Upprättelse åt Joakim Selin

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Upprättelse åt Joakim Selin.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-07-23 23:00



Gäst

#2

2012-07-24 22:56

Visserligen hatar jag manliga präster men de ska fanan inte behandlas som kvinnliga!

Gäst

#3

2012-07-29 20:45

Självklart skriver jag på, det gör jag för alla som behandlas illa av Svenska kyrkan!
Arg

#4 Samma person skrivit på två gånger

2012-07-31 14:45

Varför har Annelie Lindskog Nielsen skrivit på två gånger?! En gång skriver hon att hon bor i Göteborg och en gång i Tvååker! Det finns inte två personer med samma dubbelnamn enligt eniro.se och hitta.se och ingen som bor i Tvååker utan bara i Göteborg. Skäms!
Sandor

#5 Re: Samma person skrivit på två gånger

2012-08-01 10:23

#4: Arg - Samma person skrivit på två gånger

Åh maj gaad! Har hon gjort det?! Kölhala henne!!! Skjut henne! Fy vilka människor.

Som till exempel de som blir upprörda över en så löjlig sak. Petition är ingen vetenskap!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2012-08-02 08:10



Gäst

#7 Re: Samma person skrivit på två gånger

2012-08-02 08:15

#4: Arg - Samma person skrivit på två gånger

Bra att du uppmärksammar det. En petition är visserligen ingen vetenskap, men den tappar trovärdighet om samma person skriver på den flera gånger. Man börjar ana att de som VERKLIGEN är övertygade om att kyrkorådet i Veddige saknat grund för att avskeda Joakim Selin varken är 700 eller 300 utan snarare ett 50-tal personer. Vad ska då dessa göra för att dryga ut listan? Skriva på flera gånger? Övertala familjemedlemmar att skriva på? Fler förslag?

Sandor

#8 Re: Re: Samma person skrivit på två gånger

2012-08-02 17:47

#7: - Re: Samma person skrivit på två gånger

Då är det väl inte så annorlunda metoder som Kyrkorådet har… De själva väljer varandra, sitter på flera stolar (ursäkta: ämbeten) och röstar fram varandra (samt sina vänner, familjemedlemmar). Med tanke på KR:s makt över sin kyrka är det konstigt att 56 vågade hittills skriva på. Jag har pratat med en tiotal andra som av olika orsaker inte vågar skriva på. Hur många fler är dom? Jag tror att förhållandet mellan Joakim-motståndare mot -anhängare är lika kyrkobesökare mot övriga kyrkomedlemmar. Det vill säga 1:1000…

Och du: varför skriver du inte under med ditt riktiga namn?!

Lars

#9 Re: Re: Re: Samma person skrivit på två gånger

2012-08-02 20:30

#8: Sandor - Re: Re: Samma person skrivit på två gånger

Jag medger att mitt förra inlägg hade en retsam ton. Ber om ursäkt för det.

Naturligtvis ska ni som anser att Selin blivit orimligt behandlad få uttrycka er åsikt. Och att ett namn dyker upp två gånger i en petition år kanske ingen stor sak. Men jag reagerar ändå på det, eftersom listan blir missvisande då.

Jag delar inte den bild du ger av kyrkorådet i Veddige. Exempelvis har flera av de nuvarande ledamöterna aldrig suttit där tidigare.

För egen del har jag pratat med flera anställda i Veddige församling som har haft negativa erfarenheter av Joakims ledarskap, men inte vågat berätta om det offentligt. (Flera har sagt upp sig p.g.a hur han har agerat som arbetsgivare.)

Samtidigt är det förstås andrahandsinformation, och om Selin själv menar sig ha blivit felaktigt behandlad av kyrkorådet är det väl rätt och rimligt att han vänder sig till arbetsdomstolen. Det skulle vara intressant att få veta hur de ser på situationen.


Gäst

#10

2012-08-07 20:44

Har aldrig mött en trevligare Kyrkoherde i samband med min fars bortgång. Fantastiskt omtänksam i mötet med min mamma. Kom på besök både innan och efter begravningen. Ringde vid ett flertal tillfällen för att höra hur hon mådde!

