Musikhus i Falköping

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Musikhus i Falköping.


Gäst

#1

2012-05-22 14:57

jag har lenge drömt om att starta ett metal band men det kan jag ju inte göra nu när gammla sjukuset leger ner mvh eddie
Emil Kyrk

#2 Det lokala musiklivet sätter Falköping på kartan

2012-05-22 18:11

Det är sorligt att höra att "sjukhuset" ska läggas ned utan att annat alternativ till musikhus med replokaler finns planerat. Det är ju så att Falköping alltid har haft ett unikt och starkt musikliv som gjort staden speciell oavsett dess förhållandevis lilla storlek.

Falköpings kommun borde fundera på hur mycket pengar det skulle kosta i PR att åstadkomma samma uppmärksamhet runt staden som de lokala banden gör när de åker land och rike runt och spelar. Jag kan inte tänka mig bättre marknadsföring. Vi har ju flera band som satt Falköping med omnejd på kartan, Liptones, Blisterhead och mitt egna band Hell n Diesel är bra exempel. Varje intervju, recension eller spelning är ett tillfälle då Falköping nämns.

Av egen erfarenhet kan jag direkt säga att Hell n Diesel aldrig hade kommit någonstans utan replokalen på "sjukhuset".

Dessutom är replokalen för många ungdomar (och äldre) en plats för skapande och kreativitet i en stad där det finns få alternativ till aktivitet. Men man kanske hellre ser att ungdommarna hänger på stan istället för att göra något kreativt.

Musiklivet i Falköping är en oerhörd styrka som borde uppmuntras istället för att anses som något dyrt och jobbigt som tar plats i Falköping centrum.

/Emil Kyrk, sångare, CONFIDENCE, ex HELL N DIESEL







Gäst

#3

2012-05-22 19:26

ta inte ifrån oss denna ögonsten!

Gäst

#4

2012-05-22 20:13

Ett musikhus med det stora musikintresse som finns i Falköping, är en billig livskvalitetsförsäkring för många. Samt en bra plantskola.

Gäst

#5

2012-05-22 20:24

är dom inte friska?ta ifrån dom musikhuset (det borde satsas på ett allaktivitets hus)

Gäst

#6

2012-05-22 20:43

Vore oerhört tråkigt och förödande för falköpings musikliv!
Apan

#7 Många minnen

2012-05-22 22:16

Jag var på besök hemma i Falköping nyligen och blev ärligt chockad av det här. Efter att jag ganska snabbt sett mig om i staden kunde jag konstatera att det bara på senaste åren har blivit mycket sämre för stadens ungdomar. Det verkar ju inte finnas någonting att göra. Själv var vi bortskämda med Åttan (Musikhuset), Betong, 1000 volt (både klubb och festival)samt maratonrock. Falköpings musikliv blomstrade verkligen runt 2004-2006. Vad har hänt? Vi krökade för vi var unga och rockers men nu verkar det ju vara enda rimliga alternativet i brist på annat att göra. Detta är fruktansvärt!

Jag tror det är väldigt viktigt i den här debatten att vi lyfter fram vad åttan har betytt och betyder för oss som har varit där och för de som fortfarande är där. Själv spenderade jag en väldigt stor del av mina tonår där, jag tillsammans med kompisar växte upp där. Vi lärde oss att skapa musik ifrån alla förutsättningar t.ex. studiefrämjandets lånlokal som inte kosta en spänn och hade allt, så hade du inte råd att köpa grejer så fick man låna, alla kom med! Vi lärde oss jobba i grupp även om man den dagen ville strypa någon bandmedlem, kort sagt så växte vi som människor mycket tack vare åttan.

Jag vill verkligen inte se detta kulturarv gå i graven utan planer på ersättning i form av annat ställe att vara på. Vi måste få kommunen att förstå att unga musiker och andra studiecirklar i Falköping behöver åttan!

//Rickard Trombati

Gäst

#8

2012-05-23 12:08

Livet är mer än fotboll

Gäst

#9

2012-05-23 16:15

Detta finns det skattepengat till så det är bara och se till att det blir kvar.

Så här går det med kapitalistidioter i regering och kommun.


