Protest mot förslag om nedläggning av Gustav Adolfskolan


Gäst

#51

2015-10-29 12:57

För att jag ej vill att Gustav Adolfskolan skall läggas ned.

Gäst

#52

2015-10-29 13:22

Vi ska behålla denna fina skola , det finns behov !

Gäst

#53

2015-10-29 14:05

Som verksam pedagog i Alingsås grannkommun Lerum, med erfarenhet av stora 7-9 skolor vill jag med bestämdhet hävda att sammanslagning av skolor är helt fel väg att gå.

I Gråbo nya skolor, där eleverna bygger upp en ny form av trygghet ökar resultaten.

Alla ska veta, särskilt ni i beslutsfattande position, att skollagen går före en kommunbudget i balans.

Jag säger det igen.

Skollagen, den dela av skolvärlden där alla elever har rätt till att utvecklas så långt det bara går. Där ett skolbibliotek per skola måste finnas, kosta vad det kosta vill. Där elevvård är ett krav.

Ja, där står att skollagen går före budgetbalans.

Alla! Det finns alltså inga ekonomiska incitament! Inga alls.

Riv alla skrivelser.

Bygg en skola till istället.

Gäst

#54

2015-10-29 16:41

Bra skolor som fungerar ska behållas - inte läggas ned!

Gäst

#55

2015-10-29 18:00

Tror inte på enbart stora skolenheter, det måste finnas valmöjligheter.

Gäst

#56

2015-10-29 18:08

Sjukt att lägga ner skolor för våra unga människor.

Gäst

#57

2015-10-29 18:14

Vill ha Gustav Adolf skolan kvar.

Gäst

#58

2015-10-29 20:07

Visa mig den forskning som visar att stora skolor är bättre än mindre skolor för elevernas bästa, elevernas prestationer o trygghet!

Gäst

#59

2015-10-29 20:50

Har haft fyra barn på skolan och har alltid varit väldigt nöjd! Skulle vara väldigt tråkigt om stadens bästa skola försvann!

Gäst

#60

2015-10-29 21:35

Jag har världens bästa klass och jag vill inte förlora den.

Gäst

#61

2015-10-29 22:22

Jag vill inte att Gustav Adolf skolan ska läggas ner. Jag är väldigt nöjd med skolan där mitt barn får utmärkt utbildning och hjälp. Vi valde GA för att det är en mindre skola som har möjlighet att se alla individer.

Gäst

#62

2015-10-30 02:58

Har själv gått på skolan, och det är en trygg samlingspunkt för alla elever som kommer via tåget/bussen från ställen som Ödenäs, Västra Bodarna, Norsesund, Ingared, Hemsjö :)

Gäst

#63

2015-10-30 05:52

Varför denna idiot ide låt dom som vill ha tryggheten i en mindre skola ha det. Bevara GA, en mindre, en omhändertagande och lärande skola.

Gäst

#64

2015-10-30 06:50

Gustav Adolfskolan är en väl fungerande kommunal skola, som är mycket omtyckt av både elever och föräldrar. Trygg miljö, "alla blir sedda" och bra undervisning. Sådana skolor verkar det bli allt färre av i Sverige och det är väl en orsak till friskolornas tillväxt.

Att lägga ner GA skolan, för att barnen skall få en bättre utveckling, framstår därför inte som trovärdigt. Det handlar snarare om kostnadsbesparingar och om att frigöra lokaler i ett attraktivt läge.

Om Alingsås kommun prioriterar kortsiktig ekonomi framför bra skolmiljöer, kommer det att straffa sig på sikt. Vem vill egentligen bo i en kommun som inte satsar ordentligt på bra skolor? Har vi förtroende för politiker som gör motsatsen?

Gäst

#65 Re:

2015-10-30 08:23

#64: -  

 bra sagt!


Gäst

#66

2015-10-30 13:34

Många elever är väldigt nöjda med G.A skolan.
Vi vill har våran skola kvar!!!!!!!!

Gäst

#67

2015-10-30 16:05

Jag tycker inte de har bra argument för att stänga skolan. Man har antagligen inte valt de andra skolorna eftersom man inte tyckte om dem lika mycket.

Plus att det här med att det är bättre med större skolor är ju inte alltid positivt. Om det är fler elever är det svårare att hålla koll på alla och man kanske inte blir lika mycket sedd eftersom då kommer lärarna att behöva ta hand om fler elever vilket kommer leda till att man inte kommer få lika mycket kontakt med dem för det är så många de behöver ha koll på. Om man inte känner sig sedd kommer man få mindre trygghet vilket kan leda till att eleverna mår dåligt.

Därför tycker jag det är bra med en lite mindre skola, man kan känna sig mer trygg då man har mer kontakt med personal och elever då det är lättare när de är färre.