Gäst

#11

2012-08-07 21:20

En Kyrkoherde som tänker i andra banor Som satsar på att få ungdomar att komma till kyrkan! Joakim Selin tycker att man ska använda kyrkorummet till mycket mer än vad det används idag! Jag tycker att J.S tänker helt rätt!
/Marita Ivarsson
Kjell-Erik Karlsson

#12

2012-08-10 11:24

Även präster har rätt till en just behandling. Kyrkorådet ska följa arbetslagstiftningen och ha en hög moral.
Per

#13 Olika bemötande

2012-08-10 17:11

Hur kan det vara så att några upplever en person så fantastisk som några beskriver Joakim samtidigt som jag sitter här och undrar vem ni egentligen pratar om. Jag har mött en helt annan Joakim (fast det är samma person). Honom vill jag helst inte möta igen. Det är inte konstigt att han fått sparken, jag är inte alls förvånad.
Det KONSTIGA är att vi har så olika uppfattningar om honom - som att han är två olika personer. Självklart ska arbetslagstiftningen följas men samtidigt måste det finnas gränser för vad en chef får säga och göra till människor omkring sig. Sandor skriver någonstans att där går falska rykten och hörsägnen (eller något liknande). Hur kan du veta att det är rykten? Bestämmer du om det är sant eller falskt?

Jag känner igen det Lars skriver. Erfarenheter av ett negativt ledarskap, som inte lyssnar, inte följer ordningar utan gör som han vill. Så fungerar inte en kyrka. Det är inte ett företag utan en gemenskap av troende. De som sitter i kyrkorådet är valda dit. Om de sitter på flera stolar beror det ofta på att det är svårt att få folk att engagera sig. Kyrkorådet har fattat ett beslut (ur min synvinkel ett korrekt sådant) fast kanske inte med det bästa underlaget. Har Joakim behandlats fel bör att han få upprättelse - men jag tror att där är ganska många som kan framträda och berätta om samme Joakim som jag mött.

Allt vi vet är att vi har olika erfarenheter av Joakim. Han har helt enkelt (tror jag) bemött människor olika - en del på ett bra och trevligt sätt (vilket gör mig glad - grattis till er!) andra på ett mindre trevligt sätt. (det är fakta!). Jag förstår kyrkorådet och tycker att de varit starka!! Som man bäddar får man ligga - helt enkelt! Joakim har nog inte bäddat för sig så väl och nu får han ta konsekvenserna. Beklagligt för er som tyckte om honom - tråkigt att ni förlorar en präst ni tyckte om. För andra kanske det är en lättnad.
Lars

#14 Re: Olika bemötande

2012-08-10 22:11

#13: Per - Olika bemötande

Intressant att du nämner ordet företag. De anställda i Veddige församling som jag har pratat med beskriver hur Joakim, kort efter att han blivit anställd i Veddige,  började agera snarare som en VD för ett företag än som andlig ledare.

Även det här med att han framstår som två personer när människor beskriver honom är slående. Om man läser inläggen som skrivits inom Facebookgruppen som kräver Selins återupprättande får man bilden av att han är en modern, nytänkande präst som ger liv åt gudstjänster och är fantastisk på många sätt. Och visst har jag mött anställda i Veddige församling som instämmer i den bilden. Det berättas om hur han gladeligen dricker kaffe med sin personal och bjuder på smörgåstårta. Men samtidigt återger flera anställda att Joakim bara varit vänlig  mot dem som hållt med honom och följt hans vilja. Anställda som inte alltid gjort som Joakim förväntat sig har fått ett bemötande som beskrivs som både ralliant och otrevligt.


Ett exempel är när Veddige församlingshem skulle renoveras för några år sedan. Då styrde Joakim renoveringen utifrån vad han tyckte var estetiskt tilltalande, men han saknade lyhördhet för vad andra anställda fann lämpligt utifrån församlingens verksamhet.


Jag är själv av uppfattningen att kyrkan måste följa med sin tid och att man inte ska vara rädd för förändringar; men en församling är något man bygger tillsammans. Min bild är att Joakim under sin tid som kyrkoherde i Veddige har agerat närmast enväldigt, saknat förståelse för andra uppfattningar än sin egen och behandlat flera anställda illa.

Om någon av er som har haft Joakim Selin som arbetsgivare läser det här, så delge gärna er bild.

