64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#301

2016-03-15 11:26

Sjukers.följer inte löneutvecklingen. Den följer inte höjda hyror el el förhöjda matkostnader. Vi överlever knappt. Efter tvist om barn efter skilsmässa blir det inget över o mat..finns bara till barnet. Jag äter när jag inte orkar stå på benen längre. Soc.ser endast till inkomst från FK ej situationen=bistånd nekas. Sökt stöd gm  Giving people gick bra först sen nästa gång ringde mutt x o det blev tvärstopp. Så hjäkp med mat/kläder från dem får jag inte. De vet ju inte att han fortf.försöker styra mitt liv..barnet misshandlas o vanskötts. G.P valde att tro honom o sa nej till hjälp för oss. Så ja - vi känner snart...varför leva över huvudtaget?? Är detta nya Hitlertiden.där vi typ avrättas i det tysta en efter en...för att vi är annorlunda?....


Gäst

#302

2016-03-15 12:23

Darfor att de sjukskrivna ska ha samma ratt till ett vardigt liv som andra!
De friska fick over 100 miljarder I jobbskatteavdrag manga sjuka blev av med alla sina inkomster och kastades ut I en oviss framtid
De som inte hade slaktingar som hjalpte har nog inte klarat sig en del !
Manga har inte ens fatt rehabilitering el hindrats fran att komma tillbaka till sina arbeten
Fordomar harskar
Nu leverven del helt utan ersattning medans andra for en lag sadan som ligger under EUs fattigdomsgrans !!!

Gäst

#303

2016-03-15 13:28

Jag är en fattig ensamstående sjukpensionär med en tonåring med diagnoser.....

Gäst

#304

2016-03-15 13:34

Utanförskap är ju inte ok i dagens Sverige
Och om det gäller för alla så ska det gälla våra pensionärer och sjuka också. Man väljer inte att bli skadad eller sjuk, så putta inte undan oss och låt oss klara oss bäst vi kan. Vi klarar oss inte på den låga ersättning som finns idag utan måste leva på andra eller stanna i ett förhållande som är direkt skadligt. Utstötta bortglömda och lämnade att klara oss bäst vi kan är dagens politik. Den regering som ändrar på detta och ger oss en levnadsstandard som är human kommer att få våra röster i nästa val.

Gäst

#305

2016-03-16 07:32

Ingen ska behöva vara fattig i Sverige. Det ska även gå att påverka sin inkomst med deltidsarbete. Många kan arbeta lite trots livslång sjukdom/handikapp. Låt individer som vill och kan jobba få göra det. Men miniminivån måste räcka till en skälig levnadsstandard.

Gäst

#306

2016-03-16 08:39

Ingen, INGEN ! ska behöva leva i fattigdom !

Gäst

#307

2016-03-16 08:47

För att det är så bra att det blir uppmärksamhet runt de här frågorna, för att jag tycker det måste göras något.
-Och här är en petition som belyser hur verkligheten ser ut.

Gäst

#308

2016-03-16 10:46

En anständig sjukersättning som man kan leva på är viktigt för alla eftersom vem som helst kan drabbas av kronisk sjukdom eller arbetsskada.

Gäst

#309

2016-03-16 21:43

Jag har varit ½ tidspensionär i 35 år, jobbat på en svältlön, sökte rehabiliteringgshjälp via FK efter en ryggskada men där ville man att jag bara skulle stanna hemma (32 år då), skaffade jobbet själv och har dessutom haft borrelia i många år, nu är jag helt slut orkar inte ens vara folkpensionär och njuta av livets slutskede.

Gäst

#310

2016-03-16 21:59

Då både jag min man och barn lider av sjukdom, fibromyalgi , eds , reumatism, hjärtproblem , diabetes och högt blodtryck så är risken stor att vi hamnar i systemet innan 65 år.

