64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#351

2016-03-24 09:31

Jag vill kunna leva trots att jag är sjuk.

Gäst

#352

2016-03-25 15:58

Sverige börjar luta åt fel håll.

Gäst

#353

2016-03-25 19:59

Viktigt att höja sjukförsäkringen och taket på bostadstillägg till minst 7500 kr. Så sjuka slipper leva i fattigdom som de flesta sjuka och och funktionshindrade gör idag

Gäst

#354

2016-03-25 22:37

För att jag vill ha rättvist samhälle .

Gäst

#355

2016-03-26 10:51

Ingen ska behöva leva fattig i Sverige som de sjuka och skadade får göra i dag
Blommiz
Gäst

#356

2016-03-26 22:37

Därför att jag också har sjukersättning..Är ensamstående och har det mycket svårt att få ekonomin att gå ihop varenda månad.!! Känns psykiskt så gränslöst jobbigt..Att även den usla ekonomin lägger ytterligare börda på det dåliga måendet och den dåliga självkänslan..Inte konstigt om människor "ger upp och gör slut på lidandet" s.a.s. :-( 


Gäst

#357

2016-03-27 08:34

Jag skrev på denna petition dels därför att jag känner flera som försöker leva på sjukersättning och har sett hur tufft de har det, dels av egen självbevarelsedrift. Jag är inne på mitt tionde år med utmattningssyndrom och har haft sjukpenning större delen av den tiden. Vid nästa läkarbesök (i april) kommer jag att få "hjälp" att söka sjukersättning, och jag har aldrig varit högavlönad, så sjukpenningen har förstås inte heller varit särskilt fet. Jag är rädd för framtiden. SÅ rädd.

Gäst

#358

2016-03-27 11:46

Har själv artros,fibromyalgi och vanlig RA.
Och vet hur man mår när värken är som värst.
Om man dessutom måste klara sig på dålig inkomst är livet allt annat än bra.
M V H Kristin Titti Björklund

Gäst

#359

2016-03-27 20:55

Skulle nog vara bostadslös och leva på social bidrag om inte min familj fanns.

Gäst

#360

2016-03-27 23:46

Politiker måste förstå att man straffar människor som blir sjuka som redan har det svårt. Att leva på ca. 6500kr/mån efter skatt som jag gör är bedrövligt. Jag vill vara frisk och jobba och tjäna pengar så jag klarar mig men det kommer aldrig hända.

Gäst

#361

2016-03-28 01:17

Vi måste ha råd med migrationen skriver REGIMEN men varför måste vi inte ha råd med att ALLA skall ha en dräglig ekonomisk situation? I Sverige skall man acceptera att tvingas leva resten av livet under EUs fattigdomsgräns

Gäst

#362

2016-03-28 11:18

Att någon blir sjuk av något slag är inte nånting som någon vill. Är man väl där så slås benen undan på den som är sjuk hela tiden. Inte nog med att man kämpar mot smärta, man kämpar mot sjukvården, försäkringskassan,ekonomin och allt annat.Att vara sjuk så är man bottenskrapet som ingen vill kännas vid. Det är en nagel i ögat, speciellt för alliansen. Vi är en kostnad, vi tvingas betala mer skatt per krona än de som jobbar och att få 64,7% om man nu inte skulle bli frisk så tvingas vi leva under gränsen för vad som kallas fattigdom. Sparka på de som redan ligger är ett uttryck som passar väl in på de som är sjuka.

Gäst

#363

2016-03-28 14:02

O man lever på marginalen och sedan blir sjuk så kraschar ekonomin och samhällets sk trygghetssystem finns vad jag kan se inte .Är man fattig ensam och sjuk blir man övergiven av samhället och av sjukvården . Då ska man helst ligga hemma och svälta och avlida i tysthet.

Gäst

#364

2016-03-28 17:48

För att jag är trött på att ha alldeles för lite över varje månad och vända på varje krona och få avvara saker i livet för att pengarna inte räcker till något. Bara för att man har sjukersättning ska man inte straffas för det och alltid hamna mellan stolarna varenda gång

