Slopa momsen på tatueringar.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Slopa momsen på tatueringar..

oo

#26 Re: Re: Re: tina

2011-11-01 13:40

#23: tina - Re: Re: tina 

 Och vi med, dem får absolut kämpa för att bli momsbefriade precis som vi.

Mycket handlar om att konstnärer i ALLA slag inte får betalt för allt arbete dem gör innan och efter, tar vi så mycket betalt, så blir det skyhöga priser om kunderna ska betala för alla timmar vi arbetar utan betalt.

En tatuering som kanske går på 2 timmar, kanske ligger 5 timmar utöver med förberedning, sterilisering, städning o.s.v...

tina

#27 Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-01 15:47

#26: oo - Re: Re: Re: tina

Varför just konstnärer?

 

 

tina

#28 Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-01 17:33

#26: oo - Re: Re: Re: tina

Vad kostar en tatuering som tar totalt 7 timmar att göra föresten?

Verkligheten

#29 Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-01 18:30

#26: oo - Re: Re: Re: tina 

 Men då är ju inte problemet att tatuerare får betala moms utan att ni satt en för låg timdebitering eller att ni måste lära er ta betalt för den tid ni lägger ner. Om ni lägger 7 timmar & tar betalt för 2 så tjänar man ju inga pengar, då är man ju bara korkad.  En tatuerare har väl i snitt en timdebitering på 800-1200:-. För vad egentligen? Vad är materialkostnaden per timme med pennor, papper, nålar, bläck, rengöringsmedel, hyra för lokal, uppvärmning, el, lån  mm? En enkel kostnadskalkyl skulle ge er en bra insikt på vad ni egentligen bör ta i timdebitering.

Vi driver ett bilplåt & lack företag med en timdebitering på 800-1100:- beroende på avtal. Men då har vi en materialkostnad på ca 900-2000:-/L & använder mer material på en vecka än vad en tatuerare gör på ett år, lokaler på 2000kvm som skall ha belysning, uppvärmning, underhåll mm, en lackeringsbox som värms upp till 70grader ett par ggr dagligen, ca 10 obligatoriska utbildningar per år som kostar 3000-10000:- st, mängder med verktyg som skall underhållas & investeras i. Och mycket mycket mer. Ändå betalar vi moms & får våran firma att gå runt, och med en riktigt bra vinst. Egentligen för att vi lärt oss effektivisera vårt arbete & ta betalt för det arbete vi faktiskt utför. 

Och är inte en bra plåtslagare eller lackerare en konstnär? Att kunna ta t.ex en bildörr som för många är skrot och med sina händer & verktyg kunna få den skadade detaljen till ett skick som är så gott som nytt? För mig är det konst.

Jag säger inte att tatuering inte är konst. Bara att det för mig är bizarrt att konstnärer skall slippa betala moms för att dom inte kan utföra sitt arbete på ett effektivt & smart sätt. Och allvarligt talat så är det väl inte många tatuerare som bokför alla pengar som kommer i deras hand?

Gå ett par kurser i företagande & effektivisering & lär er tjäna pengar istället för att gnälla.


Gäst

#30

2011-11-01 22:30

Håller fullständigt med att tatuerare borde bli betraktade som konstnärer i alla lägen
ho

#31 Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-01 23:02

#29: Verkligheten - Re: Re: Re: Re: tina

Fantastiskt att ni får ert företag att gå så fantastiskt bra! Och kul att du är insatt i tatueraryrket att du kan jämföra så.

Jag har ju ingen aning om hur det fungerar med bilplåtsfirma, men nu vet jag det. Och kan alltså jämföra med att vi tatuerare är usla affärsman.

Men jag undrar, kan vi liksom inte få göra ett försök? För tror du verkligen detta går igenom? Låt oss få kämpa, så kan liksom ni plåtslagare också få kämpa om ni vill, jag kommer inte hindra er från att bli momsbefriade.

Hursomhelst, namninsamlingen började från våra danska & norska kollegor som redan är momsbefriade, och vi gör ett ynka försök eftersom vi är som du säger gnällspikar och fantastiskt dåliga affärsmän.

MEN du har väl ingen rätt att hoppa på oss om vi skulle stoppa pengar i fickan? Lite lågt och känns som att du har en del fördomar att ta i tu med. Lägg din energi på något annat. Kanske starta en namninsamling om att höja momsen?

 

tina

#32 Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-02 17:45

#31: ho - Re: Re: Re: Re: Re: tina

Men varför då starta en namninsamling som ska befria just konstnärer från moms?

 

Varför ska någon betala moms om inte konstnärernatina behöver göra det?

Jonas Ozolins
Ansvarig för denna petition

#33 Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-02 22:04

#29: Verkligheten - Re: Re: Re: Re: tina

Att en bilplåtslagare kan få en dörr att se som ny ut är i min mening INGET konstverk, däremot är det ett imponerande HANTVERK!

Du strävar efter att förnya något gammal, jag får inte någons hud att se yngre ut.

 

Jag betalar in moms var tredje månad, så uppenbarligen går jag plus. Men jag tycker att momsen kontra jobbet kontra priset är på tok för högt. Jovisst skulle jag kunna höja mina priser men man kan inte ta hur mycket som helst, då förlorar man ju sin konkuranskraftighet. Och folk väljer att gå till en tex hemmatatuerare.

 

Så bara för att vi är tatuerare så tar vi svarta pengar? Givetvis finns det tatuerare liksom personer inom alla yrken som tar svarta pengar, men i tatueringsbranschen finns det många som tar sitt yrke seriöst och kör allt vitt för att få ett företag som kan expandera.

Jag stör mig mest på principen att bara för att man målar på duk så ska man slippa momsa jämfört om man "målar" på hud.