Kyrkråttan som sett och hört

#15 Olika bemötanden

2012-08-10 23:47

Lars skriver: "Det berättas om hur han gladeligen dricker kaffe med sin personal och bjuder på smörgåstårta. Men samtidigt återger flera anställda att Joakim bara varit vänlig mot dem som hållt med honom och följt hans vilja. Anställda som inte alltid gjort som Joakim förväntat sig har fått ett bemötande som beskrivs som både ralliant och otrevligt."
Och bemötandet av Joakim från delar av kyrkorådet, har inte varit rallliant och otrevligt?
En stark chef (kyrkoherden är en chef) som rör om i grytan där slentrianen rått hos de anställda och där de "förtoendevalda" (frågan är om de längre har majoritetens förtroende)tror att de är chefer får givetvis fiender eller motståndare när han/hon tar sitt ledar ansvar.
Lars

#16

2012-08-11 01:44

Ja, kyrkoherden är chef över personal i församlingen. Kyrkorådet är i sin tur arbetsgivare för kyrkoherden. Hur bemötandet mellan kyrkoherde och kyrkoråd har fungerat (och vem som har varit otrevlig mot vem) finns det olika uppfattningar om.

Olika uppfattningar råder även angående huruvida Joakim Selin har "tagit sitt ledaransvar" under sin tid som kyrkoherde i Veddige. De omtalade telefonlistorna över utgående samtal från kyrkoherdens tjänstetelefon är ett exempel. Om Selin ägnat en stor del av sin arbetstid åt att ringa upp de företag han har styrelseuppdrag i, så har jag lite svårt att tro att han gjort det i syfte att bedriva själavårdande samtal.
Per

#17

2012-08-11 12:39

Kanske är det så att kyrkråttan inte riktigt har koll på hur en församlings styrs. Kyrkorådet är inte en liten rådsgrupp som ska säga vad det tycker medan kyrkoherden gör som han vill. Där finns ett dubbelt ansvar. Kyrkorådet är ett beslutsfattande organ. Kyrkoordningen reglerar beslutanderätten mellan dem båda. Kyrkorådet är arbetsgivare precis som Lars skriver. Joakim har alltså inte rätt att göra vad han vill och tro att han är ensam chef. Han måste acceptera de beslut som kyrkorådet fattar även då de inte är i linje med vad han själv tycker.
På inslaget i västnytt igår sa Mats att man försökt få en dialog men det inte varit möjligt. Om KH inte lyssnar på kyrkorådet, inte pratar med dem, och inte följer deras beslut - då kan han inte sitta kvar som KH. Han är inte ensam chef - han har andra att lyda under och det har han uppenbara problem med.
Ja, kyrkorådet har förtroende. Jag tror där är 74 personer som skrivit på listan (varav någon dubbelt då så vi kan ju säga 73..) av dem 73 är ca 62% hemmahörande i Veddige - alltså kanske ca 45 personer som ens har med saken att göra beträffande förtroende. Det är ju det som är intressant - om veddigeborna har förtroende för sitt kyrkoråd eller inte - inte dem från varberg och inte från alla andra möjliga ställen man skrivit på från. Men jag tror där bor fler än 45 personer i församlingen va?

Jag har också en liten fundering kring Sandor. Han har ett företag. Är det så att Veddige - genom Joakim - köpt tjänster av det företaget?? - det är ju helt okej men det kan ju också förklara varför han så gärna vill ha Joakim tillbaka. Det kanske är helt fel - bara mina spekulationer.

Den här frågan handlar egentligen inte om att Joakim får ungdomar till kyrkan, eller gör bra gudstjänster, är bra att lyssna på etc etc. nej, det handlar om hur han beter sig mot dem som inte har samma uppfattning som honom. Hur han använder makt på ett fult sätt. Hade jag betett mig så på min arbetsplats hade jag nog också fått sparken.
Sandor Olah
Ansvarig för denna petition

#18 Re:

2012-08-14 08:49

#17: Per -

Nu känner jag mig avslöjad. Ja, jag erkänner att jag har tjänat pengar på detta. En gång anlitade JS mig för att utforma en annons om att församlingen söker komminister. Jag fick 500:- för arbetet. Jag måste vara jävig – väl.