Det är också synd att stänga skolan eftersom den har så många minnen för många andra som gått där, ens släkt kanske har gått där vilket kan ge mer trygghet att veta att någon man känner har gått där. Plus att det är en mysig och bekväm plats, så det skulle vara synd att stänga den.


Gäst

#68

2015-10-30 22:38

För GA är en bra skola som behövs för dom som inte orkar gå i dom jätte stora.
Jaqueline

#69

2015-10-31 09:52

Jag skriver under för att jag önskar att detta hade funnits när Afzeliiskolan lades ner. Skolorna bör INTE bli större. När jag flyttade från Afzeliiskolan till Nolha ga så var det ett fruktansvärt hopp. Ifrån en liten skola med en klass i varje årsgrupp till 4-5 stycken var skrämmande. Man blir inte sedd på samma sätt som tidigare. 

Barnens utbildning måste gå före besparingar. Ta dem någon annan stans för vi kan inte kompromissa när det gäller våra barns framtid! Jag är orolig för när min dotter börjar skolan, ska man behöva vara det i vår i övrigt underbara stad? 


Gäst

#70

2015-10-31 16:40

Är så fruktansvärt korkat att lägga ned en så välfungerande skola. Tror inte beslutsfattarna förstår vad det innebär att vara välfungerande när de vill slita den itu med mycket stor risk för stora mer otrygga skolor som är svårare att administrera och få bra.

Gäst

#71

2015-11-01 10:46

Återigen så visar Alingsås kommun dumdristiga och vansinniga beslut/förslag vad gäller skola och omsorg. Det finns ingen tanke på vad eleverna behöver utan bara pengar styr. När ska man lära sig att sådana beslut kostar mer i längden. Min son gick först på "den stora och enligt kommunen, lönsamma skola" och blev varken sedd eller fick den hjälp han behövde. Att byta skola blev enda svåra beslutet. Efter första besöket på GA tittade vi på varandra och bara log. En helt annan känsla där "skolan där alla blir sedda" inte bara är en slogan utan sanning. Han fick ett otroligt engagemang från lärare och special lärare, fick betyg i alla ämnen och kunde få vidare till gymnasiet. Jag vågar inte tänka på vad som hänt om han gick kvar på den "stora skolan" som kommunen vill spara pengar på att placera alla. Fullständigt vansinne!!! Och menar ni allvar med att ha små barn klättrandes upp o ner för alla sten trappor. Hur många ska krossa näsor och huvuden där hade ni tänkt? Låt eleverna på GA fortsätta få en trygg skolgång på det förträffliga sätt som nu även min dotter får vara del av. Att ha barn som är glada och nöjda både då de går och kommer hem från skolan är ingen självklarhet men otroligt värdefullt. Så låt det få fortsätta så tack!

Gäst

#72

2015-11-01 12:35

vad gör vi då det visar sig att kommunen driver detta som en del av sin främsta prioritering, vilket är att få fram resurser och frigöra fastigheter för bosättning av bla sk ensamkommande flyktingar ? Jag skulle tippa att 90 % av de som skrivit på här då gör en svensk pudel och viker ned sig utan strid trots att de säger sig värna om sitt barn. Motståndaren är identifierad. Motståndarens strategi / taktik är välkänd och välbeprövad mot svensk opposition och bygger på uppmuntrande av MBL liknande dialog utan några förpliktelser och vid behov utnyttjande av rasistkortet för att få svensken att vika ned sig och acceptera faktum. Om vi verkligen ville försäkra oss om en annan, och för oss mer positiv utgång av denna process, skulle jag vilja föreslå en 3 stegsraket med först denna petitions avsändande till ansvariga på kommunen som steg 1, sedan som steg 2 demonstration framför kommunhuset och som steg 3 användandet av utomparlamentariska metoder a ´la France. Frågan är hur viktigt detta är för föräldrarna egentligen och vad han/hon är beredd att göra för sitt barn ??

Gäst

#73

2015-11-01 18:59

Ge eleverna arbetsro på GA!
Fokus på lärandet i den lilla högstadieskolan där lantorts eleverna från Västra Bodarna, Ödenäs, Ingared, Hemsjö, Långared samlas.

Gäst

#74

2015-11-02 04:54

Skälet till att jag skrivit undet denna protest är att jag anser att diskussionen om en eventuell nedläggning av Gustav Adolfsskolans baseras på oklara och/eller felaktiga grunder.

Gäst

#75

2015-11-02 12:41

Som alla kommuner talas varmt om utbildning. Hur man då i samma andetag vill slå sönder väl fungerande skola/klasser där eleverna mår bra o har mycket gott förhållande till sina lärare är för mig svårbegripligt.
Eller handlar det om en dold agenda för kommunen?