64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#276

2016-03-13 00:00

Detta måste ändras! Väldigt orättvist och kränkande! :(

Gäst

#277

2016-03-13 01:53

Leva under existensminimum under flera decennier. Decennier! Barnen får växa upp i denna misär. Barnen får ständigt höra när de växer upp att mamma inte har råd. Man säger till dem att vi måste vänta tills vi får pengar. Barnen svarar då "men mamma du har ju aldrig några pengar". Välja vad man ska prioritera. Tandläkaren, ta cellprov, mammografi, glasögon, mediciner, behandlingar som kan lindra smärtan, inte råd att åka buss, eller ens att träna, åka nånstans på semester med barnen, göra något roligt med barnen, ha en hobby, gå på bio, låta barnen vara med i något fast de har en uppenbar talang, inte ens ha råd att skicka med en frukt till skolan varje dag, för att inte tala om lyxen att gå till frisören med sig själv och barnen, ja faktiskt inte ens råd att äta sig mätt varje dag. Låtit barnen äta men låtit bli själv för att de ska bli mätta, gå och lägga sig med skrikande mage, gråta i duschen för att barnen inte ska höra. Det har långsamt blivit värre och värre så att man tänkt att nu orkar jag inte längre. Men det är kanske det som är meningen... att vi ska utrotas? Det kostar att vara sjuk. Tack! Tack! Tack!


Gäst

#278

2016-03-13 02:36

Eller 64,7 % av en deltid att leva på. För att man hade jobbat deltid medan barnen var små och aldrig hann gå upp till heltid innan man blev sjuk. Medan barnens pappa/pappor alltid jobbat heltid och p g a att jag ensam tagit hand om barnen kan de få en bra pension. Blivit utsliten av att ensam dragit hela lasset.


Gäst

#279

2016-03-13 04:47

Min man hamnade i en utmattningsdepression 08 efter att ha öppnat eget. Hade inga skyddsnät vi levde på min inkomst i 6 månader . Två vuxna och två barn. Fick ingen ersättning från Försäkringskassan . Jätte struligt . Sökte social hjälp. Fick lämna in kontoutdrag. Bara min inkomst och barnens studiebidrag 6 månader bakåt och mannen som hade 0 i inkomst, inga tillgångar på banken. Enligt socialen tjänade jag så bra att jag kunde försörja hela familjen. Jag är undersköterska inom äldreomsorgen??? Efter mycket om och men fick han ersättning från f kassan. Baserad på en årsinkomst på 150 000. Som ny öppnad företagare hade han en periodiseringsfond som han tog pengar ifrån varje månad så att vi skulle klara oss de första åren innan firman kommit ordentligt igång. Men de pengarna räknades inte in som inkomst vid utbetalning från F kassan. Min man var svårt psykiskt sjuk för det visade efter olika turer på psykiatrin att han har ADHD och att hans bipolära sjukdom bröt ut i samband med utmattningsdepressionen. Detta tog ca 4 år att komma fram till. Under tiden hann han bli utförsäkrad? Slutade med inläggning på psyket. Sjukskriven och sen ut igen på olika praktikplatser med ändå sämre inkomst en som sjukskriven. Idag efter att ha arbetat heltid i två år, han fick nämligen inte 50 % sjukersättning eftersom att man ansåg att han kunde vila mellan besöken hos kunderna eller om affären där man hämtade material var stängt. Eller säga till sin chef att - " Ursäkta om jag lägger upp fötterna på bordet och vilar en stund!" Eller hur, det fungerar ju så i arbetslivet att alla har förståelse för varandra?? Nej allt handlar om pengar. Hans kämpande för att vara kvar i arbete , på grund av att ha det bättre ekonomiskt blev han helt sjukskriven oktober 2014. Arbetsgivaren sa upp honom i December 2014. I ett rekommenderat brev. Han trodde det var en julbonus då han kämpat och varit utlånad till olika ställen , så att hans chef tjänat en hel del på honom,. Han hade en lönebidrags anställning. De skriv på för en ny period i augusti 2104 för att det ramlade in jobb? Men i det rekommenderat brevet var en uppsägning på grund av arbetsbrist?? Den smällen tog hårt. Han lämnade in om hel sjukersättning i September 2015. Han orkar inte längre. Har varit ute och provat . Men det fungerar inte på grund av hans psykiska ohälsa. Det finns ingen plats för dessa på arbetsmarknaden. Nu är det nästan  klart att han ska få hel sjukersättning. Jätte glad över att slippa jaga sjukintyg och förnedra sig på arbetsmarknaden. Men 64,7% av inkomsten. Baserad på en tidsram gör att han kommer att få ut 7500/månad. Hur ska vi överleva? . Eftersom att vården brister så stort har jag som anhörig fått varit vårdkoordinator åt min man , vår äldsta son med ADHD och vår yngsta med Autism och samtidigt arbetat 100 % inom äldreomsorgen med dess stora sparkrav , vilket innebär dåliga arbetstider med för lite tid för återhämtning, mindre personal och mer arbetsuppgifter och större krav av arbetsgivaren, social styrelsen med orimliga mål som inte går att uppfylla. Jag har under dessa år inte haft tid att stanna upp och lyssnat på kroppens signaler. Så när det började ordna till sig med vad alla hade för olika sjukdomstillstånd och rätt mediciner. Är jag helt sjukskriven sen 5 Maj 2014. Ett utslitet knä. Carpal tunnel operationer bägge händerna. Vänster  blev fel vid operation. Väntar på att min utredning på LÖF ska bli klart. Får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst? Får jag invaliditetsersättning för bestående men? Akut stressreaktion psykiskt. Mannen med sin inkomst 7500. sönerna på aktivitetsersättning och jag på 75 % av min inkomst. Slut från AFA, slut på olycksfall försäkringen?? Hur ska vi överleva? Därför har ni min namnunderskrift. Jag skulle önska att fler förstod vad Alliansen lyckades med. Vi har fattigdom i Sverige. De som har arbeten ska belönas. Vi mindre lyckligt lottade ska bli bestraffade. Att vi har hamnat i den situationen vi är i.- Är inte vårat eget fel. Det är på grund av samhället. Där policyn är "Skit i andra och sköt dig själv!"


