Vi som inte vill jobba till 75 år

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi som inte vill jobba till 75 år.


Gäst

#51

2012-02-09 02:51

Att jobba till 75 är ju för de flesta arbetare med fysiskt påfrestande arbeten en omöjlighet. En byggnadsarbetare eller murare är ju ofta slitna redan i 40-årsåldern tex, så de enda som orkar jobba till 75 års ålder är ju tjänstemän/kontorståttor med kontorsjobb som aldrig råkat ut för cancer eller hjärtsjukdomar med högt blodtryck etc.
Så Reinfeldt & Co räknar ju kallt med ett rejält bortfall för cancer mm så att inte många överlever pensionsdagen vid 75 år!!! Stackars de som ännu inte förstått Reinfeldts & Co:s agenda att utplåna välfärdssystemet & de fattiga eller sjuka som flugor i en enda smäll;)
Tänk lite längre.

#52 Re:

2012-02-09 09:06

Vad det handlar om är att ge den som vill och orkar möjlighet att jobba till 75 år och inte som idag 67 år, ingen kommer väl att bli tvingad att arbeta till 75 års ålder!!!!

 


Gäst

#53

2012-02-09 13:48

Kommer inte ha en chans att springa i fatt barnen på förskolan...

Gäst

#54

2012-02-09 13:55

hur ska man orka detta? allra helst vi som jobbar i vården???

Gäst

#55

2012-02-09 15:41

Om man inte kroppsarbetat i hela sitt liv utan bara lekt med våra skattepengar då kan man ju börja att arbeta efter 65 och kanske förhoppningsvis lär sig hur det är!
Trött på Rensvält!

#56 Re: Re:

2012-02-09 15:42

#52: Tänk lite längre. - Re:  

 Det tror du bara! Tänk lite längre själv du!


Gäst

#57

2012-02-09 18:22

Målare som älskar sitt jobb, men tycker ännu mera om sin fritid!

Gäst

#58

2012-02-09 21:24

Suvveränt initiativ, tummen upp!
Legatus

#59 Re:

2012-02-09 21:58

#1: -

Det var ju just det. Dom som orkar ska få jobba längre. Dom som inte orkar behöver inte jobba längre. Så ja, Moderaterna håller på att införa valmöjligheter och fri vilja för våra äldre som är sugna på att jobba längre. Tycker det är ruskigt fint och smart gjort. Äldre får känna sig behövda istället för att bli tvingad att gå hemma ensam och ruttna.

Sen kan man ju tänka vidare lite. Eftersom vi blir allt äldre, så när ska pensionsåldern ändras då? När genomsnittsåldern når 120år, ska vi gå hemma och lyfta pension i 55år då? Vart ska dom pengarna komma ifrån?  Ju fler år vi tillbringar som pensionärer, desto fler år måste man jobba för att staten ska få in tillräckligt med pengar för att täcka den utgiften. Ganska enkel matematik. Ska man bara tänka att "jag ska fan inte jobba ihjäl mig, jag ska ligga hemma och ha det skönt" så kan vi ju egentligen gå i pension när vi är 30. Då hinner man ju leva livet med gratis lön jättelänge och dessutom när man är pigg och fräsh fortfarande.  =)  Och dom som påpekar att man är så himla utsliten vid 65 och därför måste få vila kan jag ju berätta att vår livslängd inte ökar för att vi blir risigare och risigare, tvärt om.  För länge länge sen var en genomsnittlig medborgare helt trasig i hela kroppen innan 40. Men nu har vi sjukvård, ergonomiska arbetsplatser, maskiner, el, hjul, telefoner etc som gör att vi inte sliter ut våra kroppar lika mycket. Det är bara bra att man kan få välja att jobba längre. Själv hoppas jag att jag får jobba tills jag blir 100 och avlider. För då vet jag att jag har betalat in så mycket skatt att jag definitivt har gjort rätt för mig och mina barn och barnbarn.

Sen innebär ju fler äldre på arbetsmarknaden även ökat konsumering och nyttjande av samhällets olika myndigheter och system, så deras fortsatta jobb lägger grunden för fler nya jobbtillfällen. På samma sätt som invandrare inte "snor våra jobb", utan dom komsumerar också och genererar nya jobbtillfällen. Fler aktiva människor i samhället betyder fler jobbtillfällen.

