RÄDDA ASKIMSBADET – AMUNDÖN – SKINTEBO

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition RÄDDA ASKIMSBADET – AMUNDÖN – SKINTEBO.


Gäst

#101

2016-03-02 22:21

Det finns mer lämpliga platser att bygga tillfälliga boenden på. Vi har gott om plats i Sverige, ingen ide att den redan belastade urbaniseringen av storstäderna förvärras. Tvärtom borde man fylla på i mer glesbebyggda områden. Med vänlig hälsning MM.

Gäst

#102

2016-03-02 22:28

Sverige är ett stort land, varför trängas i storstäderna? 4C

Gäst

#103

2016-03-03 14:17

Hjälp gärna de som verkligen är flyktingar
Men fördärva inte för oss som bildat land.

Gäst

#104 Re:

2016-03-03 20:00

#11: -  

 Min man och jag delar samma oro som ni. Våra barn går på samma förskola och vi anser det är inte tryggt för våra småbarn. Tyvärr avfärdas våra önskemål om ett föräldramöte från förskolechefen som anser att han har inget att göra med detta. Tråkigt synpunkt om man inte vill hjälpa till att skapa en säker förskola! 


Anonymous

#105 Re:

2016-03-04 08:28

Orolig

#106 Re:

2016-03-04 09:06

#11: -  

 Förstår er oro. Killen som skriver att ni har fördomar har garanterat inga egna barn.

då är det lätt att vara kaxig.

Viktigt med tolerans

#107 Re:

2016-03-04 21:09

#1: -  

Det vore förfärligt om islamisters föflyttning till förläggnignar vid badplaster i Göteborg eller annorstädes leder till att badande måste beslöjas.


Gäst

#108

2016-03-05 15:01

I vilket annat land i världen skulle man erbjudas havsutsikt när man flytt ifrån krig å elände. Jag tror inte ens flyktingarna själva tycker detta är en relevant plats å bo på TILLFÄLLIGT !!!!!
Mikael

#109

2016-03-05 15:10

Jag undrar i vilket annat land i världen förutom präktiga Sverige skulle erbjuda flyktingar en tillfällig plats å bo på med havsutsikt och sandstrand/badklippot utanför dörren. När vi andra dödliga söker bygglov i dessa områden blir det avslag direkt    för mindre småjusteringar. 


Gäst

#110 Re: d

2016-03-06 08:15

#23: -  

Ett mycket välformulerat inlägg, dock blir jag fantastiskt FÖRVÅNAD hur Askims/Hovås/Billdalsbor nästintill verkar tagna på sängen över att det skall placeras ut flyktingboenden i området!

I riksdagsvalet hösten 2014, fick alliansen drygt 75% av rösterna i de aktuella valkretsarna.

Alliansens och den rödgröna-röran tävlade i nästintill ett öppet gatlopp om vilket regeringsalternativ som föreslog att ta emot flest asylsökande utan någon plan för integration. Detta skulle också vara det bästa sättet för att hjälpa de 5miljoner flyktingar i nöd.

Argumentationen var glasklar och politikernas agenda fullt transparent, vilket knappast kunnat undgå någon enstaka väljare.

Vårt demokratiska system bygger på val vart 4:e år.

Jag tycker att det mycket underligt att NU, drygt 1,5 år efter riksdagsvalet plötsligt går ljuset upp för Askims/Hovås/Billdalsbor att de människor vi via vårt demokratiska system valt att ta emot också behöver tak över huvudet. 

Det man kan utläsa ur kommentarer och inlägg ovan är att "paniken i byxan" snarare härrör från att det skall etableras flyktingboenden i området  och i vår absoluta närhet snarare än den absoluta placeringen.

 

TACK för ordet!

Med vänlig hälsning, 

Förvånad Hovåsbo


Gäst

#111 Re:

2016-03-06 08:31

#101: -  

 MM, varför skall glesbygdskummuner ta emot större andel flyktingar per capita än Hovås/Askim/Billdal?

Önskar ett vettigt svar.


Gäst

#112

2016-03-06 13:25

Det är mycket bra skrivet och jag kan tycka att det finns fler platser som är bättre lämpade än de här ute.
Med tanke på att ungdomar inte är ett dugg intressserade
av att sitta här ute vid havet, långt ifrån händelsernas centrum
och skola. Jag tycker att Välen är ett mycket bättre alternativ
med egen fotbollsplan, nära till kommunikation, skola, affärer, mm. Ett annat alternativ är där Hanssons pyrotekniska låg i Billdal, nära Kungsporten som kan vara lugnt och bra för barnfamiljer. Det finns säker mycket bättre platser, dessa som är föreslagna är provocerande och blir inte bra för någon.

Gäst

#113

2016-03-06 13:49

En sanningshaltig beskrivning av rådande situation.Sverige är dessutom ett av världens glesbebyggda länder, varför då tränga ihop människor?