Gäst

#280

2016-03-13 10:14

För att det här är viktigt och kan drabba oss alla.

Gäst

#281

2016-03-13 14:37

Så många människor , har det så svårt.

Gäst

#282

2016-03-13 14:39

Jag har personligen varit i denna sits under ett antal år och blev för ett halvår sen beviljad sjukersättning !
Kan inte påstå att jag är rik...men man orkar inte tjafsa..

Gäst

#283

2016-03-13 18:12

Ovillkorlig Basinkomst = Medborgarlön , ja tack.
En mänsklig rättighet.

Gäst

#284

2016-03-13 23:26

Jag har själv i min unga ålder på 21 år blivit sjuk så jag har aldrig kunnat börja arbeta och har kämpat hårt för att få de stöd och behandling jag nu erfarar. Jag har goda hopp om att bli helt frisk till 30 års ålder om inte alltför stora påfrestningar, avbrott och stress infaller som stör tillfrisknandet. Jag har själv vänner som infaller sig i de omständigheter och levnadssituation som berättas om här och jag vet att de förtjänar bättre. Jag vill själv vara säker att om jag aldrig kommer bli frisk utan hamnar i samma läge så är förhållandena bättre än vad de ny är, och jag tycker att mina vänner förtjänar ett värdigt liv där de undslipper onödigt lidande utöver sin sjukdomsbild

Gäst

#285

2016-03-13 23:59

Jag har levt på garantinivå i ca 7 år. Oron för ekonomin finns där konstant. Jag skulle vilja jobba, men utbildning även på 25 % innebär 100% vilande ersättning. Dvs helt andra regler mot vad som gäller vid arbete..
Detta gör att jag sitter fast i min oro för ekonomin. Jag kan inte jobba med vad som helst. De yrken som jag skulle kunna utföra kräver utbildning. Men att gå en utbildning utan någon form av försörjning går inte. CSN är inget alternativ, då mina terminer är slut..
Mitt enda hopp är att ersättningen höjs och att reglerna för utbildning vid sjukersättning ändras!

