Rädda hörselklasserna på Solanderskolan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda hörselklasserna på Solanderskolan.


Gäst

#76

2016-04-19 16:23

Politiker! Sluta förstöra det som fungerar! Att tro att ni sparar pengar på att lägga ner Solanderskolan?! Varför ska hörselskadade elever behöva må dåligt då de integreras med hörande ! Att hörselskade går ensamma i hörande skolor är absolut ett helvete! Jag vet! Är hörselskadad själv!

Gäst

#77

2016-04-19 18:31

Bra skola som verkligen behövs

Gäst

#78

2016-04-19 18:48

Har varit elev i dessa klasser årskurs 1-6.

Gäst

#79

2016-04-19 18:52

Att de mest utsatta ska bli drabbade av besparingar är INTE ett samhälle som jag vill vara del av.

Gäst

#80

2016-04-19 19:18

För att jag tycker att det är viktigt för eleverna att skolan finns kvar.

Gäst

#81

2016-04-19 19:38

RÄDDA HÖRSELKLASSERNA! Ge fan i nedskärningar där det och besparingar på fel ställen!

Gäst

#82

2016-04-19 20:16

Hej! Är själv hörselskadad. Det är en viktigt miljö för barnen ska vara kvar, tryggheten och allt som finns i skolan. Tekniska hjälpmedel! Även föräldrarna ska slippa flytta! Mvh Anders
Gammal hörselelev.

#83

2016-04-20 03:44

Det är nu OERHÖRT viktigt att föräldrar och barn agerar utåt! (Ni har med er personalen och rektorn på skolan, men de är devis tystade uppifrån i byråkratin och kommer därmed i kläm...)

Visa er i media, ännu mer! Hittills har det givit bra effekt! Gå på BUN och Kommunfullmäktige, gärna med banderoller och plakat med texter som synliggör de funktionsnedsättningar som barnen har! Jag tror politikerna börjar fatta nu, att de inte ska offra barn för besvärande budgetunderskott inom Socialtjänsten. Tjänstemännen kanske också inser att de tänkt klantigt på andra sätt? Hur kunde man t.ex. ge personal och rektor så kort tid på sig för en konsekvensanalys??? Oförskämt och obegripligt!!! Ville man att de inte skulle hinna tänka ordentligt?

Som sagt: Visa er! Visa upp barnen! Klä i ord och i kött och blod vad som tycks vara mindre värt än två miljoner! (En siffra som är en ren lögn, något som föräldern Peppi Nash tydliggjorde med matematik i PT. Bra, Peppi!!!)

Kämpa! Väck den slumrande okunskapen och likgiltigeten hos kommunen! Det kommer att löna sig! 

Lycka till!!!


Gäst

#84

2016-04-20 05:53

För jag stöttar barnen som behöver denna klass då jag själv har hörselnedsättning och vet hur det kan vara i olika situationer särskilt när många pratar vilket sker ofta i en stor klass.

Gäst

#85

2016-04-20 06:18

Skola behövs för alla barn som har hörselnedsättning
Jag vet av egen erfarenhet hur livet kan bli å hur jobbigt allt är när man måste gå i "vanlig" skola med detta handikapp
Så LÅT skolan finnas KVAR!!!

Gäst

#86

2016-04-20 08:32

Otroligt viktigt för ALLA barn/ungdomar att få samma möjlighet till utbildning!

Gäst

#87

2016-04-20 08:42

Jag skrev under för att jag anser att om det finns en skola som är anpassad för barn som har svårt att klara sig i vanliga klasser så är det en självklarhet att dessa barn ska ha precis samma rätt att få den utbildningen som samhället kräver av barnen. Vilket även innebär viss speciell kompetens som kanske saknas i vanliga skolor.

Gäst

#88

2016-04-20 08:55

För en bra sak

Gäst

#89

2016-04-20 10:20

Helt sjukt att den enda skolan för våra älskade barn läggs ner...jag har bott i Luleå men valde att ta mina barn till sthm och från denna skolan och från Luleå kommun för att det satsas för litet i Luleå! Och nu lägger ni ner ända skolan i Piteå som jag gett så mycket beröm för! Att Piteå är så mycket mer mån om alla vi med hns och hns barn! Fy Piteå kommun! Tänk med hjärnan och hjärtat! Är ni lika låga som luleå kommun? Nä låt skolan få leva kvar den behövs för oss med barn med hns! Får man döva /hns barn norr om Skellefteå så måste man tydligen flytta om man vill att barnen skall få den utbildning dom har rätt till! Om man vill att dom får se att dom inte är själva med sina happar och ci'n, att kunna teckna med vänner mm
Gammal hörselelev

#90

2016-04-20 20:52

Verkar som om eleven Enya gör ett episkt jobb för saken! Har sett på annat ställe hur hon mailar med Ruth Rahkola på ett sätt som inte många vuxna skulle klara av. Vilken härlig tjej!!!

Av mailen att döma så verkar vår sak stärkt på bara några dagar, inte minst sedan den mediala uppmärksamhet som uppnåtts tycks ha fått politiker och tjänstemän att tänka till! Enyas sätt att fråga är genialt, likaså hennes sätt att bemöta de svar hon får...


Gäst

#91

2016-04-21 18:08

Har själv gått integrerat, mått dåligt, börjat hörselklass, växt så att det knakat!!

Gäst

#92

2016-04-21 18:47

Jag gick själv i en hörselgrupp fram till årskurs 6 - en gigantisk hjälp och fristad så jag kan tänka mig att en hörselklass är en ännu större tillgång!

Gäst

#93

2016-04-21 19:20

För att jag vet att den skolan har varit utomordentligt bra!
Malin

#94

2016-04-21 20:14

"En människa med funktionsnedsättning är egentligen ingen människa med särskilda behov, utan en person med alldeles vanliga behov som måste tillgodoses med särskilda insatser"


Gäst

#95

2016-04-21 20:40

Barn med hörselnedsättning har samma rätt som alla andra till en välfungerande skolgång!

Gäst

#96

2016-04-21 21:12

Min man är hörselskadad och har gått i hörselklassen i Öjebyn, han fick mycket stöd och hjälp under sin tid i skolan...ett barn som har hörselskador orkar inte vistas i stora klasser med mycket liv och stoj dom behöver lugn och ro för att kunna tillgodo göra och lära sig skolämnena....det finns annat i kommunen som man istället kan skära ned på!
Jusow

#97 Illa nog att döva och hörselskadade inte alltid ges möjligheten att lära sig teckenspråk!

2016-04-21 21:42

Det är illa nog att döva och hörselskadade inte alltid ges möjligheten att lära sig teckenspråk för att kommunicera utan oro att missa något.

Nu har dessutom en kommun kommit på att man ska lägga ner en hörselklass. Dvs att de döva och hörselskadade inte ens har rätten att träffa varandra för att slippa känna att man är ensam i världen om att höra dåligt. Fy skäms!


Gäst

#98

2016-04-22 01:26

Jag förstår behovet. Det är viktigt att behovet uppmärksammas!

Gäst

#99

2016-04-22 04:02

Det är så självklart att stödja detta. Behöver inte sägas mer.

Gäst

#100

2016-04-22 06:29

Det är inte rätt mot barnen ❤ alla barn har rätt att få den undervisning de behöver oavsett handikapp ☺