Gäst

#114

2016-03-06 14:26

Fel ställe att placera ett flyktingboende granne med ett dagis och i ett område där många promenerar och badar.Det känns väldigt oroligt att placera människor där som kommer från länder med helt annan kultur där våld är vardag.Dessutom sk. flyktingbarn som ofta är vuxna och uppger fel ålder för att få bättre bidrag. Bygg istället ett äläldreboende till de gamla som jobbat hela livet de är värda havsutsikt på gamla dar.Det finns plats vid Sisjön industriområde för flyktingar.

Gäst

#115 Re:

2016-03-06 18:01

#114: -  

 Bra talat. Apropå just äldreboende så kunde man läsa häromdagen att Göteborg inte utnyttjat det statliga stöd som erbjuds för byggnation av fler äldreboenden. Som skäl anger Göteborgs politiskt ansvariga att man inte har pengar att driva nya äldreboenden.

Kontraktet mellan stat/kommun (skatteindrivare) och oss som betalt skatt i mer än 50 år (pensionärer) tar man lätt på! Nu är man "enligt lag" skyldig att ordna boende till nyanlända!! Men förpliktelser gentemot oss medborgare, kan också gälla exempelvis tillgänglighet till cancervård, då är det inte lika noga med "skyldigheter". Skäms politiker!


Gäst

#116

2016-03-06 19:20

En provokation mot dom som bor i närheten. En provokation mot alla göteborgare som använder Amundön för olika fritidsupplevelser. Uttryck för en total brist på känsla för vad göteborgarna vill, en total brist på känsla för Göteborg och vad Göteborg är.

Gäst

#117

2016-03-06 20:51

Amundön är tillsammans med många Göteborgares en av mina bästa rekreationsplatser året om. Det vore en skandal att hindra oss äldre med lite handikapp att inte kunna ta oss dit och hitta en P-plats. P-platsen räcker inte på långa vägar till, som det är under vackra sommardagar. Den får under inga omständigheter tas i besittning av bostäder.

Gäst

#118

2016-03-08 16:02

Varför lägger man 1,5 MILjARDER på att bygga tillfälliga boenden som skall rivas efter att antal år.
Varför inte ta 10 kanske 20% av dessa pengar och anställ ett stort antal
människor som kan snabbutreda de som är s.k. Ekonomiska flyktingar.
Dessa kan då skickas hem med vändande båt vilket gör att man inte behöver lägga så mycket pengar på temporära boenden.
Undrande
realist

#119 Re:

2016-03-12 12:59

#30: -  

 en majoritet röstade för massiv invandring där du bor. Grattis,  nu får ni det. 


Gäst

#120

2016-09-13 09:09

För att jag tycker det är helgalet det över 42000 ungdomar i Gbg som vill ha eget boende.

Gäst

#121

2016-09-13 10:18

Jag vill inte har moduler för flyktingar vid askimsbadet,
Boende i Askim

#122 Stå upp för medmänniskor!

2016-09-13 22:08

Är boende i Askim och är helt oroad över människosynen i vårt område. Många kommentarer som väcker starka känslor. Förstår att det bästa utifrån integrationssynpunkt är att sprida boenden, men verkligheten ser annorlunda ut. Det är dessutom inget flyktingboende utan temporära bostäder för människor i alla åldrar som fått ett uppehållstillstånd. Människor som kommer att på sikt betala skatt, leva och bo här. Flertalet har inte kommit hit för att de ville utan flydde för sitt liv och de föesta jag träffat vill göra rätt för sig och hoppas på att kunna återvända. 

 

Är ett människoliv värt mindre än havsutsikt eller en dag på badplatsen. Förutsätt inte hur de är, börja med att tänka att de är människor av kött och blod. De blöder precis som du och har säkert också rädsla för det okända. Samma diskussioner pågick på 90-talet och gissa hur det går för de människorna idag. De är dina grannar också, betalar skatt och lever ett Svenssonliv!

 

Öppna era hjärtan!


Gäst

#123

2016-09-14 20:26

Det räcker att besöka Göteborgs mest frekventerade bad en intensiv dag (Askimsbadet) för att direkt inse att platsen är direkt olämplig. Uppmaning till politikerna att besöka platsen en intensiv Julidag!
Bella

#124

2016-10-16 09:32

Askimsbadet är det enda stället i Göteborg där jag känner att man får ny energi året om, särskilt de tider på året då det inte är badsäsong då det är mindre folk där och man kan få promenera i lugn och ro. Tycker det är fel att bygga så många bostäder så nära naturområde 

Rädda för Det Nya Sverige

#125 Re: Re:

2017-07-02 06:13

#24: christian - Re:  

 Fördomar? Vakna och titta Dig omkring bara. Varhelst MUSLIMER slår sig ner ÖKAR våldtäkter på barn bilbränder skadegörelse nerskräpning våld. Det är inga fördomar utan dagens sanning och polisen har kapitulerat för IMAMERNA och vågar inte göra ett skit. Åk upp till Hjällbo, Tynnered,Berksjön Biskopsgården. Angered mfl MUSLIMSKA ENKLAVER. Där MORD är vardagsmat