Per, du siktar väldigt lågt om du tror att jag är så billig och enkel. Joakims idé var att Kyrkans infoblad (Kyrkfönstret) ska ingå som bilaga i ViSKA! Magasinet. Båda publikationerna har vunnit med saken. Kyrkan fick mindre utgifter (ca 60.000:-/år) och jag fick betydligt mer arbete. Nu, när Joakim är borta, kan KR besluta att dela på publikationerna igen som det har varit före. Det är det som jag är orolig för.

Och om det det här med KR:s förtroende. Jag förstår inte varför i hela fridens namn är det så viktigt, var personerna bor som skriver på petitionen. Som om en adress i Veddige skulle vara bevis på att man är insatt. Nej. I dag besöker man kyrkor långt utanför församlingens gränser. Det kan vara ett bröllop en begravning eller helt enkelt man har läst i tidningen att ens favvo-präst predikar, så åker man dit. Det viktiga är att de som skriver på vet någonting om Joakim. De har någon erfarenhet som är avgörande i frågan.

Alla hörde i går kväll hur svårt KR:s talesman hade när han skulle ge motivering till uppsägningen. Joakim har inte misskött sig, har inte varit frånvarande, har inte pratat i telefon särskilt mycket heller… ändå är det just dessa argument står på hans uppsägning som motiv.

Kyrkorådet är en samling lekmän, där några hade svårt att hänga med i det stora klivet efter den förra KH:n. Istället för att avgå, valde de att avskeda den bästa Kyrkoherden som Veddige haft på decennier… De har helt enkelt slängt ut barnet med badvattnet.

De kan fortfarande göra det rätta: Avgå, hela bunten och återkalla Joakim Selin!

Per

#19 Re: Re:

2012-08-14 13:58

#18: Sandor Olah - Re:

Om du vill kämpa för Joakim måste du själv vara trovärdig. Annars kommer ingen att lyssna till dig. Jag skitar inte lågt utan söker fakta. Fakta är att du personligen tjänat på att Joakim anlitat dig när du fick mer jobb genom att infobladet ingår i magasinet, vilket gör att din trovärdighet ifrågasätts något. Joakims idé var nog bra - på så vis får ju alla del av kyrkans information. Det gynnar kyrkan, församlingen och dig.

När du startade FB-gruppen la ni till folk hejvilt i gruppen. Folk som aldrig hört talas om Joakim. Sakta men säkert har gruppen minskat i antal. Pga att ni gjorde så är FB-gruppen inte tillförlitlig. Det finns ingen som kan säga hur många av medlemmarna som faktiskt vill vara medlemmar. Och så startade du en petition. Det var smart. Det betyder att de som verkligen håller med skriver på - men dess tyngd/mening grusades när en person skrev på två gånger. Hon har varit medveten om det och dessutom försökt mörka det genom att byta ort. Det är inte rätt. Det betyder att oxå de 4 anonyma skribenterna, vilka innan dess faktiskt var 4 tillförlitliga namn nu lika gärna kan vara hon som skriver igen, 4 gånger. Jag tror inte att det är så men på grund av att hon gjorde så, dessutom medvetet, så mister den lite trovärdighet. Man börjar funderar över om där är fler saker som mörkas. Ditt svar när hon skrivit på dubbelt gjorde verkligen inte saken bättre. Istället för att ta det på allvar och svara att, "ja, hon har gjort fel och hennes extra underskrift bör tas bort, man får bara skriva på en gång". Hade du svarat så hade din trovärdighet bevarats. Istället skriver du något i stil med "kölhala henne och" ... minns inte hela meningen.. men du tog det inte på allvar.

Du tar inte heller min fråga på allvar. Visserligen förstår jag av ditt sätt att skriva om Joakim att du faktiskt tycker om honom som präst och vän. Och det är kanske inte så att din personliga vinning av magasinet har något med detta att göra alls, men om du försöker mörka med det eller inte tar det på allvar mister du i trovärdighet.

Om du tycker det är fel att KR sitter på flera stolar får du inte göra samma misstag själv. Då gör du JS en otjänst.