Gäst

#10 Re:

2012-05-23 17:36

#9: -  

 

Det behövs inte ens några stora pengar. Det behövs engagemang. Falköpings musikliv har ett stort värde som en fantastisk kulturresurs, och det behöver uppskattas mer av alla parter!
John Thorner
Ansvarig för denna petition

#11 Re:

2012-05-23 19:59

#9: -

Helt fel inställning att börja prata om "kapitalistidioter"! Kommunen har ju hittills stöttat oss med musikhuset. Syftet med den här namninsamligen är att visa att intresset för musik är så stort att stödet bör finnas kvar.


Gäst

#12

2012-05-24 16:48

Viktigt de här!
Martin Carlson

#13 Re: Re:

2012-05-25 18:13

#11: John Thorner - Re:

BOOM shakalak. Helt jävla rätt.

Martin Carlson

#14 Re: Det lokala musiklivet sätter Falköping på kartan

2012-05-25 18:14

Junior singbo

#15 Låt det vara kvar Musikhuset

2012-05-27 18:57

Tycker det är idiotisk att dom ska lägga ner Musikhuset då det är det enda alternativet för ungdomar som tycker om musik att hänga i folk klagar redan nu hur tråkigt staden Falköping är då den förlorar mer och mer ungdomar och istället för att dom ska hänga på tågstation och göra massa skit vilket jag har gjort så hänger man i musikhuset. I Storstäderna(sthlm,GBG) brinner det bilar tack vare brist på aktvitets sysselsättning och samma sak kan även hända här i Falköping då utanförskaps områden börjar  bildas Låt det vara kvar

MVH

Rapgruppen J10


Gäst

#16

2012-05-29 18:56

Klart det ska finnas en plats där man kan spela musik och få igenom sina drömmar.

Gäst

#17

2012-05-29 21:30

Musik förenar människor, musik skapar närhet och känslor, musik får ditt hjärta och din själ att sjunga.

Gäst

#18

2012-06-01 11:01

Idrott är fint. Kultur är fult!

Tycker att man skall barrikadera varenda fotbollsplan i Sverige med lite kulturevenemang. Teater, musik, målning.

Bara för att visa orättvisan med alla idrottsanläggningar kontra kulturlokaler i en kommun. Oavsett vilken det är. Och mina protester gäller alla kommuner i vårt avlånga land.

Det borde vara ett krav att för varje nyanlagd idrottsanläggning skulle det byggas en replokal/konsertlokal/teater för samma summa som idrottsanläggningen kostade. Och driftsbidraget skulle vara exakt detsamma oavsett om man spelar ishockey, volleyboll, elgitarr eller bastuba

Gäst

#19

2012-06-07 23:06

I en musikstad som Falköping skulle det vara en av de största sorgerna som inträffat om ett sådant musikskaparcentrum lades ner utan att först ta ansvar för Falköpings kommande stora musiker och först ha hittat en annan lösning för alla band som repar där.

Gäst

#20

2012-06-13 08:13

Om detta vore en bollsport hade detta aldrig blivit altuellt det är mycket märkligt att en kommun med en befolkning med varirat behov väljer att särbehandla och välja bort en stor ungdomsgrupp som inte är direkt bortskämda med kommunala medel det enda dom önskar är en lokal att träffas och tillsammans utvecklas både som individ och gemensamt i grupp ,

Kommunledningens passivitet i denna fråga är helt oacceptabel vill vi ha ungdomar sysslolösa drivande på stan eller vill vi att doom skall utgöra en del av vår byggd kostnaden för detta är i rtt kommunalt perspektiv försummbar

Gäst

#21

2012-06-15 17:52

Behövs ...

Gäst

#22

2012-06-16 15:19

Hur mycket pengar går till idrott och fysisk aktivitet jämfört med till kultur i Falköping?

För varje krona som går till Vollyboll, Ishockey, Fotboll etc så skall en krona gå till kulturen.

Allt annat är bara ett demokratiskt feltänk. Men iofs. Hur många politiker är kända för att ha tur när dom tänker?

Gäst

#23

2012-06-18 18:02

Musik skall finnas till hands, det är viktigt!

Gäst

#24

2012-06-19 00:27

Självklart ska ett nytt musikhus till!!!
Lika viktigt att sponsra det kulturella musik intresset som att sponsra det idrottsliga intresset!!!
Och många har gjort Falköpings namn synligare på kartan genom musiken...
Att skicka ut banden från musikhuset ut på gatan är stor skandal och det får bara inte ske!!!
Välj ett smeknamn

#25 Ämne

2012-06-21 23:35

varför skriver man på en lista anonymt?