Gäst

#286

2016-03-14 07:32

Jag skrev på för att jag tycker att det är fruktansvärt att vi som är sjuka/fuktionsnedsatta blir trampad på precis som att vi har valt att bli sjuka/ fuktionsnedsatta. Vi har inte råd med våra hjälpmedel, gå till tandläkaren, köpa vissa läkemedel eftersom dom inte ingår i högkostnadsskyddet, vi har dessutom inte rätt att ta lån eftersom vi har alldelens för liten inkomst så vi kan aldrig bo i ett hus som vi kan handikappanpassa efter vårat eget behov, vi har inte råd att flytta ihop med sin respektive om den inte tjänar otroligt bra för då förlorar vi en massa andra saker, ja listan kan göras lång! :-( De stora förlorarna i detta är återigen barnen till dessa kämpar till föräldrar, som dagligen får se sina föräldrar slita sitt hår för att barnen ska ha det bra, men sakta rasa själva för att de inte har råd med livsviktiga saker till sig själva!!!

Gäst

#287

2016-03-14 09:27

Är själv en av dom fattiga .

Gäst

#288

2016-03-14 09:46

Skrev på därför att sjukersättning i dag är omöjlig att klara att leva på. Får låna för att klara månadens kostnader varje månad ! Lever på anhöriga och vänner samt kreditlån.

Gäst

#289

2016-03-14 10:30

Självklart!

Hubler

#290

2016-03-14 10:34

man måste få ha råd med sina bönor och sitt fläsk


Gäst

#291

2016-03-14 11:15

Vi kan alla hamna här!

Gäst

#292

2016-03-14 15:29

Blev påkörd precis efter att ha avslutat 3-årig högskola 2000--fick hela min tillvaro/framtid förstörd bara för att sen även bli överkörd av både försäkringskassa och försäkringsbolag (IF) har levt på lägsta inkomst sedan dess--mycket bitter på ett samhälle som påstås vara så bra :-(

Gäst

#293

2016-03-14 16:28

För att jag håller med i varje bokstav i den. Själv förvägras jag sjukersättning trots att jag är svårt funktionshindrad och inte kan göra någonting i mitt hem, inte ens laga middag till mig själv. Men jag kämpar för min rätt till sjukersättning-en dräglig sådan, inte som den ser ut idag.

Gäst

#294

2016-03-14 18:04

För att sjukpenningen är ett dåligt skämt! Den är på tok för låg, hur ska det gå klara sig på den låga ersättningen??!? Gör någon det?

Gäst

#295

2016-03-14 19:24

Anser att det är en självklarhet att Alla människor får leva ett värdigt liv.

Gäst

#296

2016-03-14 20:20

Den belyser en väldigt viktig sak

Gäst

#297

2016-03-14 20:54

Är själv ett "offer" i den här historien.
Jag har "förlorat" ungefär 150 000:- varje år sedan 2003 pga att jag var "dum" nog att "dra på mig" ett diskbråck, som senare "utökats" med två till. FK tycker jag har begått ett "generalfel" då man valde att koncentrera sig på att jag pga en stroke har ett "uselt närminne" istället för att se att det faktiskt var min usla rygg som "placerade" mig i denna "situation". Och sen får Ni försöka lägga till de invektiv Ni kan komma på, för att "krydda" historien med - lämpligen mellan varje ord!
Enea

#298

2016-03-14 22:46

Jag är välutbildad och hade ett bra jobb. Men sedan blev jag kroniskt sjuk och idag tvingas jag leva på min man eftersom jag har så låg sjukersättning!


Gäst

#299

2016-03-15 06:50

Alla kan bli sjuka! Alla har rätt till ett bra liv även om man har en skada.

Gäst

#300

2016-03-15 07:49

För att jag själv har sjukersättning och vet hur svårt det är leva på dessa "allmosor"