En petition får vem som helst skriva under. Det spelar ingen som helst roll var den personen bor, men precis som du skriver, är det bra om personen har lite erfarenhet eller mött Joakim. MEN - frågan jag skrev om gällde församlingens förtroende för sitt KR. Det har bara församlingen med att göra. Det är de som valt och om ett nytt ska väljas är det de som bor i församlingen det väljs bland. Alltså - frågan om förtroende för KR kan bara mätas av antal som skriver under som faktiskt bor i församlingen. Frågan är om de som skrivit under och inte bor i församlingen gjort det för att de faktiskt tycker så eller för att de råkar känna dig eller någon annan som kämpar för samma sak och blivit övertalade att skriva under fast de inte känner eller mött Joakim. Hade du visat mer allvar och agerat snyggt och korrekt hade du kanske lyckats med din sak. Men ni valde en annan väg.

Jag är lite dubbel. Jag tycker lite synd om Joakim som hamnat i denna situationen - samtidigt som han har orsakat den själv. Varför valde han att inte ha en dialog med KR? Varför har flera sagt upp sig i veddige? Varför är det så svårt med tillsättningen av nya tjänster? Några tycker att han är helt fantastiskt - kan de vara de som som tjänat på honom, eller som klappat honom medhårs? - Andra har valt att inte vara kvar på sin arbetsplats - var det de som sa emot honom?

Blev glad av att läsa inlägget om att han varit jättebra vid en begravning - ringt flera gånger och varit en bra medmänniska. Det är härligt att höra! och det glädjer mig. Då kan jag förstå att man vill stötta honom. Det har man rätt att göra. Det har ni alla rätt att göra som kämpar för att han ska få komma tillbaka. Men ni kämpar i motvind sålänge ni inte vill lyssna till den andra erfarenheten. Han kanske fugerar bra som präst men dåligt som chef. Då måste man respektera det. Då kan han ju inte vara kvar som chef. Ha måste lyssna och följa samma spelregler som alla andra. Vill han strukturera om, skapa nytt, och få församlignen att blomstra finns det utmärkta sätt att köra det på - utan att kränka människor - försöka förmå dem att säga upp sig, stunta i beslut man inte tycker om eller bete sig illa.

Det intressanta är fortfarande - varför låter det som att det är två helt olika personer vi pratar om?

 

Jonas

#20

2012-08-14 19:46

Sandor, skriver på Facebook en fråga där han undrar hur många som bett att få vara medlemmar Svenska kyrkan, efter att ett antal "högljutt" ifrågasatt medlemskapet på facebooksidan.
Om Sandor inte vet så gick Svenska kyrkan och svenska staten skilda vägar år 2000,de som var medlemmar innan år 2000, visste att de fortsatte att vara medlemmar efter år 2000, men de kunde även kliva av, dvs ingen var ovetande. Det är helt frivilligt att vara med i Svenska kyrkan, ingen är tvingad. Är man troende på Jesus Kristus så är Svenska kyrkan en perfekt kyrka att vara medlem i och inget företag som vissa tror!!
En annan fundering ang. Joakim som jag inte kan få ihop är hur man kan jobba 60 timmar/vecka som kyrkoherde och sedan driva ett företag vid sidan av och även vara styrelsemedlem i några till. Det är för mig en gåta. Driver man ett företag så är det en heltidssysselsättning dvs minst 40 timmar trol närmare 60 timmar. Varje dygn har 24 h, arbetestiden varje vecka skulle innebära 100-120 timmar per vecka, då är inte de andra uppdragen inräknade. Räknar man på 120 timmar blir det 17 timmar per dygn vilket är helt orimligt!! Ingen klarar av det.

Sandor du påpekar att det spelar väll ingen roll om de som skriver på en lista inte är församlingsbor, det gör det. Det är Veddige församling som prästen är anställd inte någon annan.
Sandor Olah

#21 Re: Re: Re:

2012-08-31 17:52

#19: Per - Re: Re:

Ursäkta mig för sent svar. Per, du har hört mycket. Men du lyssnade bara på ena örat. När jag lyckades övertala Joakim om att kyrkans blad ska ingå i magasinet ökade naturligtvis mitt arbete med tidningen. Då röstade föreningens styrelse på att höja min ersättning, som jag justerade ner en aning för att vara rätt. Ja, på så sätt blev jag bättre avlönad genom samgåendet. Men jag vill poängtera att jag får betalt för mitt arbete, inte för att kyrkans blad ingår i tidningen. Å andra sidan min ersättning för tidningen justerades inte på tio år – men ökade från 16 sidor till 24. Hur många gånger har ni andra fått löneförhöjning på tio år?

