Fästingrelaterade infektioner måste tas på större allvar!


Gäst

#26

2016-05-07 05:48

Jag gick själv obehandlad i över 30 år, fick en hel del andra diagnoser som bl.a ME/ CFS , ibs, fibromyalgi, mfl.
Men blev bara sämre och sämre, till sist kunde jag inte klara mig själv och blev sängbunden i fyra år.
Äntligen hösten 2012 tog jag prover via Tyskland och fick rätt diagnos borrelia och en hel del co infektioner.
Jag var dödssjuk, sakta sakta går det åt äntligen åt rätt håll!
Jag kan tex bo själv igen m.m.
Det är fruktans värt skrämmande att så många ska behöva gå obehandlade och bara bli sämre och sämre och få fel diagnoser.
Och en del ska behöva få sätta livet till bara för detta.
Ja var själv mycket nära att göra detta.
Bara för att vi inte har tillförlitliga prover i vårt land.


Gäst

#27

2016-05-07 06:09

Jag lider själv av borrelia sedan tre år tillbaka. Hjälpen inom den traditionella vården har varit väldigt dålig. Nu har jag dock genom avternativa vården funnit ett medel som jag tycker förbättrar mitt hälsotillstånd. Para Rizol Zeta. Innehåller bl a malört och flera andra örter och kryddor.
Efter att i tre månader ta tagit dessa droppar mår jag klart bättre. Värt att pröva.



Gäst

#28

2016-05-07 06:16

Sverige är ett U-land vad gäller kunskap och vård angående fästingburna sjukdomar!


Gäst

#29

2016-05-07 06:26

För att jag anser att frågan idag inte tas på tillräckligt stort allvar av sjukvården.

Gäst

#30

2016-05-07 07:49

Skrev under här för jag vet hur det är att vara sjuk o ingen tror en...Har själv varit sjuk sen jag var barn...Jag har precis nu funnit all denna info och är inte testad ännu...Allt som finns ska vara tillgängligt för alla människor överallt alltid...Utan god hälsa fungerar inte livet...Och varför leva då...

Gäst

#31

2016-05-07 09:01

Mitt barnbarn har blivit illa bemött och förvägrats vård i Sverige. Borrelia, anaplasma och twar var inbillningssjuka. Varit sjuk i 3 år men mår bättre nu tack vare Dr. X och laboratorium i Tyskland. Känner till många fall genom facebookgruppen och borreliaföreningen. Dags att svensk sjukvård skärper sig.

Gäst

#32

2016-05-07 12:09

Det blir fruktansvärda konsekvenser för enskilda människor som blivit sjuka och samhällsekonomiskt katastrofalt att människor blir svårt sjuka och får fel diagnoser.Svenska läkare behöver bättre diagnostiska metoder samt utbildning

Gäst

#33

2016-05-07 12:49

Min dotter varit sjuk i borrelia i fyra år och vi har fått söka oss utomlands för vård. Det är viktigt att kunskapsutvecklingen gällande borrelia går framåt inom den svenska sjukvården.

Gäst

#34

2016-05-07 13:59

Fästingsrelaterade infektioner nochaleras idag av sjukvården. . Sjukvården måste detta på allvar. Dags att vakna och ta in kunskapen .

Gäst

#35

2016-05-07 14:36

Känner flera som lider i det tysta! Låt deras situation bli synlig och lös gärna den inom kort!
Ingela S
Gäst

#36

2016-05-07 15:16

Det här är en livsavgörande fråga, som måste tagas på största allvar. Många nyinsjuknade tillkommer varje år, och smittovägarna är långt fler än enbart från fästingar. Den internationella forskningen inom detta område har nått stora framsteg, och Sverige måste komma efter om vi skall hitta de bakomliggande orsakerna till många utmattningstillstånd befolkningen ofta drabbas av. Fler diagnostiserade och behandlade efter de rätta metoderna, innebär färre personer som behöver uppbära långtidssjukskrivning eller sjukpension från Försäkringskassan.


Gäst

#37

2016-05-07 18:09

Hoppas att svensk vård vaknar och hjälper oss sjuka , jag har fått ME diagnos för 6 månader sen

Gäst

#38

2016-05-07 18:36

För att min pappa drabbades oförklarligt av en infektion i pannloben för många år sedan. Infektionen orsakade epileptiska anfall. Han hade kort innan dess haft ett fästingbett. Orsaken till infektionen har aldrig hittats. Men vi misstänker att det var fästingbettet som gav honom infektionen. En orsak hade kunnat ge pappa jobbet som lokförare tillbaka...

