Stopp för familjesplittring och orimliga försörjnings- och bostadskrav för utlandssvenskar

Stopp för familjesplittring och orimliga försörjnings- och bostadskrav för utlandssvenskar / Uppdateringar / Migrationsministern utlovar lättnader för utlandssvenskar i nya lagen - men i vilken utsträckning? / Kommentarer


Gäst

#1

2021-02-04 16:15

Tack för uppdateringen. Jag håller med om att man ska kunna vänta ut processen i Sverige, att väntetiderna är för långa och att utlandssvenskar borde tillhöra en separat kategori. Jag undrar även hur det kommer sig att Migrationsverket har lagt ner flera kontor när väntetiderna ofta är upp till 2 år!
hopp

#2 Re:

2021-02-05 09:40

Migrationsverket har inga resurser och anledning ligger hos nuvarande regering och även dem regeringar som har styrt tidigare. Regeringarna som har suttit dem senaste åren är handelsfattiga och inte kompetenta nog för att ta sitt ansvar, dem skyller hellre på andra än att göra sitt jobb.

Kort sagt Sverige är ett sjunkande skepp på alla fronter.

 

Men det är mycket bra att det finns grupper som denna, Sverige behöver verkligen ta tag i migrationspolitiken och göra det enklare för anhöriga att komma till Sverige.

Min fru sitter i Thailand och väntar på beslut och vi vet att det kommer att ta evigheter innan beslut är taget. Bara att få en intervju på Thailändska ambassaden kan ta 6 månader till 1 år och efter intervju får man vänta på ytterligera handläggning från både migrationsverket och ambassaden.


Gäst

#3

2021-03-03 22:03

Varför måste man köpa en bostad? Det är inte alla son vill Eller kan köpa en bostad.

Gäst

#4

2021-05-06 10:23

Hoppas verkligen att det görs något åt det här. Själv sitter jag i en väldigt jobbigt sits på grund av detta försörjningskrav och bristen på bostäder i Stockholm. Den ända lösningen jag och min man ser är att jag antingen kommer att få lämna mina barn med honom i hans hemland medan jag försöker ordna borde och ny anställning eller att han går miste om sina barns första år i livet💔

Vi har boende och inkomst för att försörja oss men i två år men jag behöver ha en anställning fast jag inte kommer kunna jobba på över 1 år då jag är gravid.