Bevara Bergsbyskolan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Bergsbyskolan.


Gäst

#1

2016-10-25 20:36

Med så pass många elever i denna skola är det väl självklart att skolan skall vara kvar. Stackars barn om allihopa skall åka buss varenda dag. O hur många bussar kommer isåfall sättas in? Misstänker inga, med tanke på hur fullt det brukar vara redan nu för dom i sexan som fått flytta till kanal. Sen är det ju synd om alla barn som inte alltid vill stanna på fritids efter skolan, blir ju betydligt krångligare att fara hem när dom vill. Sen påverkar det ju hela byn med tanke på värde på fastigheterna, byns utveckling osv. Man måste ju kunna bo nån annanstans än i lägenheten mitt i stan och fortfarande ha nån kommunal verksamhet kvar i hembyn.

Gäst

#2

2016-10-25 21:39

Är uppvuxen i bergsbyn själv valde att flytta tillbaka till bergsbyn när vi skulle bilda familj så barnen skulle ha en trygg barndom med närheten till skolan, försvinner skolan försvinner största syftet till varför jag valde att flytta hit då jag inte vill att mina barn ska behöva gå till trafikerade vägar för att åka skolbuss flera kilometer bort i ung ålder. Det känns inte tryggt! 


Gäst

#3

2016-10-26 15:08

Vill bevara ett levande Bergsbyn för alla åldrar

Gäst

#4

2016-10-26 16:11

För att såväl Bergsbyskolan som Kanalskolan är en av de anledningar till att vi flyttade hem från Stockholm för 10 år sedan. Vi uppskattar differensen mellan grundskola i mindre samhälle/ort och innerstadsskola för våra barns nästa steg. Vi uppskattar såväl närheten som möjligheten som detta ger oss som familj.

Gäst

#5

2016-10-27 07:38

För att jag inte tror på nedläggning av skolor och sammanslagning till större skolor/att barnen måste pendla.
Viktigt att ha skolor nära där barnen bor.

 


Gäst

#6

2016-10-27 10:16

Kan gälla mitt barn

Gäst

#7

2016-10-27 18:55

Vi bor i Bergsbyn och har våra barn i Bergsbynskolan, närheten till skolan och storleken på vår skola är en trygghet för oss och våra barn. Att centralisera skolor och förskolor är INTE vad vi föräldrar önskar. Förstår dock att den ekonomiska fördelen är stor för kommunen men inte för den enskilde individen. "Stora" skolor minskar lärartätheten och gynnar INTE barnen, höjer inte utbildningsnivån. Satsa istället på att renovera upp befintliga skolor och rekrytera fler lärare!

Gäst

#8

2016-10-27 19:16

Jag tror inte på idéen med stora skolor pga av egna erfarenheter under min skoltid.

Gäst

#9

2016-10-27 20:26

För att våra barn har gått i Bergsbyskolan och det vill jag barnen som bor här ska få fortsätta med !!

Gäst

#10

2016-10-28 00:35

Våra barn har gått i Bergsbyskolan och jag anser att det är viktigt och tryggt för alla barn att skolan finns kvar i byn, att skolan finns i närhet till hemmet är en trygghet för barnen när dom är så små. Det räcker att dom behöver ta bussen till skolan när dom börjar i sexan. Pengar kan inte alltid vara det viktigaste i sådana här beslut. Låt barnen växa upp och gå i skola i den by dom bor i.

Gäst

#11

2016-10-28 05:34

För att de mindre byarna ska leva och för tryggheten för barn och vuxna.

Gäst

#12

2016-10-31 06:04

Barn har rätt att få gå i en "liten" skola nära sitt hem. Om vi behandlar barnen med respekt kommer de att växa upp till goda medborgare.