Förbjud fyrverkerier i Sverige!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Förbjud fyrverkerier i Sverige!.


Gäst

#126

2016-01-01 23:42

Min stackars kattunge 8 mån blev vettskrämd i år,han strök efter vägarna hela nyårsdagen och har blivit mycke skyggare, fortsätter de att hålla i sig så ska han inte lida då blir de en katt i himlen tyvärr:( bor tyvärr i centrum i en liten stad,

Gäst

#127

2016-01-01 23:43

Då vi är mkt aktiva med våra hundar inom försvaret och eftersök så det sista vi vill utsätta våra hundar för är onödiga skjutningar,nu i den tävlings gren vi tävlar i förekommer skott under momenten. Men en enda raket kan förstöra resten av livet för en tidigare skottfast hund om skottet råka kommit i helt fel tid. Så bort med raketer och bomber ser inget nöje i det som hundägare. Vill vi se fyrverkeri vid 12 slaget så kan vi titta på tv absolut inget svårt med det.

Gäst

#128

2016-01-01 23:45

Djur lider i onödan även vi människor. Dåligt för miljön och farligt för samhället!

Gäst

#129

2016-01-01 23:54

Våran hund gillar inte raketer och smällare. Han har blivit mer och mer rädd ju äldre han har blivit.

Gäst

#130

2016-01-01 23:55

Flera anledningar, skotträdda djur i hemmet, LÖJLIGA krav på köp och hantering av produkter som kan användas och ANVÄNDS som vapen.
Ska det skjutas för att fira högtid så ska dom säljas under högtidsdagen ENDAST!! Det börjar smälla redan dagar innan julafton till och med, ska man inte kunna gå ut mitt på ljusa dagen med hunden på 1 veckas tid eller mer??

Tycker även att föräldrar skall ta ett betydligt större ansvar!! För många är det ju "bara några raketer". För andra är det en hårfin gräns mellan liv och död.. dags att tänka ett steg längre!

Gäst

#131

2016-01-02 00:00

för att djur kan inte föra sin egna talan

Gäst

#132

2016-01-02 00:04

Därför att jag är emot onödigt lidande för människor och djur.

Gäst

#133

2016-01-02 00:15

Ja varför skrev jag på detta.. För att jag sett på nära håll hur både hundar och hästar regerat på när de drabbas av smällandet och skjutandet av raketer. Men vet att även andra djur är drabbade av rädsla. Jag har själv två hundar som är väldigt rädda. Men allt jag nu läst och hört om hur både djur och människor mår väldigt dåligt av detta.. Samt att det nu mera är folk som använder det som vapen och skjuter på allmänheten samt polis och räddningsfolk gör mig rädd, var vi är på väg?

Gäst

#134

2016-01-02 00:19

Mycket BRA initiativ att starta denna petitionen
claes-göran olofsson

#135 kommentar

2016-01-02 00:21

djur kan inte föra sin egna talan


Gäst

#136

2016-01-02 00:30

Onyktra och oförsiktiga människor hanterar fyrverkerier i bostadsområden idag.
Min familj fick en raket in i vårt hem. Mycket skador på hemmet men vi klarade oss och vår nyfödda bebis undan svåra skador pga att vi precis lämnat den våningen på huset minuter innan attacken. Polisen kunde inget göra när de kom till platsen. Inte ens få folkmassan att sluta skjuta efter att vårt hem var förstört och vu var i chock att vår bebis kunde mist livet!

Nu vill jag att fyrverkerier sker på särskilt anpassad plats, tidpunkt och av kunnig och nykter personal. Tillstånd erfodras.

Gäst

#137

2016-01-02 00:33

Jag skrev på för att jag har själv ett husdjur som är rädd för fyrverkeri och smällare....

Gäst

#138

2016-01-02 00:39

För mig är det en gåta hur man kan tillåta något för att människor ska roa sig som varje år orsakar bränder, kroppsskador och psykiska skador på både människor och djur. Om vi idag skulle ta beslut om att införa något sådant i vårt samhälle skulle vi aldrig komma på tanken att godkänna sådana produkter. Det kan aldrig vara värt att riskera djur och människors liv och hälsa bara för en stunds underhållning!

Gäst

#139

2016-01-02 00:48

Djur och människor skadas av fyrverkerier. Hur kan det då vara lagligt?

Gäst

#140

2016-01-02 00:49

För jag kommer själv ihåg när jag hade hund för något år sedan. Jag fick sitta uppe en hel natt med henne och lugna ner henne. Milla blev hyper stressad och skakade något otroligt när det pågick, men även hela dagen efter.

Gäst

#141

2016-01-02 00:56

För att jag själv har en hund som är livrädd för dessa fyrverkerierna.

Gäst

#142

2016-01-02 00:59

Fyrverkerier är vansinne. Miljöfarligt och skrämmer djur till döds. Min hund är livrädd och jag måste stanna inne varje nyårsafton med honom i knät och lugna honom. Dessutom smäller det långt innan nyårsafton och tolvslaget samt flera dagar efteråt. Det är ett lagbrott! Förbjud Fyrverkerier NU

Gäst

#143

2016-01-02 01:01

Skrev under för att jag tycker det är dags att sluta med fyrverkerier. Har en hund och vet fler som är fruktansvärt rädda varje nyår och Valborg. Även med tanke på att vi i Sverige anammar en bättre miljö. Varför inte då sluta att förorena luften 2 ggr/år??

Gäst

#144

2016-01-02 01:12

Har haft hund som dog av magomvidridning , av att var så rädd . Lugnade medel hjälpte ej längre

Gäst

#145

2016-01-02 01:18

Därför att människans nöje skall aldrig vara på andra arters bekostnad. Det finns alternativ som inte skadar någon. Att skriva på.kändes mer etiskt än att slänga in en lös handgranat i människors sovrum för att demostrera den chock som djyr hamnar i

Gäst

#146

2016-01-02 01:19

Min stackars hund lider och Sveriges befolkning kan inte hantera raketer och smällare utan köper ut till ungarna som terroriserar folk och fä på alla andra tider än nyårsafton 23.59. Inför samma regler som i Turkiet.

Gäst

#147

2016-01-02 01:26

För djurens bästa både vilda o tama

Gäst

#148

2016-01-02 01:28

Hur kan man vilja slösa bort så mycket pengar, förorena både luft och mark, skrämma slag på djur och folk och om olyckan är framme även mista fingrar och/eller synen? Jag förstår att man vill fira nyåret, men måste överdrivas? Finns det ingen måttfullhet längre? Förbjud försäljning av fyrverkerier och smällare till privatpersoner!

Gäst

#149

2016-01-02 01:36

Först o främst .det är en styggelse för de flesta varelserna .om man tänker på rädsla trauman ,som detta kan ställa till med .Har sett hundar pissa ner sej .riva sönder klor .lyfta badkar .pga detta skit .Är det värt det vid nyår valborg .ev nån mer gång .NEJ och åter NEJ .har ingen funktion för mig .och inte till någon .

Gäst

#150

2016-01-02 02:09

Jag tänker på alla de djur som mår jätte dåligt av allt detta smällandet. Ingen ska behöva lida! Värken människor eller våra husdjur..