Att jobba är att hjälpa till att bygga och utveckla samhället. Att bygga och utveckla samhället innebär att våra barn får ett bättre, stabilare och tryggare samhälle att växa upp i. Det tycker jag verkar smart iaf. Men vem är jag att yttra mig, jag är ju bara en simpel, underbetald medborgare som gett staten och vården många år av mitt arbetsliv.


Gäst

#60

2012-02-10 00:56

Nej

Gäst

#61

2012-02-10 10:41

Det är för jävligt att denna petition skall ens behövas!!! J-a idiotpåhitt att höja pensionsåldern.

Gäst

#62 Re: Re: Jösses - välkommen till verkligheten

2012-02-10 11:01

#59: Legatus - Re:

Sitta hemma och ruttna är ett litet fåtals "privilegie" i det här landet! Det borde väl du ständigt se som "givit vården många år av ditt arbetsliv" eller har du blundat för alla utslitna, sönderstressade, kämpande människor ????? Om du tror att medellivslängden ökat enbart för att vi fått ergonomiska arbetsplatser så läs på. Och du, det fanns t.om en statlig instans för arbetsmiljöforskning innan borgarna la ned den, den var till för att förbättra arbetsvillkoren för arbetstagarna så den ansågs inte alls så perfekt som du och högern hävdar att den är. Det var därför dina gelikar stängde ned den. Om man inte ser så finns det inte, eller hur var det ? Jobba du tills du blir 100! Good luck !


Gäst

#63

2012-02-10 21:31

Funderar på hur kroppen ska orka, när man har ett lätt jobb nu, och isåfall ska vara igång i 20 år till. Ont som det är redan nu, många skulle gett upp redan nu.
Fredrik Reinfeldt

#64 svett

2012-02-10 23:55

pungsvett på er.

Gäst

#65

2012-02-11 02:48

Det som är synd i slutänden är att vi finner oss i allt.Vi sitter och klagar i våra hem när vi istället skulle ut och protestera och få bort patrasket.Det här är bra men hjälper inte nåt....

Gäst

#66

2012-02-11 12:26

Det är ju sjukt!!!! Men det är väl Moderat politik, sälja ut allt. Skuldsätta folk så hårt att dom tvingas jobba för att kunna behålla sina hem och jobba tills dom dör. Sorglig människosyn.
Pera

#67 Re:

2012-02-11 13:01

#4: -

Fredsdemokraterna är Sveriges bästa parti <3


Gäst

#68

2012-02-12 23:00

Jobbar som städerska. Har jobbat inom hemtjänsten tidigare. Om man, mot förmodan skulle hålla till 75 såkan man nog säkert byta ut städvagnen mot träfracken!

Gäst

#69

2012-02-14 09:23

Är det, det här som är jobbgaranti... 25år kvar av mitt yrkesverksamma liv.
Tycker att det är bättre om våra unga får komma ut och arbeta.

Gäst

#70

2012-02-22 12:30

Det är stötande att våra folkvalda i riksdagen själva roffar åt sig förmåner som pensionsålder mm som ligger långt utöver vad större delen av deras väljare har möjlighet att komma i åtnjutande av.
Inför samma villkor för folkvalda som för väljarna. Först därefter är jag beredd att diskutera förändringarna för befolkningen....

Gäst

#71

2012-02-23 18:50

För oss som inte vill dö på jobbet.

Gäst

#72

2012-08-09 16:53

Vem vill jobba hela livet???
Lil

#73

2012-09-07 21:35

Då jag idag knappt orkar med en hel arbetsdag, hur ska det då inte bli den dan jag är 75? Men gärna valfrihet, att de som vill ska få!
Hellre fri o gammal, än gammal o fast i slaveri!

#74

2012-12-08 15:27

Att man inte skäms!!! Ska inte vanliga dödliga själva få bestämma om de vill jobba tills de är 75-år, eller gå i pension runt 65-år!!! Men man ska tydligen inte få njuta av de sista åren av ens liv!!!

Gäst

#75

2013-03-30 13:43

Jag vet inte ens om jag kan bli 75 år, föredrar att få lite pension. Tack!