Vad gäller samgåendet mellan de två publikationer: jag har sökt HI, förra KH vid två tillfälle att erbjuda detsamma. Båda gångerna tackade han men avböjde. Det är klart. Han är ju god vän med en fotograf i Tvååker som gör samma jobb åt kyrkan. För fem gånger så mycket pengar. Om vi räknar ut att bara; med samgåendet sparade församlingen 60 000:- om året, hur mycket kan man prata i telefon för de pengarna? Och hur mycket man ens pratar i telefon, så länge man utför sina uppgifter, vad spelar det för roll?

Problemet är ett generationsskifte. KR är vana att göra KH:s jobb under HI:s tid. Då kommer JS som är en effektiv och energisk ungdom jämfört med HI. KR blir förlamade och överkörda. JS tar sitt ansvar och tar sitt jobb på allvar. Han vill ha effektivitet. Arbetsplatsen runt omkring honom förvandlas snabbt till en rolig plats där varje dag får man nya utmaningar. Det är klart att det finns en hel del som inte platsar i denna situtation. De säger upp sig. Jag vet vilka tre som gjorde det. En av de har lika stora problem på sitt nya jobb. En annan har fått sluta på det nya stället han har kommit till. I ärlighetens namn: var de så stor förlust för församlingen? Och: hur många har sagt upp sig under HI:s tid?

Det tragiska i historien att vi misste en mycket bra och karismatisk KH i Veddige. Han hade potentialen att göra Veddige till en helt annan plats än vad det är idag. Han hade kunnat sätta kyrkan i fokus. Han var på väg att göra kyrkan till en viktig plats. För det är allt annat än viktig  idag. KR:s agerande gjorde att även om de får straff för det, så har de vunnit: Joakim är borta från Veddige för gott.

Lars

#22 Re: Re: Re: Re:

2012-09-02 09:23

#21: Sandor Olah - Re: Re: Re:

Sandor: Du skriver att "KR är vana att göra KH:s jobb under HI:s tid".
I ett inlägg i er facebookgrupp skrev du för en tid sedan följande: "Joakim har inte misskött sitt ämbete, tvärtom. Han tog i från tårna och fick saker att hända. DET var nytt för KR som är vana att hantera en marionett."

Om jag förstår dig rätt menar du att Hans Ivarsson under sin tid som kyrkoherde i Veddige har låtit sig styras av kyrkorådet (som en marionett) och att kyrkorådet har utfört arbete som egentligen hört till hans ansvar.
Vad grundar du det på? Vilka uppgifter är det som ingått i Ivarssons tjänst, men som kyrkorådet utfört istället för honom?

Angående Joakim Selins förmåga att få saker "ta sitt ansvar och ta sitt jobb på allvar" kan tilläggas att han, under sin tid som kyrkoherde i Veddige, har varit duktig på att delegera arbetsuppgifter till andra anställda i församlingen. Bland annat har han inte bedrivit någon konfirmandundervisning, trots att huvudansvaret för konfirmandverksamheten ingick i kyrkoherdetjänsten. Det fick andra sköta. (Dock förväntade han sig att de som skötte konfirmandverksamheten skulle anordna läger mm.)

Eftersom Hans Ivarsson varit kyrkoherde i Veddige under drygt 30 år är det naturligtvis många anställda i församlingen som har hunnit komma och gå. Men jag känner inte till något fall där anställda i församlingen känt sig illa behandlade av honom.

För övrigt är det, som Jonas skriver ovan, något med Joakims ekvation som är märkligt. Han säger följande i en intervju med Kyrkans Tidning:  "Jag har inte arbetat mindre än 60 timmar i veckan under de fyra år jag varit här i pastoratet. Förra året arbetade jag 291 dagar."

Det skulle innebära att han förra året sammanlagt jobbade 60 * 52 = 3120 timmar. I genomsnitt skulle han då under sina 291 arbetsdagar ha jobbat 10 timmar & 43 minuter per dag (samt jobbat närmre 6 dagar i veckan). Därutöver ska han ha skött sina styrelseuppdrag i de tre olika företagen samt pendlat mellan bostaden i Göteborg och tjänsten i Veddige (vilket enkel väg är drygt 6 mil). Jag har mycket svårt att få det att gå ihop.

