Vi vill ha en högstadieskola I Timmele

Vi vill ha en högstadieskola I Timmele / Uppdateringar / Frågor / Kommentarer


Gäst

#1

2021-01-18 18:53

Jo jag har mycket synpunkter på det här med kommunens ansvar för säkerheten för sina invånare. Eftersom jag är busschaufför och kört människor i snart 40 år fram å tillbaka till deras arbeten, skolor, vård m.m. så har man sett bara för mycket av den här nochalansen med bussåkandet pga att det är 10 ggr säkrare åka buss än bil. Jo jag vet. Men det har ringa betydelse när olyckan väl är framme. Jag triggades särskilt igång när både Tranemoolyckan och bussolycka i Sveg drabbade våran bygd så hårt. Just det här att jag tycker inte man gör tillräckligt varken från kommuns sida eller i Sverige överlag. Här har man alltså en lag som säger att du SKA ha bälte på dej när sådant finns men du får ha uppemot 40 stående bredvid utan bälte. Alltså bussen kan ha 90 personer. Hur har man tänkt att få till en säker transport av elever när man idag inte har ungdomarna bältade till Timmele än gång. Och jag menar inte bara det här att man kan garantera sittplats för alla som ju en politiker för många år sedan ( typ 20 år) krävde i anbudet och som fortfarande inte fungerar. Långt ifrån. Utan har en lösning på SÄTT att kräva av alla i bussen att de ska ha bälte inte bara pga av deras egen säkerhet utan även kompisen framför. Idag åker Securitas med och står upp i mittgången och pellar med mobilen fast det finns sittplatser. Tycker att mycket är oproffsigt. Ja med andra ord: Om alla elever ska till Ulricehamn...hur angelägen är kommunen om att deras liv inte ska ändas vid en ev olycka med buss? Mvh hälsning Camilla Mård.
Lena

#2 Re:

2021-01-19 10:19

#1: -  Tack, vi tar med oss detta!

 


Gäst

#3

2021-01-19 16:54

Hej. Jag var med när vi kämpade för att få Ätradalsskolan till Timmele. Då var det så att staden hade bekymmer med skolungdomar som gick och drev på gatorna, affärerna fick problem med att det snattades när grupperna drog fram i stan. Jag bara undrar vad det är som har ändrats eftersom det är OK att få in alla ungdomarna till stan nu. Kan inte förstå var vinsten ligger med att få alla ungdomar i samma ålder på samma plats. Dagens samhälle är ju ganska tufft så det kanske är bättre att dela upp ungdomarna istället för att samla dem tillsammans. Jag tror på mer vuxna runt eleverna i skolan som ser och bekräftar dem. Jag önskar er LYCKA TILL!!! Kämpa för era ungdomar det är de värda.