 

Så om dom tog bort momsen för dig så skulle du protestera?

 

Danmark och Norge har momsbefriat sina tatuerare upp till en viss summa.

 

Jonas Ozolins
Ansvarig för denna petition

#34 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-02 22:07

#32: tina - Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

För att vi är tatuerare och engagerar oss i vårat yrke...

1960 infördes som en tillfällig omsättningsskatt (moms) på 4,2 procent och som togs ut i konsumentledet. Momsen ligger för närvarande (2011) på 25 %

tina

#35 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-02 23:12

#34: Jonas Ozolins - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

Varför tror du att tatuerare är mer engagerade än någon annan företagare?

Och hur motiverar "engagemang" momsfrihet??

Jonas Ozolins
Ansvarig för denna petition

#36 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

2011-11-02 23:24

#35: tina - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tina

Förlåt, rättelse; för att vi är tatuerare och vi engagerar oss i tatueringsbranschen!

 

Varför inte momsfrihet?

 

tina

#37

2011-11-03 00:52

Att vilja avskaffa moms är en sak, att vilja avskaffa moms för en specifik yrkesgrupp är något helt annat.

Varför ska just konstnärer ha förmånen att slippa betala moms?
MrBICI
Gäst

#38

2011-11-03 16:03

Denna godisgäng, som sprider denna fina konst och glädje på ett proffesionellt sätt, samt ibland tatuerar över psykiskt besvärande ärr på kroppen hos vissa människor, som ådragits vid olyckor eller vid födsel, exempelvis, (psykiskt besvärande födelsemärken), som åter givits chansen att visa HELA sig själva såsom bör. Låt konsten LEVA smärtfritt UTAN MOMS, det drabbar bara konsumenten i slutändan (som vanligt), även om det sticks lite ibland, lol! Mvh Bengt Cederquist/TATTUERAD SÅKLART i MIAMI/USA!

Fridolf

#39

2011-11-04 19:03

Om tatuerare skulle kunna momsbefrias för sitt konstnärsrelaterade arbete skulle med automatik även motivlackerare på bilar behöva bli momsbefriade. Men vad tycker då ancdra billackerare.
För att inte tala om konsthantverkaryrken som keramiker. Silversmeder är också konstärliga men vad skulle andra metallsmeder säga om vissa metallsmeder skulle anses vara mer konstärliga.
Moms på allt eller intet, det är rättvisa det.

Gäst

#40

2011-11-05 11:37

Som det redan är sagt: konstnärer är de alla!
Eky

#41 Kultur, inte konst

2011-11-05 21:51

Till alla småsinta Jante-bilmekaniker och andra Jantelagsjönsar som skrivit här ovan. Det handlar inte om konstnärsmoms. Det handlar om moms inom kultursektor, och detta finns redan sedan länge länge.. Frågan är alltså Inte om tatuerare ska få lägre moms för det de gör utan att SKV alltså borde klassa tatuerare på samma sätt som andra kulturarbetare, förvisso med resultatet att då får en lägre motsats än yrkesverksamma inom områden utanför kultursektorn.
Det finns ju inget som kan stoppa andra yrkesgrupper från att försöka klassa sina verk som kultur. Satsa friskt, ni med maskinolja eller billack på fingrarna! Men varför stoppa tauerarna? Om ni sedan är för ett totalt slopande av den kulturmoms som redan finns, skriv då det istället för att hacka på en kämpande yrkesgrupp.
apan

#42

2011-11-06 00:57

Om Vilks skulle börja rita(tatuera) rondellhundar på hud skulle han då bli tatuerare och behöva betala moms?
Skulle han fortfarande vara konstnär?
Så förvirrande
Linus

#43

2011-11-06 03:08

Dessutom så handlar det INTE som vissa av er verkar tro om att inte betala skatt,
Utan om att slippa lägga moms ovanpå priset vi tar ut av kunden.
Skatt betalar vi i alla fall på intäkterna.
Summan blir alltså att kunderna får billigare tatueringar utan att vi
Sänker våra egentliga priser. Det är egentligen inte vi tatuerare som
Slipper momsen, utan ni kunder!
Andreas Bergman

#44 Re:

2011-11-06 17:00

#43: Linus -

Så ni kommer alltså sänka priserna med 20% ? Vad är då vitsen med att ta bort momsen?


Gäst

#45

2011-11-06 17:40

Klart ni är konstnärer! Tar ni ner priset lite nu om detta går igenom? ;)
Eky

#46 Re: Re:

2011-11-06 19:40

Momsen borde egentligen slås på i kassan, som i USA, i alla branscher. Då skulle varje svensk förstå vad mervärdesskatt är; en konsumtionsskatt. Vitsen är ju att det främjar klientbasen, då de kommer kunna konsumera konst i form av tatueringar till ett för dem lägre pris. Precis som om du köper en bok, går och ser en teaterpjäs eller införskaffar en målning. Problemet är att de flesta som konsumerar kultur inte har en susning om att de betalar mindre moms för detta än för när de konsumerar massproducerad skit från HM eller IKEA.

Gäst

#47

2011-11-08 14:21

all kreativitet är konst!

Gäst

#48

2011-11-08 22:44

Smaken är som baken... Jag anser personligen att tatueringar har ett högre konstvärde än den absoluta merparten av all modern konst som jag tvingas skåda överallt nu för tiden. Jag ser alltså en tatuering som ett extremt personligt konstverk och därför är en tatuerare en konstnär.

Gäst

#49

2011-11-12 09:48

Man måste uppmuntra alla fina konstnärsyrken!!

Gäst

#50

2011-11-12 11:41

Sätt färg på Folket!!