ELGE

#23 Re: Re: Re:

2012-09-02 14:18

#19: Per - Re: Re:



Du/Ni som kritiserar antalet i Facebookgruppen ”Jag kräver att Joakim Selin återkallas till sin tjänst… …. ”uppmanar jag :  Starta en egen Facebookgrupp som förslagsvis döps till ”Jag  anser det vara rättfärdigt och helt korrekt att kyrkorådet avskedat Joakim Selin”.

Eftersom du/ni anser, att den Joakim-positiva Facebookgruppen gör så mycket fel, har du/ni alla möjligheter att visa hur det korrekt ska gå till. Inga ”tvångsanslutningar”, inga utanför Veddige-Kungsäterförsamlingen, inga dolda namn osvosv.  I kyrkorådet finns  f d lärare som kan spänna ögonen i dig/er om det blir fel.

Per

#24 Re: Re: Re: Re:

2012-09-03 00:06

#21: Sandor Olah - Re: Re: Re:

Jag håller med Lars och Jonas - ekvationen går inte ihop.

Sandor: Nu måste jag ha missat någonting... du pratar om tidningen och 10 (!) år??  men så länge har ju inte Joakim varit KH i Veddige? Så du har arbetat med magasinet i 10 år och när JS blev KH i Veddige övertalade du honom att Veddiges blad skulle ingå i magasinet. Din mängd arbete har ökat men vad har det med saken att göra att du inte sett till att få löneförhöjning på 10 år? Detta har inte med några 10 år att göra utan jag ifrågasatte varför du så högljutt vill ha kvar JS - kanske för att du själv tjänar på det ekonomiskt?

När man anlitar företag för olika uppgifter åt kyrkan ska man alltid ta in flera offerter och ta det kvalitetsmässigt bästa utifrån den ekonomi man står i. Det kan vara värdefullt att ha kontakter inom olika brancher och på så vis få ner priset. Varesig det är JS eller HI eller någon annan som gynnar någon man känner - så är det fel om man inte jämfört fler alternativ. Självklart får man i slutändan anlita någon man känner för att den lämnade bäst offert/kan vid rätt tid/eller av annat genomtänkt skäl men konkurrensen är viktig.

I vilket fall är det inte det som är intressant.

Jag får känslan av att du tror att JS är den enda moderna prästen i SvKy och alla andra är gamla, mossiga och förbjuder applåder i kyrkan. Känns som ganska så längesedan du faktiskt var i kyrkan, eller? Där finns mängder av bra präster - äldre, kloka, med livserfarenhet och yngre, energirika som ser saker på nya sätt. Ibland är där musikframträdanden i kyrkan. Det är då lite olika lämpligt att applådera el inte. Jag har varit massor av gånger då det, musikaliskt sett, inte var lämpligt att applådera mitt under pågående gudstjänst - utan alla applåder kom efteråt istället. Men ibland applåderas det mitt i gudstjänsten. Det är väldigt olika och Joakim är inte den enda prästen som uppmanar till applåder. Men stillheten har oxå sin skönhet. Att låta musiken sjunka in istället för att hacka sönder den med applåder kan vara rogivande - så sker ju oxå på olika kulturella föreställningar. Det är långt ifrån alltid som man får applådera på teater/opera/konserthus mitt under föreställningen. Inte bryter man stämningen i ett riktigt vackert luciatåg med applåder. Man väntar till efteråt. Problemet är inte ett generationsskifte. Du skriver att "arbetsplatsen runt omkring honom förvandlades snabbt till en rolig plats där varje dag får man nya utmaningar." Det är DET som är problemet, det du skriver stämmer inte. Oavsett hur han fungerat som präst - var han KH och chef och den biten klarade han inte av på ett bra sätt. Ja, var och en av de som sa upp sig för att han var KH var en stor förlust.