Gäst

#365

2016-03-28 18:10

Jag själv är 30 år och uppbär sjukersättning. Ersättning som är beräknad på mina år som föräldraledig och sjukskriven. Alltså är min ersättning beräknad på en "inkomst" som redan är lägre än en tänkbar förvärvsinkomst.
Detta känns riktigt surt! Jag är FÖDD sjuk men gjort ALLT för att komma ut i arbete men inte kunnat det pga av mina sjukdomar.
Att sedan mitt i den sorgen få sjukersättning som ett straff är fruktansvärt!
Jag skulle ju aldrig kunna klara mig ekonomiskt ens ensam än mindre kunna försörja mina tvillingkiĺlar.
Och när jag skaffade dom visste jag inte om mina medfödda sjukdomar/syndrom. Tyvärr!
Sjukvården hade kunnat berättat det för mig men istället så gjorde de mig sjukare och skickade runt mig och jag fick höra att jag inbillade mig, att man inte kunde ha så ont när man var så ung etc.
Men nu tog det tills jag var 25 för mig att få reda på att jag har Ehlers Danlos Syndrom och tills jag passerat 30 år till jag fick reda på att jag även har adhd och autism. Där utöver återkommande deppressioner-vilka jag garanterat inte behövt få OM jag bara fått veta tidigare vad som felade mig. Så jag kunnat anpassa mig efter det istället för att försökt "passa in" och göra lite mer och lite bättre... HELA TIDEN OM OCH OM IGEN!!!!

Idag sitter jag istället här och får låta min man försörja mig. Hade det inte varit för att min pappa dött förra året endast 65 år gammal och jag FÖRHOPPNINGSVIS pga av det kan komma att sälja hans dödsbo och betala av en del av lånet på vår gård (min mans släktgård) så hade vi fått sälja den och flytta härifrån till en minst lika dyr hyresrätt för man får ju inte äga nåt för att få hjälp av staten.. sen om det nu råkar vara billigare spelar ju ingen roll...
Men är ju helt sjukt att man ska behöva mista en förälder för att kunna vara så självständig att man kan behålla sitt boende...
Eller om man nu får ha sina föräldrar i livet- tigga och be om pengar ifrån dom.
Jag begär inte lyx och överflöd. Men för de dryga 6000:- jag får ut varje månad så kan jag inte både bo och äta. Än mindre ha råd med sjukvård, mediciner, tandvård och allra minst ta mig dit!!! 10 mils resa tur och retur utan möjligheter till kommunala färdmedel.
Sen att man skulle må mycket bättre med HÄLSOSAMMA LÄKEmedel och behandlingar via massörer/kiropraktor/naprapat är ju en annan sak. Det staten bekostar och man är tvingad till att ta är SJUK vård. Dövar symptom så man hela tiden förvärras och så är cirkeln sluten...
Man är en bricka i ett spel man aldrig velat deltaga i utan chans att ta sig ur! Man har INGET värde som sjuk i samhället.
Överallt får man höra om denna gruppen av människor som belastar samhället. Den här gruppen av människor som inte VILL jobba.

Det jag undrar mest är bara hur man kan tro att någon VÄLJER att leva fattig och bli utnämnd till en parasit utan värde?
Man väljer inte att stå utanför hela livet.

Gäst

#366

2016-03-29 06:37

För jag själv lever med sjukersättning och i denna grymma fattigdom!
Eva

#367

2016-03-29 19:46

Efter att ha arbetat i 21 år får jag 4898 kr fs i sjukersättning. 


Gäst

#368

2016-03-30 00:26

Av rädsla för att behöva leva i fattigdom både nu och som ålderspensionär fram till min död! Jag satsade ALLT för att bidra till Sveriges BNP genom många års universitetsstudier, men blev svårt sjuk. Förlusten av ett arbetsliv tog många år att smälta och det gör ännu ont! Men då jag sannolikt kommer leva 30-40 år till vill jag ha möjligheten till ett drägligt liv.


Gäst

#369

2016-03-30 08:02

För att jag är en av dom det handlar om

Gäst

#370

2016-03-30 08:51

Jag lider själv av extrem smärta i leder och muskler och rygg. Har varit sjukskriven i 6 år snart och nu vill fk ha ut mej på städ jobb. Det kan bara gå år ett håll. Kunde skriva en bok om hur jag blivit behandlad i vården m.m.

Gäst

#371

2016-03-30 10:26

Det är inte humant att sjuka människor inte kan försörja sig, för att människor är sjuka. Sjukpensionärer är den grupp som varken fått skattelättnad eller höjt bostadstillägg. Idag är det inget parti som lyfter denna fråga, för sjukpensionärer.
Dom är totalt bortglömda och detta råder absolut inte under Mänskliga rättigheter.

Gäst

#372

2016-03-30 10:27

Det är viktigt att alla skall kunna leva under bra förhållanden.

 


Gäst

#373

2016-03-30 11:39

För att jag tycker inte det är rätt att det är så låg ersättning.

Gäst

#374

2016-03-30 13:00

Har själv sjukersättning 50%

Gäst

#375

2016-03-30 13:56

Jag tillhör själv dem som kämpar med dålig ekonomi på grund av sjukdom. Jag har 50°/. sjukersättning som för mig är 4442:- efter skatt.