Behåll Estetprogrammet i Arvika!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Behåll Estetprogrammet i Arvika!.


Gäst

#1

2016-02-26 13:58

Arvika har en unik position som kulturell förebild för andra kommuner i Sverige. Musikhögskolan Ingesund ger en av de bästa musiklärarutbildningar som finns att få i vårt land. Men det är viktigt med grundpelare till den högre utbildningen. Utan grunden kan inte kvaliteten säkras. Arvika behöver ha en god grund i sitt musikliv för att staden ska fortfara att vara en oas för högre musikutbildning.

Gäst

#2

2016-02-26 14:09

För att sparsamhet är ingen dygd när jag genom åren hört och sett eleverna växa och fått andra att växa av det vi alla behöver; alla konstarter är nödvändiga för vår värld! Det är fel ekonomi att stoppa kultur!

Gäst

#3

2016-02-26 17:43

Arvika är kultur. Ingesund legendariskt. Låt bygden o konsten få leva i denna vackra o harmoniska del av vårt land.

Gäst

#4

2016-02-26 18:29

Jag har själv gått på estetiska programmet i arvika och skulle rekommendera alla konst-och musikintresserade ungdomar att göra det gymnasievalet.

Gäst

#5

2016-02-27 01:20

Jag tycker att det behövs en kommunal estetisk gymnasielinje inte bara en gymnasial friskola

Gäst

#6

2016-02-27 08:01

Kulturstaden Arvika utan estetprogrammet=nej.

Gäst

#7

2016-02-27 18:44

Det är viktigt för musiklivet i Arvika och för högskolans och folkhögskolans fortsatta existens.

Gäst

#8

2016-02-27 20:34

En viktig del av mitt eget liv och en stor anledning till varför jag idag jobbar med musik och gick Musikhögskolan! En viktig del för Arvika och för vår kommunala musikskola!

Gäst

#9

2016-02-28 03:11

För att det inte finns nåt alternativ!

Gäst

#10

2016-02-28 09:31

Min släkt kommer ifrån Arvika. Kultur har präglat staden liksom den fortfarande gör, än så länge. Tror att bevarandet av kulturen i staden Arvika är viktigt för att fortfarande ha Arvika på kartan.

Gäst

#11

2016-02-28 09:57

Tar Arvika bort estet så flyttar jag i protest och kommer aldrig tillbaka. Bästa 3 skolåren man kan tänka sig. Had a f*cking blast!!!

Gäst

#12

2016-02-28 13:03

Det estetiska programmet är en av de största grundläggande byggstenar för svenskt musikliv och utbildar studenter till att bli insiktsfulla, ansvarstagande och reflekterande samhällsmedborgare. Arvika har ett av de mest kreativa estetgymnasium i Sverige och kan inte ersättas med något annat.

Gäst

#13

2016-02-29 05:58

Viktigt att behålla denna linje.
Sara

#14 Re:

2016-03-04 19:40

#1: -  

 Ja

Jonas Swanö

#15

2016-03-04 22:34

Krav på konsekvensanalys av en nedläggning är något tjänstemän och politiker i ärendet bär ha besvarat, och i bästa scenariot offentligt. Få sökande är för klent underlag. Vad är orsakerna till det?

 

Hur ska vi som arbetar och befinner oss i kulturlivet kunna stötta och engagera oss överhuvudtaget i en utbildning, som är grundläggande för framtida välmående och dessutom en, där många bland mig växt upp och lärt för livet. 

Då syftar jag på deltagande i ett förebyggande arbete "det är färre som söker den här utbildningen, kan vi ta hjälp av personer utifrån, var finns det intresse för att den här utbildningen kan fortgå, möjligheter inom branschen" med mera.

 

Jag är rätt övertygad om att det inte skulle vara någon bland de jag arbetat med, eller läst tillsammans med som skulle säga nej till att bidra till stöttning för  en fortsättning och utveckling av musikestet eller liknande utbildning där eleverna deltar i kreativa läroprocesser.

Svårt att bidra utan kommunikation och delaktighet, speciellt om det är försent.

 

Jag läste själv Musikestet, har jobbat med musik och det jag vill, i 10 år nu och har inga planer på annat. Jag återkommer än idag ofta till de åren + centralskolans Centralshow och får frågetecken att bli utropstecken tack vare erfarenheterna därifrån.

Nej, det säger inte så mycket om mig som person. Det säger något om de lärare och förebilder som jag hade förmånen att få förtroende och bekräftelse av.

JonasMusik

#16

2016-03-04 22:37

En stor del av Arvikas kulturliv jämsides Musikhögskolan. Stort misstag om ni lägger ned. Det kommer att märkas. Solhagas musikestet borde uppskattas av kommun likväl som Musikhögskolan. Satsa på kulturen, det kommer lyfta Arvika. Om estetprogrammet försvinner hugger ni er själva i ryggen.

Niklas Nord

#17 Ett måste för en levande kulturstad

2016-03-05 01:39

Kvalitet kostar. Kultur är en hörnpelare i ett framgångsrikt samhälle.


Gäst

#18

2016-03-08 09:42

ett av mina barn har gått estetlinjen i Arvika bra lärare samt att kunna anknyta till Ingesund . Hon studerar nu på operahögskolan i Hannover , eftersom drama inte fanns i Arvika har ett annat av
mina barn gått teaterestet i Karlstad
Han tänker söka Dramatens scenskola . Självklart skall estet ämnena finnas på gymnasiet i kulturstaden Arvika !