Sen verkar ett viktigt fokus har gått förlorat här. Det är inte JS som ska dyrkas utan JK - Jesus Kristus. Kyrkan är en viktig plats - eller rättare sagt tron är det vitkiga. Men det verkar mera som att JS satt allt fokus till sig själv. Eller kanske har han inte menat det, men det är så jag uppfattar dig. Du skriver "Han hade potentialen att göra Veddige till en helt annan plats än vad det är idag. Han hade kunnat sätta kyrkan i fokus. Han var på väg att göra kyrkan till en viktig plats. För det är allt annat än viktig  idag." Det är inte Joakim som gör kyrkan till en viktig plats utan Gud. Och Gud är där även om inte Joakim är det. Det är inte Joakim som är frälsningen utan Kristus. Det är inte konserterna som ger meningen utan mötet i nattvarden och tilltalet i bönen. Konserter och musik kan ge mycket och är bra för hjärta och själ men det är inte det som är kärnan. Utan mötet med Gud.

Elge: nu har du nog inte läst ordentligt vad jag skrivit. Får väl upprepa mig då. Tvångsanslutning är fel. Man har själv rätt att aktivt bestämma om man vill vara med i en grupp eller inte. Man får gärna vara med i en grupp, som i detta fallet, som geografiskt handlar om veddige även om man inte bor i veddige. Man får gärna bo i Kiruna och vara med i gruppen, bara man själv förstår vad det är man stöttar - men på frågan om man har förtroende för sitt KR så får man då titta på vilka som sitter i ens KR i Kiruna. För något annat KR än det man själv ev varit med och röstat fram, alltså där man bor, är inte intressant. Alltså - bara de som bor inom församlingens gärnser kan uttala sig om man har förtroende för kyrkorådet i veddige. Och  ja, man får lov att skriva under anonymt - det är inte fel - men felet är att anonyma underskrifter förlorar sitt värde om någon fuskar och skriver på dubbelt på insamlingen.

och nej, det kommer inte bli någon "mot Joakim - grupp" men alla som "drabbats" och mått dåligt runt JS behöver ha någon som uttalar sig för deras räkning också. Den andra bilden måste komma fram.

Trötter

#25 Inte bara svart och vitt

2012-09-09 12:42

Om jag för fyrtio år sedan fått ett papper med hundra ämnen och frågor att dela in i någon av de tre grupperna bra, dåligt eller båda delarna hade jag snabbt och enkelt kunnat gruppera det mesta som antingen bra eller dåligt, svart och vitt var enkelt då när jag var ung.

Skulle jag gjort samma fylleriövning, med samma ämnen, för tjugo år sedan hade det inte varit lika enkelt utan betydligt mer saker hade hamnat i gruppen som betecknar något som både bra och dåligt. Idag skulle nästan allt hamna i den gruppen och jag skulle klassa väldigt få saker som enbart bra eller dåliga.

Den argumentering som du Sandor, med hjälp av Blomstrand, Bastholm och Pihlblad driver ser jag som en förenklad svart-vit framställning av något som definitivt borde innehålla fler nyanser.
Denna inställning gör det meningslöst att vidare diskutera anledningarna till Joakims avsked - förutom lämpligheten att över huvud taget göra det på Internet starkt måste ifrågasättas.

De fyra anledningarna till avsked som redan är nämnda och kända är som jag tolkar det som:

1. Har använt en stor del av sin arbetstid till privata angelägenheter, affärer, bisysslor och liknande.

2. Har fuskat med lediga dagar/semester.

3. Har behandlat personal illa.

4. Har undanhållit information för sin styrelse och vägrat verkställa beslut.

Jag tolkar de fyra ovanstående punkterna som att KR har bra på fötterna för ett avsked. Jämför gärna med de tio undersköterskorna som avskedats i Vilhelmina sedan de lurat arbetsgivaren på arbetstid motsvarande totalt 70 000 kronor, alltså i snitt sjutusen kronor var.

I Sverige har vi en väl utvecklad demokrati med yttrandefrihet som ett signum. Ett annat tecken på en demokrati är ett mycket väl fungerande rättssystem. Regler och lagar innebär att det finns tydliga ordningar för hur olika tvister skall hanteras.

Med denna bakgrund så frågar jag mig varför Joakim inte litar på rättssystemet utan uppviglar och mobiliserar för att göra konflikten större och orsaka Veddige ytterligare skada. Och du Sandor, hur tänker du, varför litar inte du på det svenska rättsystemets hantering av tvister?
Joakim kommer aldrig tillbaka till Veddige men ändå skitas allt fler ner i dina inlägg. Med tanke på samhället, kyrkan och alla som bor här vädjar jag till dig Sandor, låt proffsen hantera fortsättningen i det här.