrädarna är lika värdelösa som kommun politikerna inom sjukvården.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-09-11 14:25


Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-09-11 14:27


gäst

#10 privat hemtjänst

2012-09-11 15:52

Jag önskar att socialnämden på ett förståeligt sätt redogör för hur man tänker och hur man har kommit fram till detta beslut. Det är svårt att ha någon åsikt när man inte har några fakta. Ser fram emot att få veta!

Gäst

#11 Re: Åldringsvården

2012-09-11 15:53

Bodensare

#12 Undran?

2012-09-11 21:37

Jag tycker inte om att vården bedrivs privat, de tänker bara på att tjäna pengar.

Gäst

#13

2012-09-12 08:17

Staten betalar kommunen för sånt här arbete Kommunen säger vi måste spara pengar Entreprenören har 25% tillbaks på alla utgifter Betalar en nettopeng på 90 :- Har inga andra utgifter
undersköterska i Boden

#14 Re: Undran?

2012-09-13 12:53

#12: Bodensare - Undran? Varför inte privat? Varför tror du själv att så många bytte från Bodens Kommun jo kan det vara p.g.a för mycket slarv ... okunnighet... hög personalomsättning?? Ingen kontinuitet? Det har dem fått nu så varför rycka undan den? Jo för att Kommunen tycker sig spara på vadå? Att folk inte vill nyttja dess hemtjänst?! Min pappa skulle aldrig ha Bodens Kommun som hemtjänst utförare FY FAN!!

 

Pitebon ☼

#15

2012-09-13 18:45

Får den personal som jobbar inom privata rätt lön ?Eller är det inhyrda från låglöneländer..Skattar de i sverige eller smiter pengarna iväg åt andra håll...Det kanske bara ser ut som besparingar på pappret..Eller är kommunen okompetenta att driva verksamheten ?Hoppas ni kommer till rätt beslut.Det är ändå brukarna som måste ha sista ordet =)
Jörn Olof

#16 Re: rätt lön

2012-09-13 19:22

#15: Pitebon ☼ -

Ja de får avtalsenliga löner.

Skogsmulla 32

#17 Re: Undran?

2012-09-19 14:54

#12: Bodensare - Undran?

Snälla bodensare, glöm inte att vi har en moderat regering, som pusher allt som ger cash, o kväver allt som kostar.

Om de får genom enbart kommunalt äldreomsorg kommer de därefter att rigoröst snåla in på alla utgifter. Splittra o härska.

Nej, vi måste stå på oss o behålla vår valfrihet, för det är ju vad demokratin står för. Respektera de äldre generationen som var de som byggt upp Sverige efter kriget. Nu rådande generationen måhända glömt eller aldrig vetat om hur livet

är bräckligt o valfriheten väsentligt för behållandet av friden.  Mvh

En som kan räkna

#18 Ej på lika villkor

2012-09-19 16:37

De i byarna kan inte. Alls välja privat , hur ser kollektivavtalen ut ? Vem betalar för natten ? Varför får ej den kommunala städa eller göra inköp? Tror fan att de privata gräver guld
Johan

#19

2012-09-23 20:18

De privata hyr in FAS 3:are som jobbar mycket billigare. Pluss att företagen får 5000kr/mån och anställd. Klart dem är billigare då. Krävs inga överdrivna kunskaper för att städa och laga mat. Då räcker det ju med Fas 3are. Ni borde skämmas som väljer privat. Alla pengar går ner i ägarnas fickor!
anon

#20 Re:

2012-09-23 23:27

#19: Johan -

Så äldre ska välja bort livskvalitet av ideologiska skäl?


Gäst

#21 Re:

2012-09-23 23:37

#19: Johan -

Kommunen tar också in FAS3.

Kommunalt hemtjänstanställd

#22 Re:

2012-09-27 10:27

#19: Johan -

Jösses! Är det din syn på hemtjänsten? Vilka fördomar du verkar ha, både mot hemtjänsten och mot personer i Fas 3 i arbetslöshetsförsäkringen! "Städa och laga mat"?!? Ja, de privata utför städning men inte den kommunala hemtjänsten. Ännu. Lagar mat gör vi inte heller, vi värmer oftast redan tillagad mat. Så... Vad ägnar vi våra arbetsdagar åt? Sugen på att komma och praktisera så du får lite på fötterna inan du uttalar dig?


Gäst

#23 Re: Re:

2012-09-27 16:52

#22: Kommunalt hemtjänstanställd - Re:

Just det jag menar. FAS 3are. UTAN STUDIER/ERFARENHET KAN FÅ SAMMA JOBB SOM NI SOM PLUGGAT FÖR DETTA JOBB. Dock har fas 3are värdelösa löner och arbetsvillkor. Kan tappa "jobbet" på ett ögonblick
Satsa pengar på välfärden istället för att sälja ut och sedan betala igen. Så att kvalitet ALLTID FINNS.
När jag praktiserade inom äldrevården så var det inte mycket som de anställda gjorde. Drack kaffe och pratade bestod deras arbetsdag av.

 

Edit: Sen måste du väll förstå att jag var sarkastisk angående Fas 3are...