Gäst

#311

2016-03-16 22:55

För att alla som är sjuka har ju det jobbigt å tungt utan att ha för lite pengar
Men det underlättar att få slippa oroa sej för att pengarna inte räcker till att sköta hand om sej ❤️

Gäst

#312

2016-03-17 15:28

Vällovligt initiativ !

https://josefboberg.wordpress.com


Gäst

#313

2016-03-17 22:44

Sjukersättning en borde ha samma nivå som en medelmåttig lön

 Det är en försäkring och man väljer inte att bli sjuk. Krockar du din bil vill du ha ersättning så du kan köpa en ny- och vi vill kunna leva på vår sjukersättning. 

Jag ser gärna strängare regler för att få sjukersättning och mycket kontroller om ni höjer ersättningsnivåer,  på det sättet får vi som har goda skäl och inte fuskar ett bättre liv. 

Som det är nu straffas man mångdubbelt... Man blir sjuk fattig isolerad och i värsta fall ännu sjukare och bostadslös.


Gäst

#314

2016-03-19 07:54

Jag har själv en i min nära krets som efter för haga krav och stress i sitt arbete utvecklat en utbrändhetsdepression som hon nu haft under ett par års tid Under en lång tid arbetade hon heltid trots att hon inte mådde bra och det hela resulterade i en helt utvecklad utbrändhet som hon nu dragits med under ett antal år. Efter detta har hon varit sjukskriven i olika grad men nu verkar det som om hennes doktor på VC tycker att hon skall gå upp från halvtid till 6 timmar och därefter heltid. Jag begriper inte hur denne dr tänker är det inte bättre att jobba halvtid tills man känner sig helt bra och klara detta än att tvingas upp i heltid och ramla ihop igen, Kan ju inte vara bra för en människa att tvingas av sin läkare upp i arbetstid och gå igenom sådana misslyckanden därför att man inte klarar av det utan åter igen får ökade symtom gång på gång. Jag tycker att det är oansvarigt av läkare och försäkringskassa att ge sig på sjuka personer Däremot är det bra när den som är sjukskriven får möjlighet att arbetsträna och sedan gå upp i arbetstid när de känner sig förbättrade. Att bara gå hemma som ss tror jag inte på. Ta tag i att ordna jobb til lalla arbetslösa ungdomar och alla som vi tagit emot som flyktingar för där har vi en gigantisk kostnad att ta hand om och om inte flertalet av dessa kommer i egen försörjning så bär det utför med ekonomin.
En som är tämligen besviken hur mycket styrs numer.

Gäst

#315

2016-03-19 21:21

Min son, och svägerska är 2 av dessa människor.

Gäst

#316

2016-03-20 04:51

För man orkar inte leva med så lite pengar

Gäst

#317

2016-03-20 05:56

Både en av mina söner, min svägerska och en av mina bröder är beroende av denna inkomstkälla. Jag vill de ska ha samma möjligheter som jag eller någon annan att leva ett drägligt liv och kunna göra resor och annat, de har ingen möjlighet att påverka sin inkomst då alla deras funktionsnedsättningar omöjliggör en återgång till arbetet.

Gäst

#318

2016-03-20 16:36

jag får ut 7294 kronor efter skatt

Gäst

#319

2016-03-21 18:04

Det är en superviktig fråga! De kroniskt sjuka är en bortglömd grupp.

Gäst

#320

2016-03-22 17:44

Jag lever som om man inget var värd nu när man är sjuk . Jag har inte råd med tandläkare eller en del av min medicin , jag har även en son med funktionshinder , har inte råd med hans skor som kostar från ortopeden . Jag skäms att jag lever så och bara för att jag är sjuk

Gäst

#321 Re:

2016-03-22 17:50

#1: -  

 Dags för en förändring....Vi som är sjuka ska väl oxå klara av våra ekonomiska åtagande....


Gäst

#322

2016-03-22 19:39

För att det är vansinne att döma folk till fattigdom för att de är sjuka

Gäst

#323

2016-03-22 19:47

Något måste göras åt sjukersättningens fattigdoms% - de måste uppdateras så de följer förväntade sjuklönenivåer.

Gäst

#324

2016-03-22 20:33

Vi måste kunna ha ett värdigt liv även om vi blir sjuka.

Gäst

#325

2016-03-22 21:19

Jag vill kunna göra saker med min dotter och även kunna köpa nått fint till mig själv ibland