Gäst

#39

2016-05-07 22:46

Lever med ständig värk efter obehandlad borrelia. Jag tillhör tyvärr dom som får kraftig hudrodnad och alla andra typiska symptom men visar inget på prov. Bor i ett fästingtätt område och har katter. Bävar för jag är rädd för att jag blir nekad antibiotika efter sista inflammerade bettet i höstas då jag turligt nog fick antibiotika men läkarenu fastslog att jag är allergisk mot fästingar! ! Förstår inte hur han kunde tro det när jag ätit akutdos av kortison i två dagar men svullnaden bara växte. Har alltid vänt inom tre timmar tidigare vid all allergi i många år. Får säkert en hel del bett i år också och ber till högre makter att jag träffar en läkare som kan något om borrelia och ger mej antibiotika utan tjafs för jag klarar inte samma helvete som jag gick igenom 20 11. Hur kan okunskapen vara så stor än när det är så vanligt med borrelia och finns mycket bra information i både FASS och på Läkemedelsverketså hemsida. Fästingproffessorn på Åland säger att max 60-70% visar något på prov så varför inte lyssna på honom så slipper vården flera som oss värkbrutna själar? De kan väl inte ha missat vad han sagt eller misstro honom? Rädslan för fästingar förstör den här underbara årstiden

Gäst

#40

2016-05-08 07:19

Min dotter är diagnostiserad med fibromyalgi, jag misstänker borrelia eller annan fästingrelaterad sjukdom. Misstänker stark att många sjuka bär på ngt från dessa kryp, både folk och fä. Hoppas verkligen att det går framåt med provtagningar och behandlingar och att insikten höjs.

Gäst

#41

2016-05-08 08:32

Egen sjukdom jag har nekats vård.Läkarens ursäkt var att om hen behandlade mig för borrelia så skulle hens läkarleg dras in jag fick leva med det.Tack vare TBE iborreliaföreningens hemsida kunde jag få kunskap om tillgänglig forskning och hjälpa mig själv

Gäst

#42

2016-05-08 20:27

Har fler vänner, som kunde blivit hjälpta av riktig us o behandling
Empe

#43

2016-05-09 00:25

Skärpning Sverige! Vi är tustentals som lider utan adekvata metoder för diagnos och behandling.


Gäst

#44

2016-05-09 12:19

Sverige är idag ett u-land vad det gäller vården och tillförlitliga tester för att fastställa borrelia.Det är så många som får felaktiga diagnoser och allt onödigt lidande ska vi inte tala om.

Gäst

#45

2016-05-10 06:39

Har sett flera drabbade av kronisk borrelia. Dom får ingen hjälp utan behandlas som psyksjuka. Min bästa kompis är mer eller mindre döende i kronisk borrelia. Förnekelseapparaten kring denna problematik är lika vidrig och ovederhäftig som för några andra kroniska tillstånd som läkarvetenskapen inte begriper sig på och som de inte heller verkar vara öppna för att skaffa sig kunskap om. .

Gäst

#46

2016-05-10 08:42

Jag har via mörkfältsmicroskopi fått bekräftat att jag har borrelia som jag säkert haft i flera år, trots att jag tagit elisa 2 ggr med neg svar. Väntar nu på remiss till infektion och hoppas att jag tas på allvar.

Gäst

#47

2016-05-10 17:23

Har själv borrelia sedan förra hösten och ser gärna att mer forskning görs!

Gäst

#48

2016-05-17 10:40

Min man hade ALS och jag misstänkte en borreliainfektion men vi fick göra allt arbete själv för att ta reda på om det var Borrelia och fick hjälp på alternativt håll med lång antibiotikabehandling. Jag har läst mycket och har förstått att vi i Sverige är långt efter i kunskap om detta.

Gäst

#49

2016-05-17 10:51

För att hela min familj, mina syskon m familjer och mina föräldrar är sjuka!

Gäst

#50

2016-05-17 11:50

för att jag har inte fått hjälp av vården och nu rensar och behandlar kroppen själv med naturliga hälsogörande preparat och tillvägagångssätt.